متن سخنرانی صالحی در نشست آژانس

۲۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۹۷۱۸۲۴ سرخط اخبار

رییس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تمام فعالیت های نیروگاه بوشهر تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و طرح ها برای توسعه این نیروگاه با همکاری آژانس ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، صالحی گفت: با افتخار اعلام می کنم که به تمام مفاد لازم برای نظارت و امنیت عمومی نیروگاه بوشهر و تمام تاسیسات هسته ای که به تصویب دولت رسیده است عمل شده است و مفاد ایمنی هسته ای با توجه به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ادامه دارد و تمام فعالیت ها بر اساس آن انجام شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما توانسته ایم به وسیله برجام و آژانس منطقه عاری از سلاح هسته ای فراهم کنیم و لازم است چنین موضوعی با همکاری کشورهای عضو ادامه پیدا کند و در همین چارچوب رژیم صهیونیستی را مجاب به پیوستن و عضویت در آژانس کنند.

متن کامل سخنان علی اکبر صالحی در آژانس به شرح زیر است:

خانم رئیس، عالیجنابان، خانم ها و آقایان،

شرکت در شصت و یکمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ـ اجلاس سبز ـ  به عنوان ایده ای بزرگ، به موقع، عملی و رو به آینده؛ مایه خوشوقتی است. در آغاز سخن مایلم از این فرصت استفاده کرده و انتخاب شایسته سرکار خانم ماریا کولینسون را به عنوان رئیس این کنفرانس تبریک بگویم.

همچنین، انتخاب مجدد آقای یوکیا آمانو مدیرکل محترم آژانس برای دوره جدید رهبری آژانس مایه خوشوقتی است. برای ایشان آروزی موفقیت داریم و در دوره جدید همانند گذشته برای همکاری کامل با ایشان به منظور انجام موثر وظایف و مسوولیت های سنگین، سخت و چالش انگیزشان آمادگی داریم.

همچنین مایلم از عضویت گرانادا در آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کنم.

خانم رئیس،

کنفرانس عمومی، بعنوان بالاترین نهاد سیاست گذاری آژانس، هر ساله برای همه اعضای جامعه بین المللی فرصتی فراهم می سازد تا به تسریع و گسترش انرژی اتمی برای صلح ، سلامتی و سعادت در سراسر جهان مساعدت کنند. در این چارچوب و تصویر کلی فعالیت و برنامه های اصلی آژانس، مایلم دیدگاه و فعالیت های کشورمان در برخی زمینه های منتخب را به کنفرانس عمومی ارایه کنم.

جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب پیگیری برنامه صلح آمیز هسته ای خود، بر زیرساخت ها و فن آوری در حال توسعه و همچنین نیروی انسانی جوان و بسیار مستعد خود در جهت تولید برق و نیز سایر کاربردهای صلح آمیز شامل سلامت و کشاورزی تکیه کرده است. با عرضه برق هسته ای در سبد انرژی کشور از طریق بهره برداری از اولین واحد نیروگاه برق بوشهر، برنامه هایی برای افزایش سهم آن از طریق ساخت واحدهای دوم و سوم در دست اجرا بوده و همچنین گام مهمی به سوی کاهش گازهای گلخانه ای در سطح ملی برداشته شده است. با عرضه انرژی هسته ای در مجموعه انرژی کشور و با بهره برداری کامل از واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر، برنامه هایی در جریان است تا از طریق ساخت دومین و سومین واحدهای نیروگاه سهم مان افزایش بیابد و همچنین در صدد هستیم تا گام مهمی نیز در برابر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح ملی برداریم. علاوه بر آن محصولات رادیو دارویی در سال های اخیر به کشورهای همسایه و دور صادر می گردد. ایران در نتیجه مبارزه جدی علیه معضل سرطان دستاوردهای بسیار ارزشمندی را به لطف همکاری فنی با آژانس داشته است. کشور من در انتظار یک همکاری موثر در این زمینه است.

علاوه بر آن دستاوردهای مربوط به پیشرفت های مهم کشورم در زمینه های مختلف فن آوری شکافت و گداخت اساس لازم را برای ورود به همکاریهای مثمر ثمر متقابل و سه جانبه با کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در سطح بین المللی و در چارچوب برنامه های همکاری فنی آژانس ایجاد کرده است.

خانم رئیس،

یکی از مهمترین جنبه های همه فعالیت های ما به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مربوط می شود که از اوایل سال 2016 میلادی اجرایی شد. همان طور که در گزارشات دوره ای آژانس تایید شده است، ایران صادقانه و با حسن نیت تمام تعهدات خود را مطابق برجام انجام داده است. شایان ذکر است که فعالیت های هسته ای کشورم در نهایت شفافیت شامل بازرسی های متعدد و دسترسی تکمیلی به سایت های هسته ای کشور انجام می گیرد. از آنجا که فرصت ورود به تحلیل مفصل درباره مشکلات و موانع غیر قابل قبول ایجاد شده از سوی یکی از طرف های توافق در خصوص اجرای کامل برجام در دسترس نیست، صرفاً به این نکته اکتفا و توجه شما را به این حقیقت جلب می کنم که همه طرف های توافق هسته ای باید انسجام آن را حفظ کرده و به آن متعهد باشند. همه طرف ها بدون استثنا، باید در این زمینه پاسخگو بوده و هر یک از طرف ها باید صادقانه به تعهدات خود پایبند باشد تا این توافق، بی عیب، در مسیر درست و عملیاتی باقی بماند.

