مذاکره تنها گزینه امریکا برای حل پرونده هسته‌ای ایران

تهران می‌داند اوباما مرد جنگ نیست

۰۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۰۹۵۶۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
ایرانی‌ها با انتخاب مجدد اوباما احساس خرسندی می‌کنند و گمان می‌کنند که اکنون بیشتر می‌توانند با غرب به مذاکره نشسته و برای ادامه برنامه هسته‌ای‌شان با غربی‌ها به توافق برسند.
تهران می‌داند اوباما مرد جنگ نیست

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان معتقدند که تهران از انتخاب مجدد باراک اوباما برای بار دوم به سمت ریاست جمهوری امریکا احساس رضایت می‌کند و اکنون بیش از گذشته بر تداوم سیاست‌هایش برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای پافشاری دارد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، یکی از جاسوس‌های سابق سی‌آی‌ای در پرونده ایران در مطلبی که در روزنامه امریکایی نیویورک تایمز منتشر کرده است، می‌گوید که همچنان راه حل دیپلماتیک برای حل بحران هسته‌ای ایران وجود دارد و ایران می‌تواند در صورت قبول شرایط بین‌المللی به یک قدرت هسته‌ای در جهان تبدیل شود.

رضا کحلیلی که مدت‌ها برای سی‌آی‌ای علیه ایران فعالیت می‌کرده است، همچنین می‌گوید که تلاش‌های دیپلماتیک با ایران تا بدین لحظه شکست خورده است و باید راهکار دیپلماتیک جدید در برابر ایران اتخاذ کرد. وی همچنین می‌گوید که تحریم‌ها آن تاثیری که غرب گمان می‌کند، بر ایران نگذاشته است و این کشور همچنان برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای اصرار دارد.

وی همچنین می‌گوید که ایرانی‌ها با انتخاب مجدد اوباما احساس خرسندی می‌کنند و گمان می‌کنند که اکنون بیشتر می‌توانند با غرب به مذاکره نشسته و برای ادامه برنامه هسته‌ای‌شان با غربی‌ها به توافق برسند. برای همین باید به زودی شاهد افزایش مذاکرات میان ایران و غرب باشیم.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران داخل ایران نیز معتقدند که یکی از دلایل پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مخالفت وی با فشارهای خصمانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل علیه ایران است و این احتمال وجود دارد که با انتخاب مجدد اوباما در چهار سال آینده لابی صهیونیست‌ها که بسیار تحت تاثیر فشارهای نتانیاهو قرار دارند آن تاثیر لازم در سیاست‌های اوباما برای مقابله با ایران را نداشته باشند.

کارشناسان امریکایی درباره این گونه تحلیل‌ها می‌گویند که اکنون ایرانی‌ها به این باور رسیده‌اند که اوباما به این نتجیه رسیده است که راهی جز مذاکره با ایران وجود ندارد. برای همین به هیچ وجه به فکر جنگ با ایران نیست و حتی می‌توان گفت که حمله به ایران را خط قرمز برای خود قلمداد می‌کند.

یکی از دیپلمات‌های امریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «ایرانی‌ها به خوبی دریافته‌اند که اوباما مرد جنگ نیست و قصد حمله به ایران را ندارد برای همین می‌خواهند از این وضعیت بهره‌برداری کرده و ضمن پیشبرد برنامه هسته‌ای‌شان از شدت فشارهای غرب علیه خود نیز بکاهند و در عین حال راه حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای خود بیابند.»

وی همچنین به حمله ایران به یک جنگنده بدون سرنشین امریکایی که چندی پیش در خلیج فارس رخ داد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «آن واکنش در حقیقت پیامی دیپلماتیک برای امریکا بود که جنبه علنی نداشت و نمی‌توان به هیچ وجه از آن به عنوان یک پاسخ نظامی تعبیر کرد.»

این دیپلمات همچنین می‌گوید: «در سال 2009 ایران تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز عملیات غنی‌سازی انجام می‌داد اما اکنون در فوردو نیز هزاران سانتریفیوژ فعالیت غنی سازی اورانیوم را انجام می‌دهند. تاسیساتی که در زیر زمین قرار دارند و از هر گونه حمله هوایی مصون هستند.»

این در حالی است که تاسیسات هسته‌ای اصفهان نیز فعال است و ایران برنامه‌های جداگانه‌ای برای گسترش تاسیسات هسته‌ای خود در دیگر نقاط کشور نیز دارد. همچنین در بوشهر نیز تاسیسات معظم هسته‌ای این شهر آماده بهره‌برداری است و به زودی وارد مدار می‌شود.

از سوی دیگر ایران توان نظامی خود را نیز توسعه داده است و اکنون به یکی از کشورهای بزرگ صاحب تکنولوژی پیشرفته نظامی به ویژه در ساخت موشک‌های بالستیک و زمین به زمین، زمین به هوا، و دریا به زمین تبدیل شده است. موشک‌هایی از طراز‌ شهاب 3، ارو 2 و موشک‌های با برد بالای 1500 کیلومتر که می‌تواند ضمن افزایش توان دفاعی ایران، آن را در برابر هر گونه حمله خصمانه خارجی نیز مصون نگه دارد.

اکثریت کارشناسان و ناظران غربی در حال حاضر بر این اعتقادند که ایران به یک قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و هسته‌ای منطقه‌ای تبدیل شده است و هر گونه حرکت خصمانه‌ای علیه آن می‌تواند عواقب بسیار وخیمی نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان داشته باشد. این دیپلمات امریکایی در این باره می‌گوید: «ثبات و استقرار اقتصاد و سیاست جهانی اکنون به چگونگی تعامل با ایران بستگی دارد. ایرانی که چه غرب بخواهد چه نخواهد به جمع کشورهای بزرگ صاحب تکنولوژی هسته‌ای پیوسته است.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران مذاکرات ایران و امریکا


نظر شما :