ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از پیام ویژه صالحی به مرسی تا ترورهای جدید در سوریه

۲۱ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۱۳۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
سه فردی که توسط افراد مسلح وابسته به ارتش آزادیخبش در درعا کشته و زخمی شدند، یکی برادر رستم غزاله و دیگری پسر او بوده است.
از پیام ویژه صالحی به مرسی تا ترورهای جدید در سوریه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

حمایت مرجعیت عراق از مالکی

پس از اغتشاشات اخیر عراق و برگزاری تظاهرات مختلف در شهرهای عموما سنی نشین این کشور علیه نوری مالکی، نخست وزیر شیعی عراق، منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که مرجعیت نجف اشرف به رغم انتقادهایی که به عملکرد نوری مالکی دارد و معتقد است که وی باید در بسیاری از موارد به خصوص در خدمت رسانی و تعامل با دیگران تجدید نظر کند، همچنان از نوری مالکی حمایت می کند و معتقد است که نوری مالکی در حال حاضر تنها کسی است که می تواند رمز وحدت شیعیان باشد و باید همه تشکل های سیاسی شیعی از آن حمایت کنند.

این در حالی است که مقتدا صدر، رهبر جریان صدر و چهره جنجالی شیعی عراق در صف مخالفان مالکی ایستاده و به شدت با ادامه دوره نخست وزیر مالکی مخالفت می کند.

پیام ویژه صالحی به مصری ها

گفته می شود، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که عصر چهارشنبه سفری به قاهره، پایتخت مصر انجام داد حامل نامه ای از سوی مقام معظم رهبری به محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر است.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان، در این نامه از دولت مصر خواسته شده تا مواضع خود در سوریه را تعدیل کرده و رویکردی شفاف تر در برابر نقش ایران در این کشور اتخاذ کند. گفته می شود در این نامه خواسته شده است که قاهره تضمین دهد در صورت سقوط دولت سوریه، دولت جایگزین متحد اسرائیل و دشمن مقاومت و جمهوری اسلامی ایران نباشد. همچنین در این نامه آمده است که ایران آمادگی دارد مصر را به عنوان هم پیمان خود بپذیرد و هر گونه کمکی را در این راستا به آن انجام دهد.

طرح دوستی مقتدا صدر با سنی ها

روزنامه امریکایی ال مانیتور، گزارش داد که مقتدا صدر، رهبر جریان صدر که تا چند سال پیش به واسطه شاخه نظامی جیش المهدی جلوی خونریزی شیعیان توسط سنی ها را گرفته بود و به مبارزه با آنها برخواسته بود، به صرف مخالفت با مالکی و سقوط دولت وی درصدد هم پیمانی با سنی های عراق است.

بنا به این گزارش وی که در حال حاضر در عراق به سر می برد در حال دیدار و رایزنی با رهبران مختلف سنی از جمله رهبران فهرست العراقیه است تا بدین ترتیب هم پیمانی تازه ای علیه نوری مالکی با هدف سرنگونی وی تشکیل دهد.

معاون صدام در قطر است

یکی از مشاوران و نزدیکان نوری مالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که با پیگیری های سازمان امنیتی عراق مشخص شده است که عزت ابراهیم الدوری، رهبر فراری حزب بعث فیلم ویدئویی اخیر خود را در قطر ضبط کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری مراسلات، این مقام که نامی از او برده نشده همچنین گفته است که الدوری با انتشار این فیلم تلاش کرد این پیام را به میسون الدملوجی، سخنگوی فهرست العراقیه بدهد که در قطر به سر می برد.

آماده باش پنتاگون به 75 هزار سرباز خود

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که فرماندهان اسرائیلی به اطلاع مقام های وزرات دفاع امریکا رسانده اند که به تصاویر تجسسی ای دست یافته اند که نشان می دهد نیروهای ارتش سوریه در حال جابه جایی مواد شیمیایی از یکی از انبارهای تسلیحات شیمیایی هستند. آنها مدعی شده اند که احتمالا این مواد از نوع گازهای کشنده اعصاب بوده اند که ارتش سوریه می تواند از آنها در بمب های 500 پوندی استفاده کرده و سوار جنگنده های خود کند.

اسرائیلی ها مدعی شده اند که این تصاویر را از طریق ماهواره تهیه کرده اند.

در همین رابطه گفته می شود که نیروهای امریکایی و اسرائیلی طرح سری ای را برای ضبط سلاح های شیمیایی سوریه تدارک دیده اند و برای این کار پنتاگون به 75 هزار نیروی خود آماده باش داده است.  

در حال حاضر 150 کارشناس و متخصص برای کمک به نیروهای نظامی در اردن به سر می برند با این هدف که در صورت لزوم وارد خاک سوریه شده و سلاح های شیمیایی سوریه را ضبط کنند.

دیدار صالحی با ابراهیمی و العربی

روزنامه عراقی الزمان گزارش داد که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در خلال سفرش به مصر با اخضر ابراهیمی، فرستاده جامعه جهانی و اتحادیه عرب به سوریه نیز دیدار می کند و با آنها درباره آخرین تحولات سوریه از جمله طرح شش گانه ایران و طرح مورد حمایت روسیه و واشنگتن بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

همچنین قرار است دیداری خصوصی و جداگانه میان صالحی با ابراهیمی به دور از دوربین خبرنگاران و شبکه های خبری و پشت درهای بسته انجام شود.

