دمشق: اسد نیازی به دفاع رسانه‌ها ندارد

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۴ کد : ۱۹۱۰۲۵۴ سرخط اخبار

وزیر اطلاع رسانی سوریه با اعلام اینکه سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد تاکید کرد، ادعاهای مکرر آمریکا و اروپا درباره سلاح شیمیایی سوریه نشان دهنده عجز و ناتوانی آنها در رسیدن به اهدافشان در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیون المنار، اعلام کرد: سوریه سلاح کشتار جمعی اعم از سلاح های شیمیایی، هسته ای و بیولوژیکی در اختیار ندارد و در صورتی که آن را در اختیار داشت هرگز از آن به دلایل اخلاقی و نه هیچ دلیل دیگری علیه ملت خود استفاده نمی کند.

وی افزود: ادعاهای مکرر آمریکا و اروپا درباره وجود سلاح شیمیایی در سوریه در حقیقت یکی از دلایل ناتوانی و عجز این کشورها در پیشرفت و تحقق خواسته هایشان در سوریه و شکست نظام حاکم در سوریه است.

الزعبی همچنین خاطرنشان کرد: اظهاراتی که اخیرا از سوی مقامات کشورهای غربی در این خصوص ایراد می شود کاملا شبیه چیزی است که پیشتر درباره عراق و کشورهای دیگر ایراد شد تا بدین وسیله آنها را را متهم کرده و چهره وحشتناکی از این کشورها ترسیم کند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه با اعلام اینکه احتمال تکرار سناریوی عراق در سوریه را غیر ممکن نمی داند، خاطرنشان کرد: با وجود همه تهدیدها جهان نمی تواند و نباید شاهد چنین توطئه ای باشد چرا که سوریه کشوری است که دوستان بسیاری دارد و به تمامی قوانین بین المللی پایبند است.

وی درباره استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در ترکیه نیز گفت: اینکه ترکیه می گوید استقرار این سامانه به خاطر ترس از حمله سوریه به اراضی ترکیه است یک حرف بی معنا و مسخره است چرا که سوریه هرگز هیچ یک از کشورهای همجوار خود را تهدید نکرده و در امور داخلی هیچ یک از آنها دخالتی نکرده است.

الزعبی افزود: سامانه های موشکی پاتریوت از زمان جنگ عراق با کویت در اسرائیل موجود بوده آیا به نظر شما این سامانه ها توانسته اند اسرائیل را در مقابل موشک های مقاومت که چندان پیشرفته نیستند حمایت کنند؟

الزعبی در ادامه تاکید کرد: قصد ترکیه از استقرار سامانه موشکی پاتریوت نه تنها هدف قرار دادن سوریه بلکه تکمیل سامانه راداری است که آمریکا با همکاری دولت رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه و به منظور تهدید ایران، سوریه، یونان، قبرس، مصر و برخی دیگر از کشورهای منطقه در ترکیه مستقر کرده است.

این مسئول سوری در ادامه با انتقاد از سیاست های امریکا در خصوص سوریه تاکید کرد: آمریکا تنها زمانی که احساس کند نقشه هایش در حال نابودی هستند حاضر به مذاکره با روسیه است.

الزعبی درباره فعالیت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب نیز گفت: باید از تلاش های الابراهیمی بر اساس بیانیه ژنو و طرح کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل در سوریه که هر دو بر قوانین بین المللی استوار است و در آنها به احترام به تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی کشورها تاکید شده، حمایت کرد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه افزود: ملت سوریه که روزی بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را از طریق صندوق های رای گیری انتخاب کردند تنها کسانی هستند که حق تصمیم گیری درباره آینده سوریه را دارند و این چیزی است که ما از همان آغاز بحران سوریه بارها آن را اعلام کرده ایم اما مخالفان در داخل و خارج سوریه نمی خواهند منطقی عمل کنند.

الزعبی درباره موضع روسیه درباره سوریه نیز گفت: موضع مسکو نسبت به سوریه موضعی ثابت است و به هیچ وجه متناقض نیست. اسد نیاز ندارد که از وی در رسانه ها دفاع شود. موضع روسیه در حقیقت موضعی است که با منافع ملت و دولت سوریه همخوانی دارد چرا که مسکو با هرگونه دخالت در امور داخلی سوریه مخالف بوده و طرفدار حمایت از روند سیاسی در سوریه است.

وی با انتقاد از ائتلاف ملی مخالفان در خارج از سوریه نیز گفت: ائتلاف مخالفان سوریه نه تنها به نفع ملت سوریه عمل نمی کند بلکه شیوه آنها خشونت و مخالفت با مذاکره است و این نشان می دهد که هیچ طرح سیاسی برای آینده ندارند.

الزعبی ادامه داد: اگر ائتلاف دوحه آن طور که ادعا می کنند نماینده ملت سوریه است پس چرا نمی خواهد در روند سیاسی سوریه شرکت کرده و به پای میز مذاکره بیاید.

وزیر اطلاع رسانی سوریه همچنین اعلام کرد: ما اسناد موثقی در اختیار داریم که ثابت می کند جبهه النصره تنها گروه تروریستی فعال در سوریه نیست بلکه گروه های ترویستی با نام های مختلف در سوریه فعالیت می کنند و فعالیت های آنها به خاطر حمایت های برخی کشورهای غربی ادامه دارد.

الزعبی همچنین با انتقاد از دولت اردوغان تاکید کرد: دولت ترکیه به شکل کاملا مستقیم و علنی تعهدات خود برای همکاری جهت مبارزه با تروریست را نقض می کند و چنانکه شاهدیم در مرزهای ترکیه پایگاه هایی اطلاع رسانی و نظامی وجود دارد که به تروریست ها کمک می کند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه با اعلام اینکه پیروزی هایی که برخی از رسانه های مغرض مدعی هستند تروریست ها به دست آورده اند توهمی بیش نیست، گفت: گروه های مسلح در سوریه در حقیقت گروه های تکفیری و تندرو هستند که ماهیت آنها برای همه مردم سوریه در داخل و خارج از این کشور و حتی جهان ثابت شده است چنانکه آمریکا اخیرا تصمیم گرفته نام جبهه النصره را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه اطلاع رسانی رسانی سوریه اطلاع رسانی سوریه سامانه آمریکا سلاح نیز گفت: شیمیایی


نظر شما :