گپ اعراب با آمانو درباره نیروگاه بوشهر

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۱۵۴۴۶ سرخط اخبار

 با وجود تاکیدات مکرر ایران مبنی بر مقاوم بودن نیروگاه هسته یی بوشهر در برابر زلزله، سفیران و نمایندگان دائم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی آنچه خطرات نیروگاه هسته یی بوشهر به ویژه بعد از زلزله اخیر در ایران یاد کردند، با مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل جلسه دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ریاست عبدالکریم بوجیری، نماینده دائم بحرین با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل جلسه دادند تا آنچه که به زعم شان "پیام جمعی و مشترک شان در خصوص نگرانی های عمیق خطر نیروگاه بوشهر به ویژه بعد از زلزله اخیر در ایران و تاثیرات احتمالی آن بر ساکنان و محیط زیست منطقه" خواندند، را منتقل کنند.

بنابر گزارش روزنامه البیان چاپ امارات، بوجیری به محتوای این پیام مشترک که بیانگر مواضع متحد کشورهای حوزه خلیج فارس در قبال نیروگاه بوشهر، خطرات آن بر منطقه خلیج فارس و احتمال وقوع حوادث هسته یی مشابه در آینده هم چون نشت مواد رادیواکتیو است، اشاره کرد.

آنها هم چنین از آمانو خواستند تا ایران را به تعهد به اجرای بالاترین معیارهای ایمنی هسته یی در نیروگاه بوشهر، پیوستن به توافقنامه ایمنی هسته یی و اتخاذ کلیه تدابیر لازم دراین زمینه تشویق کند.

نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بر ضرورت اعزام یک تیم متخصص فنی از سوی آژانس به ایران به منظور معاینه و بررسی نیروگاه هسته یی بوشهر، جلوگیری از آسیب های احتمالی و تاکید بر سلامت ایمنی این نیروگاه تاکید کردند.

آمانو نیز با بیان این که کاملا مواضع کشورهای عضو شورا را در این باره درک می کند، بر آمادگی آژانس برای همکاری با همه کشورهای عضو شورا به منظور استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی تاکید کرد و گفت که آژانس به مساله بلایای طبیعی که در منطقه و در نزدیکی نیروگاه بوشهر رخ می دهد، توجه دارد.

وی افزود که آژانس به منظور تاکید بر سلامت و ایمنی تاسیسات هسته یی ایران به طور مستمر با مسوولان این کشور در ارتباط است.

این در حالی است که محمد احمدیان، معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که نیروگاه بوشهر با توان مقاومت در برابر زلزله ای به قدرت حداقل 8 ریشتر ساخته شده است در گفت گو با شبکه العالم درباره تبلیغات سوء کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس درباره ایمنی نیروگاه بوشهر گفت: همان طور که گفتم این زلزله اولا شدت کمی در مقایسه با مقاومت نیروگاه داشته و ثانیا فاصله کانون زلزله با نیروگاه زیاد بوده است؛ بنابراین نمی تواند یک امتحان قوی از قابلیت های نیروگاه باشد، اما درحد خود نشان داد که نیروگاه با مشکلی در برابر این قبیل حوادث طبیعی روبرو نخواهد شد.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران، افزود: نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس پیشرفته ترین و سختگیرانه ترین استانداردهای بین المللی طراحی شده است. در تمام مراحل ساخت نیروگاه بر اعمال این استاندارها نظارت قوی شده است و مرکز "نظام ایمنی" جمهوری اسلامی ایران که تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی پایش می شود بر ایمنی نیروگاه نظارت داشته است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگرچه نیروگاه بوشهر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، اما به طور طبیعی تابلویی از توانمندی ها و قابلیت های صنعت هسته یی روسیه هم به شمار می آید، از این رو پیمانکار روس هم با کمال دقت مسائل ایمنی را رصد کرد.

احمدیان تاکید کرد: تمام این استانداردها مستند شده و اسنادش موجود و به هر شخص یا نهاد حقوقی که بخواهد به طور کارشناسانه این مطالب را بررسی کند، قابل ارائه است.

وی هم چنین درباره تبلیغات منفی با محوریت نگرانی از ایمنی نیروگاه بوشهر، گفت: اگر این نگرانی ها برخاسته از یک نگاه کارشناسی باشد، خیلی راحت می توان آن را برطرف کرد؛ ما بارها اعلام کردیم که آمادگی داریم هر گونه اطلاعاتی لازم را از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار کارشناسان قرار بدهیم.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اطلاع رسانی به آژانس از وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله گفت: بر اساس رویه هایی که وجود دارد، ما باید هر اتفاق و حوادث پیش بینی نشده ای مانند زلزله و پیامدهای آن را به مجامع بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه جهانی بهره برداران از نیروگاه های اتمی منعکس کنیم؛ در مناطق مختلف جهان مراکز منطقه ای وجود دارد و ما عضو منطقه مسکو هستیم؛ ما بلافاصله وضعیت را به این مرکز اطلاع دادیم.

احمدیان ادامه داد: صنعت هسته یی صنعتی فوق العاده حساس است که تمام اقدامات، فعالیت ها و وضعیت نیروگاه های هسته یی توسط ارگان های مختلف تحت رصد قرار دارد؛ در این صنعت نمی توان یک نیروگاه را در شرایطی ناامن بهره برداری کرد و از چشم دیگران وضعیت را پنهان کرد، این موضوع درمورد نیروگاه بوشهر هم صادق است و این مساله می تواند به کشورهای همسایه ایران در حوزه خلیج فارس هم اطمینان بدهد که خطری از ناحیه نیروگاه اتمی بوشهر متوجه آنان نیست.

 

کلید واژه ها: نیروگاه بوشهر یی هسته یی انرژی نیروگاه بوشهر بین المللی زلزله ایمنی خلیج خلیج فارس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی کشورهای عضو


نظر شما :