راه‌اندازی بزرگترین مجتمع بنزین‌سازی جهان در ایران

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۱۰۲۲۳ سرخط اخبار
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت از آغاز راه اندازی بزرگترین مجتمع بنزین سازی جهان در پالایشگاه نفت شازند خبر داد و اعلام کرد: برای نخستین بار با بهره برداری از این مجتمع، امکان تولید بنزین با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا از ته مانده های نفتی فراهم شد.
 
فرهاد احمدی امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین مجتمع بنزین سازی جهان در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند گفت: از دو سال گذشته تاکنون طرح های مختلف فرآیندی طرح توسعه این پالایشگاه نفت یکی پس از دیگری در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اعلام اینکه در حال حاضر تنها 2 واحد آر.سی.دی و آر.اف.سی.سی این پروژه پالایشگاه باقی مانده بود، تصریح کرد: آبان ماه سالجاری واحد آر.سی.دی به عنوان تامین کننده خوراک مجتمع عظیم بنزین سازی پالایشگاه نفت شازند در مدار بهره بردایر قرار گرفت.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با بهره برداری از واحد آر.سی.دی حدود 70 هزار بشکه در روز به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده شد، اظهار داشت: علاوه بر این محصولات جدیدی همچون گازمایع، نفتا و گازوئیل سبک هم تولید شده است.
 
وی با یادآوری اینکه تمامی این فرآورده های با ارزش افزوده نفتی از نفت کوره و ته مانده های نفتی برج تقطیر پالایشگاه استحصال شده است، اظهارداشت: با راه اندازی واحد آر.سی.دی و پس از غیبت برخی از کارشناسان خارجی به بهانه تحریم، متخصصان و دانشمندان صنعت نفت، بدون حضور خارجی ها عملیات پیش راه اندازی واحد آر.اف.سی.دی را آغاز کرده اند.
 
احمدی با بیان اینکه در حال حاضر مراحل پیش راه اندازی این مجتمع بنزین سازی به پایان رسیده است، تبیین کرد: آخرین مراحل راه اندازی و بهره برداری از این مجتمع عظیم بنزین سازی جهان در حال انجام است.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ظرفیت تولید بنزین واحد آر.اف.سی.دی پالایشگاه فنت شازند را بیش از 8 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: همچنین این واحد فرآیندی از ظرفیت پالایش روزانه 95 هزار بشکه نفت برخوردار است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه درجه آرام سوزی بنزین این واحد بنزین سازی بین 92 تا 96 است، تاکید کرد: این بنزین تولیدی کی از مرغوب ترین بنزین های جهان بوده و از استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا برخوردار است.
 
وی با اعلام اینکه به زودی نخستین واحد پتروپالایشگاه نفت ایران هم در مدار بهره بردایر قرار می گیرد، گفت: خوراک این پتروپالایشگاه توسط مجتمع بنزین سازی (آر.اف.سی.سی) پالایشگاه نفت شازند تامین می شود.
 
احمدی با بیان اینکه ظرفیت این پتروپالایشگاه حدود 1.2 میلیون لیتر پروپیلن به عنوان یک محصول با ارزش افزوده اقتصادی است، اظهار داشت: در مجموع با بهره برداری از فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند زنجیره ارزش افزوده به منظور تبدیل نفت کوره و ته مانده های برج تقطیر به محصولاتی همچون بنزین مرغوب و پروپیلن فراهم می شود.
 
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: با راه اندازی موفقیت آمیز توربین کمپرسور 47 مگاواتی واحد RFCC در طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند، مراحل اجرایی این طرح وارد روزهای پایانی شد.
 
به گزارش مهر، در مجموع با اجرای طرح توسعه فاز دوک پالایشگاه نفت امام خمینی شازند در کنار ارتقای کیفیت، حذف گوگرد و افزایش عدد اکتان بنزین و تولید فرآورده های جانبی، ظرفیت تولید روزانه گازمایع به 3 میلیون لیتر و بنزین سوپر به 3.6 میلیون لیتر افزایش می یابد.
 
همچنین افزایش ظرفیت تولید روزانه بنزین معمولی به 12.3 میلیون لیتر، تولید روزانه نفت سفید به 6 میلیون لیتر، گازوئیل کم گوگرد به 8.5 میلیون لیتر از دیگر دستاوردهای کمی این طرح پالایشگاهی است.
 
از سوی دیگر همزمان با افزایش تولید محصولاتی با ارزش افزوده و کاهش تولید نفت کوره از 6 به 2.4 میلیون لیتر در روز، برای نخستین بار با بهره برداری از طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند، اولین واحد پتروپالایشگاهی ایران با ظرفیت تولید روزانه 1.2 میلیون لیتر پلی پروپیلن راه اندازی خواهد شد.

کلید واژه ها: بنزین پالایشگاه میلیون لیتر لیتر شازند راه اندازی پالایشگاه نفت مجتمع بنزین سازی ظرفیت برداری از طرح توسعه بهره برداری از نفت شازند پالایشگاه نفت شازند آر.سی.دی مجتمع بنزین با بهره مجتمع بنزین سازی تولید روزانه با بهره برداری ارزش افزوده با بهره برداری از ظرفیت تولید واحد آر.سی.دی


نظر شما :