جنگ پنهان اردن با عربستان و قطر

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۲:۳۲ کد : ۱۹۱۲۰۷۷ سرخط اخبار

یک گزارش دیپلماتیک از تشدید تنش در روابط اردن با دو کشور عربستان سعودی و قطر که عمدتا ناشی از موضع گیری های اردن در قبال بحران سوریه است، خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «السفیر» در شماره امروز خود در گزارشی با اشاره به انتخابات پارلمانی اردن که چهارشنبه گذشته در این کشور برگزار شد، نوشت: انتخابات پارلمانی درحالی در اردن برگزار شد که پادشاه این کشور درباره حاکمیت اسلامگرایان در برخی از کشورهای عربی هشدار داده بود.

السفیر در ادامه می نویسد: عبد الله دوم همچنین در دیدار با هیئتی از مجلس سنای آمریکا نسبت به اوضاع جاری در سوریه نیز ابراز نگرانی کرده بود، به ویژه خلأیی که در این کشور به وجود آمده و موجب شده تا عناصر تندرو و افراطی به سود خود از آن بهره برداری کنند.

وی همچنین حمایت خود از دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه و تاکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی و مردم این کشور و همچنین توقف خشونت ها و خون ریزی ها در سوریه سخن گفته بود.

در ادامه السفیر گزارشی دیپلماتیک را ارائه می دهد که در آن بر نبود اعتماد در روابط اردن با شماری از کشورهای عرب حوزه جنوب خلیج فارس سخن گفته شده بود که در راس این کشورها عربستان سعودی و قطر قرار دارند و این عدم اعتماد بنابر گزارش السفیر به حدی رسیده بود که مقامات سعودی به همتایان اردنی خود در خصوص عدم همکاری با آنها جهت محافظت از مرزهای مشترک اعتراض کرده بودند و همین موجب شده بود تا ریاض اقدام به تحریک سلفی های اردن علیه دولت مرکزی این کشور و قطر اقدام به تحریک جماعت «اخوان المسلمین» این کشور علیه «امان» کرده بودند تا اردن را وادار کنند، به خواسته های آنها درباره موضع گیری در قبال بحران سوریه راضی و یا وادار کنند.

این گزارش دیپلماتیک توضیح می دهد که پس از آغاز بحران سوریه کشورهای قطر و عربستان سعودی از اردن خواستند که مرزهای خود را به روی افراد مسلح تروریست و قاچاق سلاح به سوریه همچون ترکیه و لبنان بگشاید.

اما پادشاه اردن از درگیر شدن در بحران سوریه امتناع کرد و در این خصوص به اوضاع امنیتی ، سیاسی و اقتصادی شکننده کشورش اشاره و تاکید کرد که نمی خواهد اوضاع را در کشور بحرانی تر کند.

اعمال فشارهای بیشتر تنها موجب شد تا اردن به احداث اردوگاهی برای پناهجویان سوری به نام اردوگاه الزعتری تن دهد تا ریاض و دوحه این اردوگاه را به کانون قاچاق سلاح و افراد مسلح از اردن به سوریه تبدیل کنند.

مقابله نیروهای امنیتی اردنی با این حالات خشم و غضب عربستان سعودی و قطر را برانگیخت و آنها را به تهدید عبد الله دوم واداشت، اینکه عدم گشودن مرزها به روی سلاح و تروریست تحریک سلفی ها و اخوانی های اردن علیه امان را به دنبال دارد.

این درحالی است که در همین زمان سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اردنی را به همکاری با همتایان سوری خود متهم کردند.

این گزارش تاکید می کند که واکنش پادشاه اردن ارسال پیامی برای آل ثانی و آل سعود بود که در آن تاکید می کرد، اردن چندان ضعیف نشده که در برابر این تهدیدات سرخم فرود آورد.

در ادامه پادشاه اردن، ریاض و دوحه را تهدید کرده بود که به فتنه انگیزی های خود در اردن پایان دهند، چه در غیر این صورت امان نیروهای خود را از مرزهای مشترک عربستان – اردن عقب خواهد کشید و در این صورت ریاض باید در انتظار ورود عناصر القاعده به داخل خاک خود باشد، به ویژه آنکه از منابع نفتی عربستان در نزدیکی مرزهای اردن محافظت خاصی صورت نمی گیرد.

این گزارش تاکید می کند که این نزاع مخفیانه و پنهانی بین عربستان سعودی و اردن، ریاض را واداشت تا اندکی در قبال سوریه و بحران جاری در این کشور نرمش نشان دهد و حمایت های مالی خود از سلفی های اردن از متوقف کند.

همچنین السفیر به نقل از دیپلمات غربی نوشت که واشنگتن طرحی را آماده کرده است که در آن خطرات و تهدیدات واقعی که رژیم پادشاهی در این کشور با آن مواجه است، را به عبد الله دوم یادآور می شود.

این دیپلمات غربی تاکید کرده است که واشنگتن خواهان حفظ رژیم عبد الله در اردن است و به همین دلیل به هر طریق ممکن تلاش می کند، امان را برای خود حفظ کند و به همین منظور درصدد دادن کمک اقتصادی 5 میلیارد دلاری به اردن است.

کلید واژه ها: اردن سوریه عربستان سعودی بحران عربستان سعودی قطر ریاض عبد پادشاه و قطر سعودی و عبد الله عربستان سعودی و


( ۱ )

نظر شما :