تحویل 26 جنگنده انگلیسی به عربستان

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۹۱۰۱۲۰ سرخط اخبار

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خالد بن سلطان" معاون وزیر دفاع عربستان گفت: 26 فروند جنگنده تایفون تحویل گرفته شده و عملا به خدمت درآمده، و تعداد دیگری از این جنگنده ها در زمان تعیین شده به عربستان تحویل خواهد شد.


انگلیس همچنین قراردادی سه میلیارد دلاری را با عربستان سعودی برای فروش جنگنده های آموزشی هاوک به این کشور امضاء کرده است.
در سال ۲۰۰۶ عربستان سعودی سفارشی 6 میلیارد پوندی را برای خرید ۷۲ فروند جت جنگنده "تایفون یوروفایتر" به شرکت انگلیسی BAE داد؛ این شرکت یکی از بزرگ ترین شرکت های صنایع دفاعی انگلیس است.

 

خبرگزاری یونایتدپرس نیز با انتشار این خبر نوشت: خالد بن سلطان که رئیس کمیته عالی زمینه سازی و نظارت بر کمیته مرکزی صنایع داخلی نیروهای مسلح عربستان است، در جریان افتتاح نمایشگاه مواد و قطعات یدکی نیروهای مسلح در شهر مهران در شرق عربستان افزود: 70 تا 80 درصد قطعات یدگی هواپیماهای تایفون بیشتر از اینکه نظامی باشد، غیرنظامی است و قطعات یدکی نظامی محرمانه از 15 الی 20 درصد فراتر نمی رود.

خالد بن سلطان تصریح کرد: وزارت دفاع عربستان در زمینه پروژه ساخت داخلی قطعات یدکی و خودکفایی در سالهای آینده از طریق برداشتن گام های ثابت و حساب شده در همه زمینه ها و شفافیت کامل تلاش می کند.

 


العالم در ادامه خبر خود می نویسد: تحقیقات در انگلیس درباره اتهام فساد مالی در قراردادهای شرکت BAE و عربستان، در سال ۲۰۱۰ میلادی متوقف شد.
این شرکت اتهام فساد و پرداخت رشوه برای بستن قرارداد با عربستان را رد کرد، اما در نهایت ۲۸۶ میلیون پوند جریمه شد.
اخیرا افشای قرارداد فروش تجهیزات سنگین نظامی آلمانی به عربستان با مخالفت احزاب معارض آلمانی مواجه شده است؛ مخالفان این قرارداد، مشارکت عربستان سعودی در سرکوب مردم بحرین را یادآوری کرده و گفته اند که در این قرارداد به ارزش های انسانی توجه نشده است.

 

عربستان سعودی در سال 2011 نیز از تصمیم خود برای خرید 200 تانک "لئوپارد2" از آلمان خبر داده بود. این موضوع نیز به صورت رسمی از سوی آلمان تأیید نشد. انتشار این خبر در آن زمان با اعتراض گسترده مخالفان دولت آلمان همراه شد. آنها تأکید کردند که دولت آلمان از سیاست این کشور مبنی بر خودداری از فروش سلاح سنگین به رژیم های استبدادی خارج شده است.

 

کلید واژه ها: عربستان جنگنده قطعات آلمان سعودی قرارداد


نظر شما :