ورود نسل دوم به عرصه قدرت عربستان

۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۹ کد : ۱۹۱۱۶۰۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه سعودی در فرمان هایی مبنی بر عزل و نصب شماری از شاهزادگان سعودی را در این کشور صادر کرد که بنابر اعتقاد ناظران بیانگر تلاش پادشاه سعودی برای وارد کردن نسل دوم شاهزادگان سعودی به عرصه سیاست و قدرت در این کشور است.

براساس فرمان های صادره توسط ملک عبدالله «محمد بن فهد»، پسر پادشاه سابق سعودی «فهد بن عبدالعزیز آل سعود» را از امیری منطقه «الشرقیة» در شرق عربستان برکنار کرد و به جای وی شاهزاده «سعود بن نایف»، پسر نایف بن عبدالعزیز آل سعود، ولی عهد سابق این کشور را به این سمت منصوب کرد.

همچنین ملک عبدالله در دومین حکم خود شاهزاده «عبدالعزیز بن ماجد بن عبدالعزیز آل سعود»، امیر منطقة لمدینه منوره را هم از سمت خود برکنار کرد تا شاهزاده «فیصل بن سلمان»، پسر «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، ولی عهد کنونی عربستان سعودی را جایگزین وی کند.

این فرمان های اولین باری نیست که از سوی پادشاه عربستان سعودی صادر شده باشد، بلکه پیش از این هم شاهد بودیم که ملک عبدالله شاهزاده «محمد بن نایف»، از شاهزادگان نسل دوم سعودی را به سمت وزیر کشور عربستان انتخاب و شاهزاده «احمد بن عبد العزیز» را بنابر درخواستش از این سمت برکنار کرده بود یا شاهزاده «بندر بن سلطان» را به سمت وزیر اطلاعات این کشور منصوب و شاهزاده «مقرن بن عبد العزیز» را از این مقام برکنار کرده بود، همانطور که شاهزاده «متعب بن عبدالله» را به سمت رئیس گارد ملی منصوب کرده بود.

به نظر ناظران دور کردن شاهزاده «محمد بن فهد» از امیری منطقه الشرقیه توسط ملک عبد الله پس از آن صورت گرفت که انتقادهای بی شماری به عملکرد وی در اداره و کنترل اعتراض های مردمی این منطقه صورت گرفته بود.

این ناظران می گویند: پادشاه سعودی به این ترتیب و با انتصاب های جدید خود تلاش می کند، روند ضعفی که بر حکومت آل سعود مستولی گشته را متوقف کند.

آنها از سوی دیگر تاکید می کنند که این انتخاب ها نشانگر آن است که پادشاه عربستان تمایل دارد، خون تازه ای را به پیکره حاکمیت خاندان سعودی در عربستان بدمد.

این درحالی است که این ناظران بر این باورند: عدم انتخاب شاهزاده «محمد بن فهد»، پسر پادشاه سابق سعودی در مناصب مهم می تواند به این معنا باشد که عبدالله تصمیم به دور کردن وی از عرصه قدرت گرفته است.

این انتصاب ها درحالی در عربستان سعودی صورت می گیرد که کشورهای مختلف جهان عرب به ویژه بحرین شاهد اعتراض های مردمی گسترده جهت تغییر ساختار حکومتی حاکم بر این کشورهاست و خود کشور عربستان سعودی نیز هر روز شاهد برگزاری یک راهپیمایی اعتراض آمیز در نقطه ای از این کشور است.

به باور کارشناسان امور بین الملل این انتصاب ها زمینه حضور نسل دوم شاهزادگان سعودی در عرصه قدرت و درخواست مناصب بالا و ارشد در حکومت را فراهم می سازد که تاکنون اکثر آنها در دست شاهزادگانی بوده که سنی فراتر از 70 سال داشته اند.

اگرچه این ناظران تاکید می کنند که این انتصاب ها خشم و غضب بسیاری دیگر از فرزندان عبد العزیز و نوادگان وی را برخواهد انگیخت.

