تازه ترین ادعای مقام های امریکایی

سوریه از موشک اسکاد استفاده کرد!

۲۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۰۳۰۴ سرخط اخبار

مقام های آمریکایی مدعی شدند که نیروهای دولت سوریه در روزهای اخیر از موشک های اسکاد بر ضد شبه نظامیان و مخالفان استفاده کرده اند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساختند، اظهار داشتند: نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از دمشق به سوی شمال سوریه موشک های اسکاد شلیک کرده اند.


ادعاهای مربوط به استفاده دولت سوریه از موشک های اسکاد روز چهارشنبه همزمان با اعلام اینکه بیش از 100 کشور ائتلاف جدید مخالفان سوریه را به رسمیت شناخته اند، مطرح شد.


یک مقام آمریکایی در عین حال گفت: نشانه ای مبنی بر اینکه سلاح های شیمیایی بر این موشک های اسکاد سوار شده باشد، وجود ندارد.


در چند روز گذشته مقام های آمریکایی اظهار داشتند که نگران استفاده از سلاح های شیمیایی توسط نیروهای دولت سوریه هستند.


همچنین ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که دولت سوریه بر ضد مخالفان خود موشک شلیک کرده اما وی مشخص نکرد که موشک های مورد ادعای وی از چه نوع بوده اند.


وی تاکید کرد: همچنان که حکومت سوریه بیشتر و بیشتر مستاصل می شود ما شاهد هستیم که به سلاح های مرگبارتری متوسل شده و آنها را آماده می کند و ما در روزهای اخیر شاهد استقرار موشک ها بوده ایم.


از سوی دیگر، جی کارنی، مشاور مطبوعاتی کاخ سفید نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که نمی تواند گزارش مربوط به شلیک موشک را تایید کند اما گفت: اگر این گزارش درست باشد نشانه ای از استیصال دولت سوریه خواهد بود.


کارنی اظهار داشت: این مساله که حکومت سوریه در داخل مرزهای خود و به سوی مردم خود موشک شلیک کند شگفت آور، ناامید کننده و یک تشدید نامتناسب حملات نظامی است.


این در حالی است که مقام های آمریکایی برای یک کنفرانس بین المللی به منظور کمک هر چه بیشتر به مخالفان بشار اسد برنامه ریزی کرده اند.


از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه کنگره آمریکا نیز مدعی شد: سلاح های شیمیایی سوریه ممکن است بلافاصله و غیرمنتظره استفاده شوند و جامعه بین المللی نمی بایست تضمین های مقام های سوری مبنی بر عدم استفاده از این سلاح ها را بپذیرد.


مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که یک جمهوری خواه است به خبرگزاری رویترز گفت: فعالیت های دولت سوریه در ارتباط با سلاح های شیمیایی یک تغییر موضع و یک نگرانی بزرگ است.


راجرز تاکید کرد: من اعتقاد دارم آنها عناصری از برنامه سلاح های شیمیایی خود را در وضعیتی قرار داده اند که بتوان از آنها بلادرنگ استفاده کرد و این تفاوت بسیاری نسبت به قبل دارد.


وی افزود: این که آنها قول عدم استفاده از آنها را داده اند از نظر من نباید توسط جامعه بین المللی آن گونه که بیان شده، پذیرفته شود.


راجرز همچنین در خصوص مساله شلیک موشک های اسکاد توسط نیروهای سوری نیز گفت: پیش از آنکه بتوان تایید کرد موشک های اسکاد مورد استفاده قرار گرفته اند نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم.


راجرز تاکید کرد: برخی از منابعی که من در خصوص این گزارش مشاهده کرده ام موجب اطمینان من نبوده اند ما در گزارش های بر پایه شبکه های اجتماعی شاهد اشتباهات زیادی بوده ایم و ما نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم.


راجرز تاکید کرد: اما گزارش ها در خصوص استفاده از سلاح های مشابه اسکاد و تغییر موضع سلاح های شیمیایی نشان دهنده استیصال در دولت بشار اسد است.


ماک راجرز این اظهارات را در حالی که به تازگی از سفر به بحرین و عربستان سعودی بازگشته است، ایراد کرد.


وی در این سفر مساله سوریه و دیگر مسائل امنیتی را مورد بحث قرار داد.

 

به گفته وی، مقام های کشورهای اتحادیه عرب خواهان افزایش نقش آمریکا در مورد مساله سوریه هستند اما اشاره وی به اقدام نظامی نیست.


وی تاکید کرد: آمریکا از قابلیت یکتایی برای مقابله با این مساله (سلاح های شیمیایی سوریه) برخوردار است.


راجرز در خصوص اینکه این قابلیت چه چیزی است توضیحی نداد.

 

وی گفت: من احساس یک سرخوردگی واقعی را نزد شرکایمان در اتحادیه عرب از آمریکا دارم. من معتقدم که ما باید نقش خود را افزایش دهیم و من درباره اقدام نظامی صحبت نمی کنم. من تنها درباره رهبری و نفوذ آمریکا و آوردن قابلیت های یکتایی که تنها آمریکا دارد به میز مذاکرات صحبت می کنم.


وی تاکید کرد: بار دیگر می گویم که این معنی فرستادن نیروهای نظامی به سوریه نیست این به معنی آن است که ما قابلیت های یکتایی داریم که باید دست کم در راستای مذاکرات پیشنهاد کنیم تا از استفاده سلاح های شیمیایی و بحران انسانی کاملی که در پی استفاده از آنها به وجود خواهد آمد، جلوگیری کنیم.
 

کلید واژه ها: سوریه موشک سلاح شیمیایی آمریکا سلاح های شیمیایی اسکاد دولت سوریه موشک های اسکاد تاکید کرد: شلیک


نظر شما :