زوایای پنهان نشست اخیر وزرای خارجه ناتو

۲۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۱۰۴۵۵ سرخط اخبار

به گزارش فارس، شبکه خبری المنار در گزارشی به نشست پشت در های بسته وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل در تاریخ 4 دسامبر سال جاری اشاره می کند که به گفت وگو پیرامون وضعیت سوریه به ویژه درباره آنچه آثار سلاح های کشنده سوری خوانده شد، می پرداخت.

آنچه بر این نشست سایه افکنده بود، شبح گزارش های نادرست و تحریف شده وجود سلاح های شیمیایی در سوریه و احتمال استفاده نظام سوریه از این سلاح ها بود که یادآور گزارش های نادرست «جرج بوش»، رئیس جمهوری وقت آمریکا درباره وجود سلاح های شیمیایی در این کشور جهت توجیه حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 بود.

همچنین از دیگر نمادهای این نشست را باید تعارض دیدگاه ها و مواضع آلمان، هلند و لهستان با مواضع آمریکا، انگلیس و ترکیه ملاحظه کرد و این موضوعی است که رسانه ها و منابع فرانسوی بر آن تاکید داشتند.

نشست داغ و جنجالی بود و شرکت کنندگان در آن عملا به دو گروه تقسیم شده بودند. گروه اول را آمریکا، انگلیس و ترکیه وهمچنین «آندریاس فوگ راسموسن»، دبیرکل ناتو تشکیل می دادند که به دیدگاه های افراطی و تاکید بر دخالت نظامی در سوریه معروف است و گروه دوم را آلمان، هلند و لهستان تا حدودی فرانسه تشکیل می دادند که از دخالت نظامی غرب در سوریه براساس گزارش های دروغین وجود سلاح های شیمیایی در سوریه بسان عراق نگران نشان می دادند.

در آغاز نشست وزرای اتحادیه اروپا با حیرت به سخنان دبیرکل ناتو گوش می دادند که می گفت: پیمان ناتو باید به شکل جدی در اندیشه تدوین نقشه ای جدی برای دخالت نظامی در سوریه باشد تا با حمایت آمریکا انبارهای سلاح های شیمیایی سوریه را زیر نظر بگیرد.

پس از آن نوبت به «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس بود که سخنان خود را آغاز کند و بگوید: «چرا نه»؟ که منظور وی این بود که چرا نباید در سوریه دخالت نظامی کرد تا به سرعت «احمد داود اغلو»، وزیر خارجه مشتاق ترکیه وارد بحث شود و درباره آمادگی سوریه برای استفاده از سلاح های شیمیایی داد سخن سر دهد.

اما واکنش « گیدو وستروله»، وزیر امور خارجه آلمان و «فرانس تیمرمانز»، همتای هلندیش بسیار تند بود. آنها براین باور بودند که توطئه ای در کار است. بر این اساس به حاضران در نشست تفهیم کردند، در زمانی که ناتو درحال ارسال موشک های پاتریوت به ترکیه و نصب آنها در این کشور است، ارائه گزارشی مبنی بر احتمال استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی آیا می تواند، معنایی غیر از احتمال دخالت نظامی ناتو در سوریه و نه دفاع از ترکیه را نشان دهد.

«لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه موضع محتاطانه ای را پیش گرفت. این کشور نمی خواست شرکای اروپایی خود را برنجاند و در همان حال می خواست موضع سرسختانه خود در قبال سوریه را حفظ کند.

وی در سپتامبر سال گذشته اعلام کرده بود که هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی توسط سوریه واکنش تند و قاطعانه را درپی خواهد داشت، اما در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود درباره درستی ادعای آمریکا ابراز تردید کرده بود.

از سوی دیگر یک مقام اروپایی که کشورش از جمله کشورهای شرکت کننده در جنگ عراق بود، در گفت وگو با مطبوعات به شرط عدم افشای نامش گفت: «پیشتر وارد جنگی مبتنی بر اکاذیب شدیم، به همین دلیل به خود اجازه نمی دهیم که دیگر بار وارد جنگی براساس همان اصول و مبانی نادرست شویم».

وی افزود: باید تمام دلایل و مستندات جدید را با دقت بررسی کنیم، زیرا همه کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا را به خاطر دارند که در شورای امنیت تصاویری از چرخ دستی هایی را نشان داد و گفت که اینها انبارهای شیمیایی عراق هستند تا حمله نظامی آمریکا به عراق را توجیه کند.

در پایان نشست، دبیرکل ناتو با بیان اینکه «همه آنچه که در این نشست گفته شد را شنیده است»، گفت: تعجب نکنید، اگر باز می بینید که پرونده دخالت نظامی در سوریه همچنان باز است تا به این ترتیب همه اعتراضات را رد کند.

کلید واژه ها: سوریه سلاح شیمیایی سلاح های شیمیایی آمریکا ناتو دخالت نظامی ترکیه عراق


نظر شما :