این فرمان های پادشاه سعودی تنها دو روز پس از فرمان وی مبنی بر اختصاص یک پنجم کسی های مجلس شورای این کشور به زنان عربستانی صادر شد.

از سوی دیگر «فواد ابراهیم»، پژوهشگر سیاسی عربستانی در توضیح فرمان های صادره توسط پادشاه سعودی گفت: امیر جدید منطقه الشرقیه، به فساد مالی و سرقت های بزرگ متهم است و گرایش های طائفیه ای شدید دارد و انتخاب وی نشانگر آن است که کشور به جای حرکت به سوی اعتدال و میانه روی، بیشتر به سوی افراط گرایی و تندروی پیش می رود .

فواد ابراهیم در گفت وگو با شبکه خبری العالم افزود: برکناری شاهزاده «محمد بن فهد» و انتخاب شاهزاده سعود بن نایف به عنوان امیر جدید منطقه الشرقیه، برای تقویت قدرت محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان سعودی صورت می گیرد و در این تغییر هیچ نشانه مثبتی حاکی از اصلاح اوضاع و مشکلات موجود در منطقه الشرقیه به چشم نمی خورد، به ویژه آنکه این منطقه شاهد اعتراض و راهپیمایی مردمی برای مطالبه حقوق اولیه خویش است.

ابراهیم تصریح کرد: به دنبال گسترش اعتراض ها در منطقه الشرقیه تاکنون شماری زیادی از معترضان شهید، زخمی و زندانی شده اند و این درحالی است که مردم این منطقه با بحران های بزرگی چون بیکاری، فقر، بحران مسکن، آموزش و خدمات عمومی مواجه هستند.

پژوهشگر سیاسی عربستانی گفت: برکناری شاهزاده محمد بن فهد و جایگزینی شاهزاده سعود بن نایف به عنوان امیر منطقه الشرقیه از یک ماه پیش مطرح بود، اما روال اداری موجب تاخیر آن شده بود.

ابراهیم اظهار داشت: هرچند سعود بن نایف از محمد بن فهد بهتر نیست، اما عملکرد محمد بن فهد نیز همواره با انتقادات گسترده مردم منطقه الشرقیه مواجه بوده است.

وی افزود: سخنانی درباره انتخاب شاهزاده محمد بن فهد امیر برکنار شده منطقه الشرقیه، به عنوان امیر منطقه الریاض مطرح است که تاکنون قطعی نشده است.

پژوهشگر سیاسی عربستانی تاکید کرد: انتخاب سعود بن نایف به عنوان امیر منطقه الشرقیه برای ساکنان این منطقه خبر خوشحال کننده ای نیست، زیرا وی پیش از برگزیده شدن به عنوان سفیر در خارج از عربستان؛ معاون محمد بن فهد بود و دلیل بازگشت وی نیز درخواست محمد بن نایف وزیر کشور عربستان است که تلاش می کند تا خود را برای رسیدن به صندلی قدرت آماده کند.

ابراهیم افزود: سعود بن نایف از نظر سرقت و چپاول بیت المال و زورگویی، با محمد بن فهد تفاوت چندانی ندارد و این در حالی است که میان سعود بن نایف و تجار منطقه الشرقیه و دیگر مناطق، اختلافات و مشکلات زیادی وجود دارد.

کلید واژه ها: سعودی شاهزاده الشرقیه عربستان منطقه الشرقیه نایف پادشاه محمد بن بن نایف سعود بن فهد بن فهد فرمان سعود بن نایف محمد بن فهد برکنار «محمد «محمد بن اعتراض عربستان سعودی پادشاه سعودی عبد ناظران قدرت عبدالعزیز آل پسر کشور عربستان شاهزادگان فرمان های شاهزاده «محمد بن بن عبدالعزیز بن فهد» فهد» به عنوان امیر پسر شاهزاده «محمد عبدالعزیز عنوان امیر بن عبدالعزیز آل عربستانی ملک «محمد بن فهد» عبدالله سعودی در


نظر شما :