یادداشت خزاعی درباره نیروگاه بوشهر

۲۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۹۱۱۶۰۶ سرخط اخبار

سفیر ایران در سازمان ملل طی یادداشتی در یک روزنامه امریکایی تاکید کرد: بالاترین استانداردهای ایمنی هسته ای در کلیه مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری از نیروگاه هسته ای بوشهر برقرار بوده و هست.

به گزارش خبرگزاری مهر،روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی از سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در رابطه با ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر کرده است.

محمد خزاعی در این یادداشت، در پاسخ به برخی جوسازی ها از سوی برخی کشورهای عربی و رسانه های غربی درباره تشکیک در ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر، با استناد به گزارش رسمی بازرسان ایمنی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیروگاه بوشهر را دارای بالاترین استانداردهای روز در این زمینه دانسته است.

اهم مطالب مندرج در این یا داشت به قرار زیر است:

با توجه به برقراری مقررات سخت گیرانه امنیت هسته ای در ایران، کلیه تأسیسات اتمی با بالاترین استانداردها و فناوری های روز طراحی می گردند و در کلیه مراحل ساخت، راه اندازی، بهره برداری و غیر فعال سازی تاسیسات هسته ای ایران، تلاش می گردد خطری سلامت و امنیت کارکنان این تاسیسات، مردم عادی، نسل آینده و یا محیط زیست را تهدید ننماید.

بر همین اساس و بعنوان مهمترین اولویت، بالاترین استانداردهای ایمنی هسته ای در کلیه مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری از نیروگاه هسته ای بوشهر برقرار بوده و هست.

در سال های گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی، چندین هیأت را برای بررسی جنبه های ایمنی نیروگاه بوشهر به ایران اعزام نموده است. از جمله، قبل از شروع به کار این نیروگاه، یک تیم بین المللی متشکل از متخصصان ایمنی هسته ای تحت نظارت آژانس، ضمن بازدید از این نیروگاه، جنبه های ایمنی آن را بر أساس مقررات ایمنی آژانس بررسی کردند. نتیجه این بررسی های وسیع، این بود که نیروگاه هسته ای بوشهر، همچون سایر نیروگاه های هسته ای مدرن و پیشرفته در سراسر جهان، از بالاترین استانداردهای ایمنی هسته ای برخوردار است. این گزارش در سایت رسمی آژانس نیز منتشر شده و قابل بهره برداری است.

علاوه بر این و با وجود این واقعیت که کشورها خود مسئول تأمین امنیت تأسیسات هسته ای شان می باشند، ایران خود را به أعمال کلیه مقررات ایمنی هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تمامی تأسیسات هسته ای أش و از جمله نیروگاه اتمی بوشهر متعهد می داند. در همین راستا، ایران مراحل قانونی پیوستن به کنوانسیون امنیت هسته ای را در داخل کشور آغاز نموده است.

کلید واژه ها: نیروگاه ایمنی بوشهر ایمنی هسته ای ایمنی هسته بین المللی امنیت بالاترین استانداردهای استانداردهای مراحل


نظر شما :