طرح اعتدال مذهبی نوری مالکی برای مقابله با تجزیه منطقه

۲۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۹ کد : ۱۹۱۲۵۸۶ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه الاخبار در مقاله ای نوشت: نوری المالکی نخست وزیر عراق معتقد است بهار عربی به 2 ائتلاف مذهبی "عربی – سنی – ترکی" و "عربی – شیعی – ایرانی" منجر شده است و طرح وی برای مقابله با این شکاف که عراق را گرفتار کرده است محور اعتدال جدید است که عراق، سوریه، اردن، امارات، عربستان سعودی، کویت و ایران را شامل می شود.

این طرح یک طرح واقعی است که منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی را در نظر دارد و مانع از تجزیه منطقه به لحاظ مذهبی می شود. ائتلاف قطر، ترکیه و اخوان المسلمین مصر درصدد تجزیه منطقه است چرا که این امر تنها راه تحقق اهداف و خواسته هایشان است.

از سوی دیگر منافع عراق، ایران و سوریه ایجاب می کند که اختلافات مذهبی میان اهل سنت و تشیع از بین برود چرا که این موضوع اساس جنگ خونین در سوریه است و این در حالی است که ائتلاف مقابل یعنی قطر و ترکیه با ایجاد وحدت میان اهل تسنن از آن به عنوان سرپوشی برای گروه های تروریستی و مسلح استفاده می کند.

اختلافات مذهبی و تجزیه منطقه مانع از پیشرفت عراق و پروژه های ملی و عمرانی آن می شود و همچنین طبق دستورالعمل امپریالیسم، بیشترین کاربرد را در منزوی کردن ایران از محیط عربی خود دارد و زمینه حمله به ایران را فراهم می کند.

اما در مورد اردن باید گفت که سنی مذهب است و این کشور طبعا از اختلافات و انشعابات داخلی نمی هراسد اما موج اخوانی سازی در منطقه در کنار سیاست مذهبی ائتلاف قطر و ترکیه کیان نظام اردن را تهدید می کند.

اخوان المسلمین اردن آرزوی خود را در تشکیل حکومت اسلامی در این کشور پنهان نمی کند حکومتی که معادله جمعیتی را به نفع الحاق اردن به پروژه اخوان المسلمین فلسطین تغییر دهد.

هر چند اخوان المسلمین اردن طی ماه های اخیر با شکست سیاسی مواجه شده است اما ثبات این کشور در گروی شکست ائتلاف قطر و ترکیه است.

در مورد امارات و کویت نیز باید گفت که منافع این کشورها ایجاب می کند که از موج اخوانی سازی در منطقه و هیمنه قطر به دور باشند و علاوه براین با توجه به بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شان مانعی برای پذیرش طرح اعتدال مذهبی ندارند.

اما آیا عربستان سعودی که از لحاظ عقیدتی متکی به وهابیت افراطی و مخالف با دیگر مذاهب به ویژه شیعه است می تواند طرح اعتدال مذهبی را بپذیرد؟

3 پرونده اصلی وجود دارد که مانع از پذیرش محور اعتدال مذهبی از سوی عربستان سعودی می شود که عبارتند از: 1- ضرورت حفظ قوای وهابیت و افراط گرایی دینی برای اداره عربستان سعودی 2- ضرورت وحدت فرقه [وهابیت] برای مقابله با قیام سیاسی شیعیان عربستان سعودی 3- مقابله با قیام بحرین

در مورد عراق نیز باید گفت نوری المالکی نخست وزیر عراق و صاحب طرح اعتدال مذهبی باید محافل شیعه در این کشور را قانع کند که دیگر امکان ندارد سیاست بعثی زدایی یا به حاشیه کشاندن استان های سنی نشین و دور کردن هزاران تکنوکرات سنی از اداره دولت و نهادهای دولتی را ادامه داد و زمان آن فرا رسیده است که این پرونده به طور کامل بسته شود و وحدت ملی عراق تنها مرجع بازسازی عراق بر اساس ایدئولوژی عمران است.

در طرح محور اعتدال مذهبی تناقضی وجود دارد مبنی بر اینکه محور اعتدال در گذشته که با بهار عربی از بین رفت مبتنی بر سیاست مذاکره و آشتی با اسرائیل و مقابله با محور مقاومت در منطقه بود اما اکنون محور اعتدال مبتنی بر مذاکره و آشتی میان خود مسلمانان و اعراب است.

کلید واژه ها: مذهبی عراق اعتدال اردن قطر محور اعتدال ائتلاف عربستان سعودی سعودی عربستان اعتدال مذهبی مقابله با مقابله سیاسی ترکیه سنی


نظر شما :