روسیه باز هم مخالف است

۲۳ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۰۹۱۱۰ سرخط اخبار

وزارت خارجه روسیه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش فعالیت‌های تروریستی در سوریه طی ماه‌های گذشته مخالفان این کشور را به مذاکره با نظام سوریه فراخواند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه طی سخنانی عنوان داشت: ربط دادن آینده سوریه به کسانی که برای افزایش خشونت و اقدامات تروریستی در سوریه تلاش می‌کنند امری غیرقابل قبول است.


وی در این اظهارات در خصوص هشدار ارتش آزاد سوریه و مهلت 72 ساعته به سفارتخانه‌ها و هیات‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی در دمشق برای ترک سوریه نیز گفت: فرماندهان ارتش آزاد سوریه برخی کشورها از جمله روسیه را تهدید و اعلام کردند که در صورتی که روسیه نخواهد موضعش را نسبت به سوریه تغییر دهد کشور دشمن به شمار خواهد رفت.


وی افزود: مسکو همواره تحولات سوریه را از نزدیک دنبال کرده و نسبت به افزایش فعالیت‌های تروریستی و اقدامات گروه‌های تندرو طی چند ماه اخیر نگران است. ما پیشتر نیز مخالفت قاطعانه خود را با تهدیدهای گروه‌های مسلح از جمله تهدید به ساقط کردن هواپیماهای غیرنظامی در سوریه اعلام کرده بودیم اما در حال حاضر شاهد این هستیم که این تهدیدها به حدی رسیده که هیات‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی و شهروندان بیگانه و نیز منافع آنها را نیز در بر گرفته است.


لوکاشویچ در ادامه اعلام کرد که مسکو با عملکرد گروه‌های تندروی مخالف سوری مخالف بوده و تهدیدات وحشیانه آنها را نمی‌پذیرد لذا با هرگونه ارتباط دادن آینده سوریه به کسانی که باعث افزایش خشونت و اقدامات تررویستی می‌شوند، مخالف هستیم.


این دیپلمات روسی همچنین از گروه‌های درگیر در بحران سوریه خواست تا با متوقف کردن درگیری‌ها و حضور بر سر میز مذاکره در اولین فرصت ممکن روند سیاسی را آغاز کنند.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین از گروه‌های خارجی خواست تا برای قانع کردن دو طرف درگیری در سوریه برای حضور بر سر میز مذاکره تلاش کنند.

 


از سوی دیگر، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز تاکید کرد: استانبول در پی حمله جنگنده‌های سوریه به مناطق مرزی ترکیه که در پی آن سه ترکیه‌ای از جمله یک سرباز کشته شدند به سوریه هشدار داد.


خبرگزاری آناتولی ترکیه تاکید کرد که داوود اوغلو اعلام کرده است وزارت امور خارجه ترکیه یادداشتی را به کنسولگری سوریه در استانبول ارسال کرده و در آن به مقامات سوریه نسبت به حمله به مرزهای مشترک دو کشور هشدار داده است.


داوود اوغلو همچنین عنوان داشت: منطقه گیلان پینار، منطقه مرزی ترکیه و سوریه در پی حملات جنگنده‌های سوریه به منطقه راس العین دچار خسارت‌هایی شده است و با وجودی که جنگنده‌های سوریه حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده‌اند اما حمله به مناطق مسکونی نزدیک در مرزهای دو کشور امری غیرقابل قبول است.


وزیر خارجه ترکیه در ادامه تاکید کرد: در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای که به نقض حریم هوایی ترکیه بینجامد پاسخ ترکیه کوبنده خواهد بود.


وی گفت: آنکارا پیشتر به سازمان ملل و ناتو نیز درباره این حادثه در مرزهای ترکیه و سوریه اطلاع داده است.


در همین حال، خبرگزاری دوغان ترکیه اعلام کرد: جنگنده‌های ترکیه اخیرا و با صدور دستورهایی برای رویارویی با هرگونه حمله احتمالی هواپیماهای سوریه پروازهای گشت هوایی را در مرزهای دو کشور انجام دادند.


از سوی دیگر، ویللی سووندال، وزیر امور خارجه دانمارک در سفرش به لبنان استفاده از گزینه نظامی در خصوص سوریه را امری بعید دانست.


وی نسبت به وضعیت آوارگان سوریه در لبنان، اردن، ترکیه و عراق و افزایش روز افزن آنها به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: ما درباره سوریه به عنوان مساله سیاسی بررسی نخواهیم کرد بلکه به آن به عنوان مساله انسانی و دشوار می‌نگریم.


وی گفت: استراتژی دانمارک درباره سوریه شامل مسلح کردن مخالفان سوریه نمی‌شود بلکه تلاش‌های ما بر اساس افزایش فشار از طریق اعمال تحریم بیشتر بر نظام سوریه است.


این مسوول دانمارکی وحدت مخالفان سوریه را ستوده و آن را گامی رو به جلو خواند و گفت: دانمارک هنوز درباره ایده‌های ائتلاف ملی مخالفان سوریه و اینکه آیا آن را به عنوان نماینده قانونی ملت سوریه به رسمیت خواهد شناخت یا خیر، تصمیمی نگرفته است.


ویللی سووندال، در ادامه تاکید کرد: حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی و نه از طریق راهکار نظامی ممکن است. ما از ماموریت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه حمایت می‌کنیم چنانچه پیشتر نیز دانمارک از کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه حمایت می‌کرد.


وزیر امور خارجه دانمارک با بعید دانست هرگونه دخالت نظامی انگلیس در سوریه گفت: اتحادیه اروپا درصدد دخالت نظامی در سوریه نیست.


همچنین پایگاه خبری لبنان فایلز اعلام کرد که پارلمان اروپا تاکید کرده است ائتلاف مخالفان سوریه شامل چهره‌ها و شخصیت‌هایی است که ارزش‌های مشترکی با این پارلمان ندارند.


همچنین کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر طی پیامی فوری خواهان کمک به 170 هزار آواره سوری در ترکیه شدند.


رئیس بخش اداره بحران‌های این کمیته در این خصوص گفت: در حال حاضر 170 هزار آواره سوری در ترکیه نیازمند جمع آوری 3 / 32 میلیون فرانک سوئیس معادل 8 / 26 میلیون یورو هستند.


پیشتر خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرده بود که تعداد آوارگاه ترکیه به 114 هزار و 944 تن رسیده است.


همچنین انمار الحمود، سخنگوی امور آوارگان سوریه در اردن گفت که تعداد آوارگان سوریه در کشورش بالغ بر 230 هزار تن است.


از سوی دیگر، وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای نسبت به سفر شهروندان مصری به سوریه یا لبنان هشدار داد.
 

کلید واژه ها: سوریه ترکیه دانمارک روسیه هشدار مخالفان سوریه لبنان هرگونه


نظر شما :