تلگراف مدعی شد

100 میلیون دلار ، ضرر روزانه تحریم ها

۲۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۰۹۱۳۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
گزارش ها حاکی از آن است که ایران ماهیانه دست کم 3 میلیارد دلار یا 33 میلیارد دلار در سال جاری ضرر خواهد کرد. این رقم 30 درصد بودجه 113 میلیارد دلاری دولت برای سال مالی 2013-2012 را شامل می شود.
100 میلیون دلار ، ضرر روزانه تحریم ها

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به انگلیس و ملاقات با مقامات این کشور مدعی شده، روند تاثیرگذاری تحریم ها در ایران آغاز شده و با توجه به پیامد های جدی اعمال فشار اقتصادی بر ایران شاید دیگر نیازی به اقدام نظامی علیه این کشور نباشد.

این همان رویکردی است که از مدت ها پیش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می کوشید تا تل آویو را با آن همراه کند و از برآورد نظرات مقامات اسرائیلی در هفته های اخیر می توان اینگونه استنباط کرد که وی ظاهرا در تحقق این هدف موفق بوده است.

در حالی که تل آویو نیز به ثمربخشی تحریم ها علیه ایران اعتراف کرده، روزنامه تلگراف در گزارشی مدعی شده است که تحریم ها روزانه برای ایران ضرری 100 میلیون دلاری به همراه دارد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، اتحادیه اروپا از نخستین روز ماه جولای تحریم های نفتی را علیه ایران اعمال می کند و قدرت های غربی امیدوارند از این طریق مقامات جمهوری اسلامی را پای میز مذاکره باز گردانند. علاوه بر این تحریم های مالی آمریکا علیه ایران نیز دریافت پول نفت برای این کشور را دشوار تر کرده است.

شواهد حاکی از آن است که اقتصاد ایران در شرایط دشواری قرار گرفته است و گزارش آژانس بین المللی انرژی نیز حاکی از آن است که تولید نفت ایران در ماه اکتبر روزانه 1 میلیون و 300 هزار بشکه بوده که در مقایسه با رقم 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای مدت مشابه در سال قبل، افت چشمگیری داشته است.

بنا بر ادعای تلگراف، این روند موجب شده روزانه ضرری 109 میلیون دلاری به درآمد ایران وارد شود. البته این ضرر با توجه به قیمت کنونی بازار محاسبه شده اما در واقعیت میزان این ضرر بیشتر است. چرا که بخش قابل توجهی از نفت صادراتی ایران با قیمت تخفیف داده شده به فروش می رسد.

گزارش ها حاکی از آن است که ایران ماهیانه دست کم 3 میلیارد دلار یا 33 میلیارد دلار در سال جاری ضرر خواهد کرد. این رقم 30 درصد بودجه 113 میلیارد دلاری دولت برای سال مالی 2013-2012 را شامل می شود.

پائول استیون، از بخش انرژی موسسه چاتهم هوس ادعا می کند تحریم های مالی و اشتباهات موجود در سیاست دولت بیش از تحریم های نفتی ، خسارت و آسیب اقتصادی ایجاد کرده اند.

علاوه بر کاهش صادرات، تولید کلی نفت ایران نیز افت کرده است. تا ماه ژوئن سال جاری ایران همچنان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان سعودی به شمار می رفت و روزانه 3 میلیون بشکه تولید داشت. اما در ماه گذشته تولید ایران به 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید و ایران در جایگاه چهارم تولید کنندگان کارتل نفتی اوپک پس از عراق و کویت قرار گرفت.

کاهش تولید نفت ایران از زیرساخت فرسوده صنعت نفت ایران و فقدان سرمایه گذاری خارجی ناشی می شود. حتی در صورتی که تحریم ها لغو شوند نیز هرگونه احیای صنعت نفت ایران زمان بر خواهد بود. چرا که میدان های نفتی ایران عمری طولانی داشته و روند رو به زوال رفتن آنها آغاز شده است. به همین دلیل سال ها طول می کشد تا سطح تولید نفت ایران به سال گذشته باز گردد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: تحریم 100 میلیون دلار ضرر نفت تولید صادرات


نظر شما :