سی و ششمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

ایران در لبنان غیرممکن را ممکن ساخت

۲۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۵ کد : ۱۹۱۰۲۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
سومین مقام عالی رتبه کاخ سفید ادعا می کند که ایران کار غیر ممکن کمک به سوریه را از طریق لبنان انجام می دهد.وی هشدار می دهد که لبنان باید بداند که رعایت قوانین بین المللی در نظام بانکی اش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
ایران در  لبنان  غیرممکن را ممکن ساخت

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا سی و ششمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

با سومین مقام عالی رتبه کاخ سفید که هم زمان مسئول امور مالی و مسئول پرونده مبارزه با تروریسم است، صحبت کردم. در ابتدای صحبت های گفتم: می خواهم بدانم که امور مرتبط به تروریسم و حمایت مالی از آن و همچنین پول شویی چیست. به خصوص درباره صحت حرف هایی که در برخی از پایتخت ها و شهرهای مهم زده می شود و درباره همین امور بحث می کنند. به ویژه به حرف هایی که درباره دبی در امارات متحده عربی، مسکو، پایتخت روسیه و اسرائیل زده می شود. این را هم اضافه کردم: گفته می شود به دلایل معروف و روشنی کسی به اسرائیل نزدیک نمی شود و از آن هیچ چیز نمی پرسد، مهم ترین این دلیل آن نیز هم پیمانی اش با امریکا است. جواب داد: «اولا درباره موضوع لبنان باید بگویم که من روابط بسیار خوب و دوستانه ای با بسیاری از فعالان بخش امور مالی دارم. بارها با آنها دیدار کرده ام و آنها در تمامی بخش های اقتصادی فعال هستند. از آنها حرف های زیبای بسیاری شنیده ام، به خصوص از سه محور که برای ما جنبه رسمی دارند که شامل دولت و ادارات وابسته به آن، بانک ها و بانک مرکزی لبنان می شود. و ما به مسئولان این بخش ها تاکید می کنیم که لازم است تمامی تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند چرا که هر دو بر سر موضوعاتی که بر سر آنها تحقیق می کنیم اشتراکات بسیاری داریم. در سال گذشته و در جریان بحران بانک لبنان – کانادا هیچ ضمانت یا تعهدی به بانک لبنان برای عدم گشودن پرونده اش یا بانک های لبنانی دیگر که مشکل مشابهی داشته باشد، ندادیم. در سال جاری نیز همچنان بر همین موضع بوده ایم. در کشف و دقیق شدن در این پرونده ادامه می دهیم و موضعمان هم تغییر نخواهد کرد. صحبت های زیبا و فریبنده و تعهدات شفاهی کافی نیستند، باید با یکدیگر به طور کامل همکاری کنیم.»

نظر دادم: این نظر تو است و پافشاری ات به همکاری کامل در غیاب هر گونه تعهد از پیش تعیین شده ای مبنی بر این که پرونده دیگر بانک های لبنانی را نمی گشایید به این معنا است که همکاری گسترده ای میان لبنان و امریکا وجود ندارد. این حرف صحیح است؟ جواب داد: به ملاحظه تو پاسخی نمی دهیم ولی بر این نکته تاکید می کنم و اصرار دارم که باید تحریم ها و التزامات حرف به حرف در این زمینه اعمال شوند. برخی از اموال توسط قاچاق مواد مخدر به دست آمده است، اموال دیگری نیز توسط جریان های جنایتکار حاصل شده اند، پول هایی از عربستان و ایران آمده اند. ایران کار غیر ممکن کمک به سوریه را از طریق لبنان انجام می دهد. برای همین لازم است که لبنان متوجه باشد. لبنان باید بداند که نظام بانکی اش مهم است و اگر آسیب ببیند، لبنان آسیب می بیند.»

پرسیدم: چگونه می شود که یک مقام بانکی بزرگ و واقعا قابل اطمینان در کشورش هم زمان به امریکا، سوریه و حزب الله اطمینان داشته باشد؟ و آیا کمک به تیم های متناقضی که در این زمینه کار می کنند، مفید است؟ آیا شما فکر می کنید که چنین همکاری هایی فایده دارد؟ جواب داد: «نظری درباره این موضوع نمی دهم به رغم این که باید همه این موضوعات را به دقت بررسی کرد.»

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :