ریاض حجاب گزینه نخست‌وزیری دولت انتقالی

۱۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۰۹۸۳۴ سرخط اخبار

 با ادامه مذاکرات مخالفان سوریه در قاهره برای چندمین روز متوالی، منابع مخالفان اعلام کردند که احتمالا ریاض حجاب را به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الوطن - چاپ عربستان - گروه‌های مخالف سوری اعلام کردند که به احتمال زیاد ائتلاف جدید مخالفان سوریه نخست وزیر دولت انتقالی را طی ماه جاری میلادی انتخاب خواهند کرد و ریاض حجاب، نخست وزیر برکنار شده، نخست وزیر دولت انتقالی می‌شود.

بنا به گفته منابع آگاه، ریاض حجاب در حال حاضر یکی از محتمل‌ترین نامزدهایی است که قرار است پست نخست وزیری دولت انتقالی را برعهده بگیرد.

ریاض حجاب که در اوت سال جاری از دولت اسد جدا شد در حال حاضر از سوی اردن و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت می‌شود.

منذر ماخوس، سفیر ائتلاف مخالفان سوریه در فرانسه معتقد است که حجاب برای این سمت مناسب‌تر است.

لوی صافی، یکی دیگر از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه نیز گفت که نخست وزیر دولت انتقالی مسئول برقراری ارتباط میان مخالفان با جامعه جهانی است و برای در دست گرفتن قدرت بعد از برکناری اسد برای اداره کشور آماده خواهد بود.

ائتلاف ملی مخالف سوریه می‌گویند در صورتی که بشار اسد و هم‌پیمانانش از قدرت برکنار شوند اجازه خواهند داد که نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در سوریه مستقر شوند

از سوی دیگر سایت شبکه الجزیره نیز اعلام کرد: نیروهای ائتلاف ملی مخالف سوریه اعلام کرده‌اند در صورتی که بشار اسد و هم‌پیمانانش از قدرت برکنار شوند اجازه خواهند داد که نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در سوریه مستقر شوند.

ولید البنی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه در این خصوص گفت: مخالفان سوریه به هیچ وجه با استقرار نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در سوریه موافقت نمی‌کنند مگر آنکه پیش از آن بشار اسد و طرفدارانش از قدرت برکنار شوند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان اولین نشست ائتلاف مخالفان سوریه در قاهره برگزار شده بود، گفت: ائتلاف مخالفان سوریه آماده است تا هر پیشنهادی را پس از برکناری بشار اسد از قدرت و برکناری هم‌پیمانانش از پست‌های نظامی و ارتش بررسی کند.

وی ادامه داد: در صورتی که این شرط ما محقق شود ائتلاف مخالفان سوریه گفت‌وگو در مورد هر پیشنهادی را آغاز خواهد کرد. تا زمانی که خانواده حاکم و طرفداران نظام سوریه برکنار نشوند هیچ راهکار سیاسی در خصوص سوریه آغاز نخواهد شد.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه در واکنش به اظهارات اخیر اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره اینکه هرگونه آتش بسی تنها از طریق نظارت هیات حافظ صلح امکان پذیر است، گفت: مخالفان تنها پس از برکناری اسد این مساله را پیگیری خواهند کرد.

به گفته عضو حزب چپ‌گرای دموکراتیک کرد در سوریه کردهای سوریه می‌خواهند نظام حاکم بعد از بشار اسد، نظام فدرالی باشد

محمد صالح کدو، یکی از اعضای حزب چپ‌گرای دموکراتیک کرد در سوریه نیز گفت که همه اعضای کرد در سوریه توافق کردند که نظام حاکم بعد از بشار اسد، نظامی فدرالی و پاسخگوی همه حقوق ملت سوریه باشد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تاکید کرد: احزاب کرد و مخالف سوریه بر لزوم حمایت از مناطق کردنشین از سوی نیروهای نظامی موسوم به "یبکا" یا نیروهای حامی ملت توافق کردند و این توافق کردها به زودی به ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر تلویزیون رسمی سوریه نیز اعلام کرد که پروازها از فرودگاه بین‌المللی دمشق از سرگرفته شده است.

غیداء عبداللطیف، مدیر کل شرکت هواپیمایی سوریه در این خصوص گفت: پرواز هواپیماها در فرودگاه دمشق به روند طبیعی خود بازگشته و در حال حاضر همه پروازها براساس برنامه‌های مقرر انجام می‌شود.

همه پروازهایی که قرار بود امروز به قاهره، جده، امان، حلب، اللازقیه و ریاض بروند صبح و بعدازظهر امروز دمشق را ترک می‌کنند.

بکر بکر، مدیر کل شرکت روابط عمومی سوریه نیز اعلام کرد همه تجهیزات ارتباطی از جمله اینترنت از امروز به بعد در دمشق و حومه آن از سر گرفته می‌شود و تمامی شبکه‌های ارتباطی اصلی در دمشق به طور کامل اصلاح و راه‌اندازی شده است.

از سوی دیگر احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب که در پایان همایش اقتصادی کشورهای عربی و ترکیه در استانبول برگزار شده بود اعلام کرد: بحران سوریه در حال حاضر بیش از هر چیز نیاز به موضعی شفاف و کارآمد دارد.

اوغلو در این کنفرانس مطبوعاتی از همتایان خود در کشورهای عربی خواست تا برای پایان دادن به کشتارها در سوریه همکاری کنند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: چیزی که در سوریه اتفاق می‌افتد آزمون وجدان است برای سنجیدن مسلمانان، اعراب و همه جامعه جهانی.

نبیل العربی نیز به نوبه خود اعلام کرد که هرگونه تغییر در بحران سوریه جز از طریق شورای امنیت امکان‌پذیر نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به نوبه خود تاکید کرد: تلاش آمریکا برای استفاده از زور جهت استقرار دموکراسی در جهان هیچ سودی نداشته و در نهایت به نتایج معکوس می‌انجامد.

کلید واژه ها: سوریه مخالفان سوریه ائتلاف ائتلاف مخالفان ائتلاف مخالفان سوریه بشار اسد مخالفان سوریه در قدرت برکنار دمشق حجاب انتقالی دولت انتقالی نخست وزیر حافظ صلح وزیر دولت ائتلاف مخالفان سوریه در نخست وزیر دولت انتقالی حافظ برکناری ریاض وزیر دولت انتقالی نخست وزیر دولت


نظر شما :