ادامه نامه نگاری ها به اوباما

این بار 73 سناتور در مورد ایران نامه نوشتند

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۱۰۶۵۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
نامه جدید با امضاء 73 سناتور آمریکایی از اوباما می خواهد حتی در صورت دنبال کردن روند مذاکره ای با ایران، فشار را بر جمهوری اسلامی حفظ کند.
این بار 73 سناتور در مورد ایران نامه نوشتند

دیپلماسی ایرانی: ماه گذشته بود که 38 مقام آمریکایی با انتشار گزارشی هزینه ها و منافع نظام تحریم های کنونی آمریکا علیه ایران را بررسی کرده و اعلام کردند این تحریم های یکجانبه که عمدتا با اجماع در آمریکا به تصویب رسیده اند، در واقع قدرت مانور دیپلماتیک کاخ سفید را محدود می کنند. روز پنجشنبه نیز روزنامه کریستین ساینس مانتیور نامه ای را افشار کرد که تاریخ آن به 6 دسامبر باز می گردد. به گزارش این روزنامه آمریکایی در این نامه 24 ژنرال، مقام سابق و دیپلمات با سابقه به اوباما توصیه کرده اند در جهت دیپلماسی و مذاکره با ایران گام بردارد. آنها اعلام کردند تحریم های مضاعف در متوقف کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی موثر واقع نمی شود.

اما امروز ( شنبه) نامه دیگری منتشر شده که این بار با امضاء 73 سناتور آمریکایی به رئیس جمهور آمریکا توصیه می کند، فشار را بر ایران افزایش دهد.

به گزارش تایمز اسرائیل، این نامه که مورد حمایت ایپک؛ کمیته مشترک آمریکایی اسرائیلی قرار دارد، به اوباما توصیه می کند، حتی در صورتی که روند مذاکره ای با ایران را دنبال می کند، فشار را حفظ کند. این نامه در حالی منتشر می شود که آمریکا و اتحادیه اروپا در اقدامی مشترک تعداد بیشتری از شرکت ها و مقامات ایرانی را تحریم کرده اند و سازمان ملل نیز دو شرکت ایرانی را به اتهام ارسال سلاح به سوریه تحریم کرده است.

نامه سناتور هایی آمریکایی همان نامه ای است که رابرت منندز، در هفته های گذشته به دنبال جمع آوری امضاء برای آن بود. این سناتور تندروی آمریکایی خواستار افزایش تحریم ها علیه ایران است و تا کنون چند بسته تحریمی علیه ایران با طراحی و پیگیری وی به تصویب رسیده است. این نامه تا سه شنبه گذشته توانسته بود 57 امضاء به دست آورد و اکنون با 73 امضاء منتشر شده است. در این نامه آمده: ما به طور قاطعانه ای اعتقاد داریم تا زمانی که ایران تمامی نگرانی ها در مورد برنامه های هسته ای خود را حل نکرده، نباد فشار ها علیه جمهوری اسلامی کاهش یابد. همچنین زمان برای اقدامات اعتماد ساز محدود نیز به سر آماده است.

گزارش ها حاکی از آن است که این نامه روز پنجشنبه برای اوباما ارسال شده و ایپک نیز از آن حمایت کرده است. در بخش دیگری از این نامه آمده، سناتور ها در مورد اینکه پیشنهادی به ایران ارائه شود که غنی سازی به هر نوعی در جمهوری اسلامی ادامه داشته باشد، بدبین هستند.

با این وجود برخی دیپلمات ها با اشاره به احتمال برگزاری دور دیگری از مذاکره ایران با گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در آینده نزدیک توصیه می کنند یک توافق مقدماتی بین دو طرف در زمینه غنی سازی انجام شود. به این ترتیب که غنی سازی در ایران به زیر 5 درصد محدود و زمینه بازرسی های گسترده تر فراهم شود و در مقابل برخی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تعدیل شوند .

در بیانیه ای که دفتر منندر پس از انتشار این نامه منتشر کرده؛ آمده است: تعداد قابل توجهی از سناتور ها از دو حزب نامه ای را برای اوباما ارسال کرده و توصیه کرده اند دولت وی همزمان با آماده شدن برای دور بعدی مذاکرات هسته ای با ایران، 4 اقدام را انجام دهد.

این در حالی است که پیش از این بخش هایی از این نامه از سوی خبرگزاری ها منتشر شده بود. برای مثال سناتور ها به اوباما پیشنهاد کرده اند در مقابل توقف قابل اثبات فعالیت های غنی سازی در ایران ، ممنوعیت خرید قطعات یدکی هواپیما برای ایران را لغو کند. یکی دیگر از اقدامات مورد اشاره در این نامه نیز تقویت نظام کنونی تحریم ها علیه ایران و تاکید بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم جمهوری اسلامی اوباما امضاء غنی سازی آمریکا نامه 73 سناتور


نظر شما :