مخالفت عامل کناره گیری وزیر مصری

در حالی که سفر هیئتی از سپاه قدس به مصر تکذیب شده است و منابع داخلی تاکید کرده اند که بر خلاف ادعاهای رسانه های عربی و غربی وی سفر مخفی یا سری به عراق نداشته است، رسانه های عربی همچنان درباره سفر وی خبر منتشر می کنند.

روزنامه عراقی الزمان به نقل از منابع مصری خود مدعی شده است که سرهنگ احمد جمال الدین، وزیر کشور برکنار شده این کشور به دلیل مخالفتش با انجام سفر هیئتی از سوی سپاه قدس به مصر از کار بر کنار و شامل اصلاحات دولت جدید مصر شده است.

شعر انتقادی برادر وزیر خارجه عربستان از بهار عربی

امیر خالد الفیصل، برادر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان به تازگی شعری را سروده و در آن به انتقاد شدید از بهار عربی پرداخته و مدعی شده است که انقلاب های عربی باعث احیای نژاد پرستی و طایفه گری شده و قضیه فلسطین، مهم ترین قضیه اعراب را به فراموشی سپرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی که امیر منطقه مکه است یکی از شعرای صاحب نام عربستان محسوب می شود و شعر اخیرش به طور گسترده ای در صفحات اجتماعی مثل توئیتر و فیسبوک منتشر شده است.

وی در این شعر خود همچنین مدعی شده است که هدف حوادث اخیر کشورهای عربی ایجاد دولت های مردمی سکولار و نه دینی است تا دیگر مردم عرب سراغی از قضیه فلسطینی نگیرند و نژادپرستی و طایفه گری و قبیله گری احیا شود.

سی آی ای در الجزایر دفتر می زند

منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن، گفتند که سی آی ای به تازگی شماری از مقام های خود را به الجزایر فرستاده تا با مقام های این کشور درباره ساخت پایگاهی امنیتی در جنوب این کشور مذاکره کنند.

بنا به این گزارش قرار است در این پایگاه شماری از هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی برای بمباران پایگاه های القاعده در مالی مستقر شوند.

این کار در چارچوب تغییرات تازه سازمان امنیت و وزارت دفاع امریکا تفسیر می شود و گفته می شود که این طرحی است که جان برینان، رئیس جدید سی آی ای که قرار است جانشین دیوید پترایوس شود، ارائه داده است.

هشدار استنلی مک کریستال

استنلی مک کریستال، ژنرال بازنشسته امریکایی نسبت به استفاده بیش از اندازه هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات تجسسی در خارج از امریکا هشدار داد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی در این باره گفت: «از این هواپیماها در جنگ های عراق و افغانستان زیاد استفاده شده است و این مساله توانسته به یکی از ابزارهای موفقیت آمیز اوباما در مبارزه با تروریسم تبدیل شود. اما استفاده بیش از اندازه از آن نیز به اعتبار امریکا ضربه می زند و تاثیرات سوئی بر وجهه امریکا می گذارد. این هواپیماها به دلیل این که نه دیده می شوند و نه قابل ردیابی هستند نزد مردم و افکار عمومی به جنگ غیرشرافتمندانه تعبیر می شود و این می تواند به اعتبار امریکا ضربه بزند.»

افراد ترور شده اخیر در سوریه کیستند؟

رامی عبدالرحمن، مدیر ناظران حقوق بشر سوریه در گفت وگو با روزنامه الحیات، گفت سه فردی که توسط افراد مسلح وابسته به ارتش آزادیخبش در درعا کشته و زخمی شدند، یکی برادر رستم غزاله و دیگری پسر او بوده است.

عبدالرحمن همچنین گفت: «افراد مسلح با حمله به برادر غزاله پسر او، جلال را ربودند در حالی که برادرش حسام را کشته شده یافتند. برادر رستم غزاله یعنی پدر جلال و حسام نیز در این حمله زخمی شده است.»

به گفته وی نیروهای نظامی پس از این حادثه به یکی از مساجدی که جریان های مسلح در آن پناه گرفته بودند و حسام غزاله را در آن نگهداری می کردند، حمله کردند اما باز هم نتوانستند حسام غزاله را نجات دهند.  

گفته می شود وی هنوز توسط جریان های مسلح اسیر است.

 

معاون صدام در بابل است!

میسون الدملوجی، سخنگوی فهرست العراقیه گفت که اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد عزت ابراهیم الدوری، معاون فراری صدام حسین و یکی از رهبران حزب بعث در بابل است.

به گزارش پایگاه خبری عراقی ابونواس، دملوجی همچنین ضمن انتقاد از فهرست دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت که ما این سوال را از دولت داریم که با وجود این همه تدابیر شدید امنیتی و حضور نظامی عزت ابراهیم الدوری چگونه به بابل رسیده و آن فیلم ویدئویی اهانت آمیز را ضبط و منتشر کرده است.

وی ارتباط فهرست العراقیه به اظهارات عزت ابراهیم الدوری را رد کرد.

کلید واژه ها: مصر عراق سوریه نوری مالکی قطر فهرست العراقیه عزت ابراهیم الدوری


نظر شما :