وزیر دفاع آلمان

ایران تهدید می کند،پس سلاح می فروشیم!

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۱۳۳۵۰ سرخط اخبار

وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که فروش تسلیحات به کشورهای حوزه ی خلیج فارس و عربستان سعودی به دلیل دفاع از اسرائیل در مقابل تهدیدات ایران بوده است. صادرات تسلیحاتی آلمان به این کشورها ۹ برابر افزایش یافته است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان در نشست "بنیاد هاینریش بل" در برلین از فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی دفاع کرد. وی دراین رابطه خاطرنشان کرد: «مهم دفاع از اسرائیل در مقابل ایران است، نه وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی!»


وزیر دفاع آلمان گفت، معیار اصلی آلمان برای اجازه صدور تسلیحات به این کشورها خطر و تهدیدات ایران بوده که متوجه این کشورهاست.


در عین حال وزیر دفاع آلمان تغییر سیاست صادرات تسلیحات این کشور را رد کرد و گفت که مقررات سخت مربوط به صدور تسلیحات نقض نشده است و این شامل عربستان سعودی نیز می شود.


پیش از این فولکر کائودر، رئیس فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان این کشور نیز از ارسال تسلیحات آلمانی به عربستان سعودی به عنوان وزنه ای در مقابل ایران، دفاع کرده بود.


به گزارش دویچه وله، کائودر به ویژه نامه هفتگی "ولت ام زونتاگ" گفت "این درست است که در عربستان آزادی دینی وجود ندارد و گرایشات ضدسامی در این کشور دیده می شود"، ولی این کشور "نقشی مهم در منطقه دارد و وزنه ای در قبال ایران است."


عربستان سعودی اخیرا تقاضای خرید صدها دستگاه نفربر زرهی موسوم به "بوکسر" و تانک های "لئوپارد ۲" کرده است. نفربر "بوکسر" طرفداران زیادی دارد و در حال حاضر برای نقل و انتقال نیروهای نظامی آلمانی در افغانستان به کار می رود.


گفته می شود، اگر آلمان با فروش این تانک به عربستان سعودی موافقت کند، گارد ویژه ی سلطنتی این کشور با یکی از مدرن ترین خودروهای زرهی جهان مجهز خواهد شد.


تانک های "بوکسر" این توانایی را دارند که در جاده های آسفالته با سرعتی نزدیک به یکصد کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این نفربرها برای مقابله با تظاهرات ها و شورش ها خودروهای مناسبی به شمار می آیند.


در هفته ی پیش آشکار شد که دولت آلمان صادرات تسلیحاتی خود به کشورهای حوزه ی خلیج فارس را از ۵۷۰ میلیون یورو به یک میلیارد و ۴۲۰ میلون یورو افزایش داده است. سهم عربستان سعودی از آن به یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون یورو می رسد.


از سوی دیگر صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به دلیل وضعیت نامطلوب حقوق بشر در این کشور همواره با انتقادهای شدید توأم بوده است.


شماری از نمایندگان پارلمان آلمان وابسته به احزاب ائتلافی حاکم و نیز از میان احزاب اپوزیسیون خواستار نظارت یک هیأت پارلمانی بر معامله این نفربرها شده اند. نمایندگان پارلمان آلمان می گویند معاملات تسلیحاتی باید با شفافیت بیشتری توأم باشد.


آلمان سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان به شمار می رود. بر اساس گزارشی که موسسه تحقیقات صلح در استکهلم در تابستان ۲۰۱۲ تهیه کرده بود، سهم آلمان در فروش و صدور جنگ افزارهای متعارف در جهان بیش از ۱۱ درصد است. این میزان برابر با سهمی است که انگلیس و فرانسه مشترکا در فروش جنگ افزار در جهان دارند.
 

کلید واژه ها: آلمان عربستان سعودی تسلیحات عربستان سعودی تسلیحات به صادرات دفاع آلمان


نظر شما :