صالحی تاکید کرد: هر عمل یا اقدامی که مفاد توافق هسته ای را به هر بهانه یا انگیزه های سیاسی و فردی تضعیف یا خنثی کند، قطعاً این دستاورد تاریخی را نه تنها به ضرر طرف های آن بلکه در واقع به زیان همه جامعه بین الملل سست ساخته و به خطر می اندازد.

وی ادامه داد: همچنین به نظرم ضرورت دارد، ولو به اختصار، به تحرک جدید آمریکا در آژانس که با درخواست های عجیب و غیرقابل توجیه در مورد راستی آزمایی برنامه صرفا" صلح آمیز کشور، فراتر از توافق برجام و مذاکرات جمعی آن و مفاد دقیقا" تعریف شده اش مطرح شده است، اشاره ای داشته باشم. نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می پذیرد، مخالف متن و روح برجام است. اطمینان داریم که آژانس و همچنین مدیرکل آن، در مقابل چنین درخواست های غیر قابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به اجرای نقش نظارتی فنی آژانس به صورتی عینی، عادلانه و بی طرفانه شامل حفاظت از اطلاعات حساس فنی و صنعتی حاصله از بازرسی ها ادامه خواهند داد. موفقیت آژانس در این چالش مهم و حیاتی به نفع همگان خواهد بود و موجب افزایش اعتبار بین المللی این نهاد خواهد شد. همکاری جدی و فعال سایر طرفین توافق و در مقیاس وسیع تر اعضای آژانس در واقع مساعدتی مثبت به این هدف خواهد بود.

همکاران محترم،

موفقیت در دستیابی به امنیت هسته ای جهانی، در درجه نخست نیازمند پایبندی موثر کشورهای دارنده سلاح های هسته ای به تعهداتشان بر اساس ان پی تی شامل خودداری از سیاست ها و رهیافت های تبعیض آمیز است. ما همواره به صورتی اصولی معتقد بوده ایم که ارتقاء معنادار صلح و ثبات منطقه ای و جهانی از جمله منوط به تقویت رژیم عدم اشاعه است. به منظور انجام این وظیفه، ضرورت ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه، بیش از هر زمان دیگری منوط به کمپین منطقه ای و جهانی اعمال فشار بر رژیم اسرائیل به منظور خاتمه بخشیدن به برنامه سلاح های هسته ای غیرمشروع آن و پیوستن به ان پی تی موثر خواهد بود.   

عالیجنابان،

اینک اجازه دهید به موضوع ایمنی هسته ای بپردازم که همواره برای ما از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و بر این باوریم که تقویت استانداردهای ایمنی مرتبط، در اولویت بالایی قرار داشته و بسیار ضروری است. در این خصوص، ما به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای دست یافته ایم. نیروگاه اتمی ما در بوشهر در ارزیابی ایمنی اتحادیه جهانی بهره برداران اتمی ارتقا یافته است. ما هم اکنون در حال اجرای پروژه تقویت توانمندی های نظام ایمنی هسته ای ایران از جمله ایجاد مرکز ایمنی هسته ای در ایران با همکاری جامعه بین المللی هستیم و برنام هایی برای توسعه یک قطب قابل اعتماد برای همکاری های    منطقه ای در این حوزه در دست اجراست.

به علاوه، با خرسندی اعلام می کنم که به تازگی لایحه قانونی الحاق به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند رادیواکتیو از سوی دولت برای تصویب به مجلس ارائه شده است.

در خصوص موضوع امنیت هسته ای، دیدگاه ما این است که اقدامات برای تقویت امنیت هسته ای نباید مانع همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و استفاده های صلح آمیز ترویجی از انرژی از جمله برنامه همکاری های فنی شود. در این ضمن، ما به عنوان قربانی حملات تروریستی سایبری علیه تاسیسات هسته ای خود، معتقدیم که موثرترین سازوکار برای مقابله با این تهدیدات تروریستی تقویت همکاری بین المللی است. ما در موضوع امنیت هسته ای نگران پیامدهای تهدیدات تروریستی نیز هستیم. لذا ضروری است که سازوکارها و اقدامات موجود در سطوح ملی و بین المللی تقویت شوند. در کنار حق مسلم کشورهای عضو، تقویت نقش آژانس باید با حصول اطمینان از اجرای مسوولیت های امنیت هسته ای ملی که به طور کامل بر عهده خود کشور است، مورد تاکید باشد.

در خاتمه مایلم از کار ارزشمند آژانس در کمک به رفاه، شکوفایی و توسعه جامعه بشری قدردانی کنم. ما منتظر روزی هستیم که شعار "استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای همه و استفاده از سلاح هسته ای برای هیچ کس" در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده و به واقعیت بدل شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی که در راس هیاتی عالی به وین سفر کرده است ضمن شرکت و سخنرانی در شصت و یکمین نشست سالیانه عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که با حضور وزیران انرژی و اتمی کشورهای عضو به مدت یک هفته برگزار می شود در دیدارهایی جداگانه با همتایان خود در کشورهای روسیه، چین و غیره دیدار می کند.

صالحی قرار است عصر روز دوشنبه نیز با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کند.

کلید واژه ها: بوشهر امنیت هسته ای مایلم ایمنی هسته ای


نظر شما :