راه اندازی بزرگترین مجتمع بنزین جهان در ایران

۰۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۱۲۰۱۱ سرخط اخبار

 

مجتمع بنزین سازی RFCC پالایشگاه نفت شازند با ظرفیت روزانه 8.5 میلیون لیتر به عنوان بزرگترین واحد بنزین سازی جهان آماده افتتاح شده است و تا چند روز آینده با حضور رئیس جمهور جشن خودکفائی بنزین کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با تنگ تر شدن عرصه تحریم های بین المللی بر صنایع نفت و گاز کشور، پروژه های جدید افزایش تولید بنزین و گازوئیل و طرح توسعه پالایشگاه نفتی در بهمن ماه و اسفند ماه سالجاری یکی پس از دیگری در مدار بهره برداری قرار می گیرند.

بر این اساس، پیش بینی می شود تا پایان سالجاری طرح توسعه و بنزین سازی پالایشگاه لاوان، طرح توسعه پالایشگاه آبادان و فاز نهایی طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
 
از این رو افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئدیل با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مهمترین اهداف اجرای این مگا پروژه های نفتی محقق می شود و ظرفیت تولید بنزین پاک از 12 میلیون لیتر فعلی به بیش از 25 میلیون لیتر در روز با استاندارد یورو 4 و 5 اروپا افزایش می یابد.
 
یکی از مهمترین پروژه های آماده افتتاح و راه اندازی صنعت نفت کشور بدون شک واحد RFCC پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به عنوان بزرگترین مجتمع بنزین سازی جهان است که با افتتاح این پروژه در ایام دهه فجر با حضور رئیس جمهوری، جشن خودکفایی کامل بنزین برگزار خواهد شد.
 
از اواسط سالجاری با افزایش مصرف بنزین در کشور، بار دیگر به منظور ایجاد توازن در تولید و مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی، تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی از سر گرفته شد که با افتتاح رسمی مجتمع RFCC عملا دیگر نیاز به تولید بنزین پتروشیمی ها نیست.
 
علاوه بر افزایش تولید بنزین و گازوئیل پاک، با راه اندازی مجتمع RFCC پالایشگاه نفت شازند، دستاوردهای جدیدی همچون طراحی، نصب و راه اندازی سازه های غول پیکر پالایشگاهی بدون حضور شرکت های خارجی نصیب صنعت نفت کشور خواهد شد.
 
بزرگترین مجتمع بنزین جهان راه افتاد

رشید سیدیان در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت مراحل راه اندازی و بهره برداری از مجتمع بنزین سازی RFCC پالایشگاه نفت شازند، گفت: در حال حاضر واحد RCD به عنوان تامین کننده خوراک مجتمع RFCC به طور کامل راه اندازی شده و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
 
مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اعلام اینکه با راه اندازی واحد RCD حدود 93 هزار بشکه ظرفیت جدید پالایشگاهی در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: هم اکنون خوراک مورد نیاز مجتمع RFCC توسط واحد RCD تولید و در مخازن ذخیره سازی شده است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه تا سه روز آینده هم مجتمع بنزین سازی RFCC به عنوان بزرگترین مجتمع بنزین ساز جهان به بهره برداری می رسد، بیان کرد: در حال حاضر مراحل پیش راه اندازی به اتمام رسیده است و آخرین مراحل تست و راه اندازی نهایی در حال انجام است.
 
وی با بیان اینکه با غیبت شرکت های خارجی تست و آزمایش تمامی واحدهای فرآیندی توسط متخصصان و دانشمندان داخلی انجام شده است، تبیین کرد: با بهره برداری از این مجتمع روزانه بیش از 8 تا 8.3 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپائی به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.
 
سیدیان با تاکید بر اینکه با بهره برداری از این مجتمع عظیم امکان تولید پاک ترین بنزین جهان فراهم می وشد، یادآور شد: همچنین با اجرای فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه شازند برای نخستین  بار لیسانس ایزومریزاسیون توسط متخصصان ایرانی بومی سازی و انحصاری خارجی ها خارج شد.
 
تولید بنزین و گازوئیل از ضایعات نفت
 
به گزارش مهر، در کنار افزایش ظرفیت تولید و بنزین با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا و خودکفائی در تولید این محصول نفتی پرطرفدار، راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند دستاوردهای زیست محیطی و اقتصادی متعددی را نصیب کشور در شرایط تحریم خواهد شد.
 
از این رو در بهمن ماه سالجاری اولین پترو پالایشگاه نفت ایران همزمان با بهره برداری و افتتاح مجتمع RFCC راه اندازی خواهد شد به طوری که با راه اندازی این واحد محصولی با ارزش افزوده اقتصادی همچون  پروپیلن با ظرفیت 1.2 میلیون لیتر در روز به سبد پالایش نفت ایران افزوده می شود.
 
کاهش و حذف تدریجی گوگرد از ترکیب فرآورده های نفتی و افزایش تولید گوگرد از 60 تن فعلی به 700 تن در روز به جای سوختن و ایجاد آلایندگی در آسمان کلان شهرهای کشور، تولید سوخت انواع هواپیماها و بالگردها با آخرین استاندارد "یاتا"، افزایش عدد اکتان و مدیریت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل از مهمترین دستاوردهای این پروژه جدید پالایشگاهی است.
 
با این وجود منحصر به فرد ترین ویژگی عملیاتی این پروژه تولید بنزین و گازوئیل پاک از ضایعات و ته مانده های نفتی در برج های تقطیر پالایشگاهی است به عبارت دیگر با افتتاح مجتمع RFCC به جایتولید قیر و نفت کوره از ته مانده های نفتی، بنزین یورو 5 استحصال خواهد شد.
 
افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی های این پروژه پالایشگاهی به شمار می رود.
 
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی سهطرح جدید پالایشگاهی، ظرفیت تولید بنزین تا اسفند به 70 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد که در این صورت امکان صادرات بلندمدت بنزین برای کشور فراهم می شود.

 

کلید واژه ها: بنزین مجتمع پالایشگاه راه اندازی rfcc تولید بنزین ظرفیت شازند پالایشگاهی طرح توسعه پروژه پالایشگاه نفت بنزین و توسعه پالایشگاه مجتمع rfcc افتتاح بنزین سازی لیتر میلیون لیتر طرح توسعه پالایشگاه گازوئیل مجتمع بنزین پالایشگاه نفت شازند نفت شازند تولید بنزین و و گازوئیل بنزین و گازوئیل 5 یورو ظرفیت تولید با استاندارد یورو تولید بنزین و گازوئیل پاک rfcc پالایشگاه نفت استاندارد یورو rfcc پالایشگاه سالجاری افزایش تولید با استاندارد


نظر شما :