احتمال وقوع "انقلاب خشونت‌بار" در چین

۱۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۰ کد : ۱۹۱۱۰۱۱ سرخط اخبار
یک گروه از اساتید برجسته دانشگاه های چین در نامه ای سرگشاده خطاب به دولت این کشور اعلام کردند، اگر دولت پکن اجازه اصلاحات سیاسی را ندهد کشور با خطر "انقلاب خشونت بار" مواجه خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، 73 تن از اساتید دانشگاه و نخبگان چینی اعلام کردند: اصلاحات سیاسی باید با توسعه اقتصادی کشور که سرعت بالایی دارد، هم خوانی داشته باشد.
 
در این نامه آمده است: چنانچه اصلاحات لازم توسط دولت اعمال نشود، فساد و نارضایتی در جامعه چین را به بحران می کشاند و بدین ترتیب دولت پکن یک بار دیگر فرصت را برای اعمال اصلاحات به گونه ای مسالمت آمیز از دست می دهد و دچار هرج و مرج و انقلابی خشونت بار می شود.
 
این نامه برای نخستین بار چند روز پیش در اینترنت منتشر شد و پس از آن مورد توجه رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت.
 
بر اساس متن این نامه دولت چین باید به گونه ای حرکت کند که سیستم قضایی این کشور بر پایه دموکراسی و بی طرفی باشد. همچنین نویسندگان این نامه سرگشاده خواهان اصلاحات اقتصادی پایه ای در چین مطابق با پیشرفت های اقتصادی در این کشور شده اند.
 
هه ویفانگ، استاد رشته حقوق در دانشگاه پکینگ به خبرگزاری رویترز گفت که بر این باور است تقاضاهای مطرح شده در این نامه سرگشاده معقول و منطقی است.
 
وی افزود: ما در دوره ای هستیم که رهبری چین در حال تغییر است و مردم انتظار دارند در نظام سیاسی کشور اصلاحات اعمال شود. مردم چین و به ویژه نخبگان کشور درباره مساله اصلاحات صحبت می کنند اما واقعیت این است که اقدامات کمی در این زمینه از سوی دولت به عمل آمده است. بنابراین فکر می کنم اکنون این فرصت در اختیار ما قرار دارد که به سمت اصلاحات مطلوب حرکت کنیم.

کلید واژه ها: اصلاحات چین


( ۱ )

نظر شما :