فاجعه شیمیایی از جنگ تحمیلی تا سوریه

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۱۵۵۲۳ سرخط اخبار

به نظر می رسد همانگونه که در حملات شیمیایی عراق علیه ایران در جنگ تحمیلی، اعضای ثابت شورای امنیت با تحمیل اراده و اعمال نظرات سیاسی مانع انجام ماموریت صحیح و موضع گیری بیطرفانه و منصفانه کارشناسان می شدند، همانگونه هم، این بار سیاست های جانبدارانه از مخالفان سوریه را ادامه داده و به سوریه از نظر روانی فشار وارد می کنند.

 

به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جملات بالا بخشی از یادداشت «محمدباقر نیکخواه بهرامی»، محقق و کارشناس سلاح های کشتار جمعی است که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است.

 

در ادامه این یادداشت می خوانیم: استفاده از گازهای سمی ، میکروبی و شیمیایی براساس مفاد پروتکل 17 ژوئن 1925 ژنو ممنوع شده است ولی سابقه نشان می دهد از تاریخ تصویب پروتکل تاکنون موارد متعددی از این سلاح های کشتار جمعی مرگبار استفاده شده است؛ نظیر کاربرد آن توسط ایتالیا در لیبی و اریتره، فرانسه در مغرب و تونس، ژاپن در منچوری چین، مصر در یمن، آمریکا در ویتنام و هند و چین و شوروی سابق در افغانستان و گسترده ترین جنگ شیمیایی علیه ایران توسط عراق. حاصل جنگ شیمیایی در جهان بیش از شش میلیون مصدوم و صدها هزار کشته از مردم بی گناه کشورهای مختلف است.

 

استفاده از مواد سمی و سلاح شیمیایی علاوه بر تصریح ممنوعیت در پروتکل 1925 ژنو، در اساسنامه دیوان بین الملل کیفری «لاهه»، در زمره جنایات جنگی محسوب می شود. همچنین براساس مفاد کنوانسیون چهارگانه 12 اوت 1949 و «پروتکل های دوگانه الحاقی 8 ژوئن 1972 ژنو»، نسل کشی و جنایت علیه بشریت به شمار می رود.

 

در «کنوانسیون شیمیایی 13 مارس 1993 پاریس» نیز که تاکنون 188 کشور به عضویت آن درآمده اند استفاده از این سلاح ها به شدت ممنوع اعلام شده و سازمان منع سلاح های شیمیایی( OPCW ) که مقر آن در «لاهه» هلند قرار دارد بر این امر نظارت دارد. در ماه جاری سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح های شیمیایی نیز در مقر لاهه برگزار شد و ریاست دوره ای آن با ایران است.

 

با عنایت به مطالب فوق، اشاره می شود به مورد استفاده جدید از این سلاح های شیمیایی در جنگ مخالفان سوریه اعم از سلفی ها، القاعده، جبهه النصره، وهابی ها، ارتش ملی، ارتش آزاد و تروریست های اجیر شده عرب و اروپایی بخصوص تروریست های آلمانی که اخیرا به جبهه مخالفان پیوسته اند.

 

استکبار جهانی بعد ار حمایت از عراق و مشارکت در ارتکاب جنایات جنگی علیه ایران با انجام 582 نوبت حملات شیمیایی، قربانی کردن تعداد کثیری از رزمندگان و همچنین مردم غیرنظامی ایران و عراق، این بار دست خود را از آستین گروه های تروریست مخالف حکومت قانونی سوریه به درآورده و با حمایت، تجهیز و مشارکت سعودی، قطر و کشورهای غربی، مجوز کاربرد سلاح های مرگبار شیمیایی را به سران گروه های ضدمردمی و ایادی جیره خوار صادر کرده است و در پی آن گروهک های ضدمردمی در سطح محدود از گاز خطرناک و مختل کننده سیستم اعصاب «سری سارین» با علامت اختصاری« GB » و همچنین گاز خفه کننده (احتمالا فسژن و دی فسژن)، از مرز ترکیه و شمال لبنان علیه مردم بی گناه اطراف شهر حلب و مناطقی که شبه نظامیان با مقاومت های مردمی روبرو شده اند استفاده کرده و موجب مصدومیت تعداد قابل توجهی از مردم مناطق مورد حملات بخصوص زنان و کودکان شده است.

 

این درحالی است که حامیان غربی عربی آنان انگشت اتهام را به سوی دولت سوریه نشانه گرفته اند. از طرفی، مقامات سوریه رسما در چندین نوبت از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده اند که گروه کارشناسان سلاح های شیمیایی خود را جهت مشاهده آثار و علایم حملات و بقایای تجهیزات بجا مانده از کاربرد سلاح های شیمیایی به منطقه اعزام کنند که ظاهرا دبیرکل سازمان ملل با این درخواست موافقت کرده است ولی در نظر دارد به این بهانه حافظان به ظاهر صلح سازمان ملل را نیز در سراسر مناطق درگیر مستقر کند.

 

به نظر می رسد همانگونه که در جنگ شیمیایی عراق علیه ایران، اعضای ثابت شورای امنیت با تحمیل اراده و اعمال نظرات سیاسی مانع از انجام ماموریت صحیح و موضع گیری بیطرفانه و منصفانه کارشناسان می شدند، همانگونه نیز این بار سیاست حمایت جانبدارانه از مخالفان سوریه را ادامه داده و به کشور سوریه از نظر روانی فشار وارد می کنند.

در این میان اظهارنظرها و چندپهلوگویی های «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا در سفر به امارات متحده و «میگوئل رودریگز» از مقامات کاخ سفید در نوع خود قابل توجه است که با کلی گویی ها و تناقض فراوان، جنگ روانی مضاعفی را علیه سوری ها به راه انداخته اند بخصوص این که مواضع تحریک آمیز رژیم غاصب اسرائیل آن هم پس از موفقیت های ارتش سوریه در منطقه استراتژیک «عتیبه» و بیرون راندن تروریست ها و جنایتکاران، بسیار محسوس و چشم گیر است.

 

اکنون که ارتش سوریه بجای دفاع، راهبرد تهاجم و بیرون راندن دشمنان ملت را در پیش گرفته و تروریست ها را با شکست های متوالی مواجه کرده است، عملیات روانی جدید غرب و سران عربی حامی آنان درصدد روحیه دادن به ایادی خود هستند و استفاده از سلاح شیمیایی و ادعای کاربرد آن نیز در این راستا تلقی و ارزیابی می شود.

کلید واژه ها: شیمیایی سلاح سوریه تروریست همانگونه روانی حملات سلاح های شیمیایی عراق


نظر شما :