یک پیروزی دیپلماتیک

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۰۹۷۷۷ سرخط اخبار

محمدعلي سبحاني

اعتماد: اعلام پذيرش فلسطين به عنوان عضو ناظر در جمعيت عمومي سازمان ملل مورد استقبال همه فلسطيني‌ها شامل مردم، احزاب و گرو‌ه‌هاي مقاومت قرار گرفت.مردم پس از سال‌ها بدون توجه به گرايش‌ها و بدون اختلاف‌نظر به جشن و پايكوبي پرداخته و يك پيروزي ديپلماتيك در صحنه بين‌المللي را جشن گرفتند.اين موفقيت از نظر فلسطيني‌ها ليكن به عنوان شكستي سنگين براي اسراييل به حساب آمده است و اردوگاه صهيونيست‌‌ها را به انفعالي كم‌سابقه در سطح بين‌المللي كشانده است و محمود عباس اين پيروزي را به نفع خود سرمايه‌گذاري مي‌كند و گروه فتح پس از مدت‌ها در صحنه فلسطين جان گرفته و از مذاكرات با قواعد بازي جديد سخن مي‌گويد.مقاومت نيز اين پيروزي را مرحله‌يي براي محقق شدن حقوق كامل فلسطيني‌ها ارزيابي كرده است. چند نكته قابل توجه در اين مورد:

1-‌ راي‌گيري در سازمان ملل متحده براي عضويت ناظر بدون شك در صورتي كه براي عضويت دائم نيز انجام مي‌شد همين راي را داشت يا آرايي شبيه به همين 138 راي، و اين نشان مي‌دهد كه افكار عمومي جهاني به نفع فلسطيني‌هاست و اين نظام سلطه‌گر جهاني است كه مانع محقق شدن حقوق فلسطيني‌ها است و امريكا و سلطه‌گران مسوول جناياتي هستند كه رژيم اشغالگر عليه فلسطيني‌ها مرتكب مي‌شود كه آخرين نمونه آن حمله بدون دليل به غزه و كشتار بيش از صد و پنجاه نفر از مردم و كودكان و زنان مظلوم فلسطيني و زخمي كردن صدها نفر ديگر بود. شايد يكي از زمينه‌هاي راي بالاي اين پيشنهاد فضاي به وجود آمده در جريان حمله اسراييل به غزه بوده باشد.

2-‌ عضويت ناظر هر چند وضعيتي شبيه شهروند درجه 2 در سازمان ملل را براي فلسطيني‌ها رقم زده است اما دست فلسطيني‌ها را نسبت به قبل از لحاظ حقوقي و پيگرد جنايات اسراييل بازتر مي‌كند و اسراييل را در بخش‌هاي حقوقي سازمان ملل همچون دادگاه بين‌المللي كيفري لاهه و ساير سازمان‌هاي حقوقي و حقوق بشري وابسته به سازمان ملل مجبور به پاسخگويي مي‌كند. يكي از دلايل راي‌دهندگان اين است كه شايد مانعي براي يكه‌تازي اسراييل در جنايت عليه بشريت به وجود بياورند.

3-‌ با توجه به اختلافات فتح و حماس و دو پاره شدن فلسطين در غزه و كرانه غربي موقعيت بين‌المللي خود را در حال بهبود مي‌‌ديدند با چند اتفاق مهم از جمله تحولات بهار عرب و امضاي توافقنامه فتح و حماس و اثرات جنگ غزه و نيز راي‌گيري سازمان ملل و شناسايي دولت فلسطيني به عنوان عضو ناظر در وضعيت دشوار بين‌المللي قرار خواهند گرفت خصوصا آنكه پيش‌بيني مي‌شود دولت تندرو اسراييل نسبت به مصوبه مجمع عمومي روي خوش نشان نداده و به احتمال زياد به افزايش شهرك‌سازي و نيز ادامه جنايات عليه فلسطيني‌‌ها خصوصا در غزه (به‌رغم وجود قرارداد آتش‌بس) سعي مي‌كند جامعه تندرو اسراييل را همچنان اميدوار باقي نگه دارد. اگر اين پيش‌بيني ناظران درست از آب درآيد بدون شك فضاي بين‌المللي برابر اسراييل تنگ‌تر خواهد شد و به احتمال زياد روي نتيجه انتخابات اسراييل كه حدود دو ماه آينده انجام مي‌شود تاثيرگذار خواهد بود. هر چند چنين شرايطي اسراييل را در موقعيت اقدامات غيرمنتظره نيز قرار خواهد داد.

فلسطيني‌ها وحدت را تجربه كنند. وحدت فلسطيني‌ها با وجود اختلافات گذشته و نيز با توجه به بازي‌هاي پنهان و آشكار اسراييلي‌ها دشوار است اما امروزه بعد از تحولات بهار عرب از آن به عنوان بهار فلسطين ياد مي‌شود و در شعارهاي يكي دو ساله اخير فلسطيني‌ها اين درخواست از رهبران فلسطيني به دفعات تقاضا شده است و فلسطيني‌ها مصمم‌‌اند با هر هزينه‌يي رسيدن به اين هدف با اهميت را پيگيري كنند.

کلید واژه ها: اسراییل فلسطین ناظر


نظر شما :