اردوغان در سودای طرح "ترکیه بزرگ"

۱۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۱۱۰۱۴ سرخط اخبار
تحلیلگر سیاسی عراق گفت: هدف از طرح ترکیه بزرگ که آنکارا با همکاری دولت آمریکا در صدد تحقق آن است، روح بخشیدن مجدد به کالبد بی جان امپراتوری عثمانی است و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، نیز با نفوذ در انقلاب های عربی و حمایت از افراد مسلح سوریه، در صدد رسیدن به این هدف است.
 
"هشام الکندی" در گفت وگو با شبکه خبری العالم، ترکیه را به تلاش برای اجرای طرح تجزیه عراق با مداخلات آشکار - از جمله همدستی با برخی طرف های شرکت کننده در فرایند سیاسی عراق- متهم کرد.
 
الکندی همچنین از تعلل دولت عراق در زمینه واکنش جدی به مداخله های ترکیه و تحرکات آن برای شعله ورکردن فتنه طائفی در عراق انتقاد کرد.
 
طرح آمریکا برای تجزیه عراق
 
تحلیلگر سیاسی عراق در ادامه گفت: سلسله انفجارهای این کشور و حوادث شهر الرمادی، طرحی آمریکایی با همکاری همپیمانان منطقه ای و ایادی آن، برای فتنه انگیزی و تجزیه عراق است.
 
وی افزود: حوادث الرمادی و عملیات تروریستی که درعراق انجام شد، تصویر کلی طرح های آمریکا برای فتنه انگیزی مذهبی و طائفه ای در بسیاری از کشورهای جهان است.
 
به گفتۀ الکندی، انفجارهای امروز عراق با انفجارهای تروریستی در پاکستان، حوادث سوریه و دیگر کشورها ارتباط دارد و آمریکا که سیاست هایش در منطقه با شکست مواجه شده، گزینه ای جز فتنه انگیزی ندارد.تحلیلگر سیاسی عراقی گفت :برخی کشورها دولت آمریکا را در اجرای این طرح کمک می کنند و افزون بر قطر و عربستان که در این پرونده ها با اسرائیل همکاری آشکاری دارند ، ترکیه هم اکنون در این راستا فعالیت دارد.
 
یادآور می شود، در انفجارهای امروز در منطقه المسیب و حله واقع در جنوب بغداد و هم چنین انفجارهای کرکوک، دست کم 22 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.
 
مسوولان عراقی درحالی از مداخله ترکیه در امور این کشور سخن می گویند که آنکارا با حجم مبادلات تجاری به میزان 20 میلیارد دلار در سال، اولین شریک اقتصادی عراق به شمار می آید.

 

کلید واژه ها: عراق ترکیه آمریکا انفجارهای سیاسی فتنه


نظر شما :