گلایگی حسن روحانی از اروپا در دیدار باسفیر نروژ

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۳ کد : ۱۹۱۱۸۰۶ سرخط اخبار
مسئول سابق پرونده هسته ای کشورمان گفت: اگر اروپا می توانست همانند سال های 2003 و 2004 با ایران مذاکرات سازنده و مستقلی را درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای و حقوق مشروع کشورمان انجام دهد؛ محققاً روابط دو جانبه اروپا با ایران و منطقه به طرف گسترش و همکاری های مفید سیاسی و اقتصادی سوق داده می شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنس پتر کمپرود سفیر نروژ در تهران صبح امروز یکشنبه ، با حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر کرد.

سفیر نروژ در این ملاقات، ضمن اشاره به فشارهای بین المللی علیه ایران خواستار گسترش همکاری های سیاسی و انتقال تکنولوژی از طریق کشورش با ایران شد.
 
وی همچنین در خصوص مسائل منطقه ای از ابتکارات ایران در خصوص کاهش بحران در سوریه تقدیر و اعلام کرد: نروژ نیز خواستار پایان یافتن سریع نا آرامی ها و ایجاد ثبات در منطقه است.
 
کمپرود با تصریح بر نقش ایران در افغانستان و عراق ابراز امیدواری کرد که راهکار چهار جانبه ایران، عربستان، ترکیه و مصر و نیز طرح 6 ماده ای ایران به نتیجه نهایی و غایی خود که همانا ایجاد صلح و ثبات برای مردم سوریه است، برسد.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این دیدار، ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و نروژ، از تاثیر تبلیغات آمریکا و صهیونیسم بین الملل بر دیدگاه اروپا نسبت به ایران پس از انقلاب اسلامی و در خلال جنگ تحمیلی به ویژه در مسأله هسته ای که منجر به ایجاد موانعی بر سر راه گسترش روابط دو طرف شد، ابراز تأسف کرد.
 
روحانی در ادامه، عدم استقلال در تصمیم گیری های اروپا با توجه به فشار آمریکا و صهیونیسم نسبت به تحولات ایران و منطقه گفت: اگر اروپا می توانست همانند سال های 2003 و 2004 که با ایران مذاکرات سازنده و مستقلی را درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای و حقوق مشروع کشورمان به عنوان عضو فعال NPT و پادمان انجام می داد، عمل می کرد، محققاً روابط دو جانبه اروپا با ایران و منطقه به طرف گسترش و همکاری های مفید سیاسی و اقتصادی سوق داده می شد.
 
وی تحریم های بین المللی به ویژه تحریم های یکجانبه غرب را ظالمانه و نادرست خواند و گفت : این تحریم ها، اثرات ناگوار و توجیه ناپذیری بر زندگی مردم ایران حتی در حوزه درمان و دارو دارد.
 
روحانی خاطر نشان کرد: با توجه به فتوای صریح رهبر معظم انقلاب ایران در خصوص غیر شرعی بودن ساخت بمب هسته ای و پیشینه اجرای تعهدات ایران در زمینه بازرسی های سرزده و همکاری های نزدیک با آژانس طی 10 سال گذشته، هیچ توجیهی برای صدور قطعنامه و اعمال تحریم علیه ایران مشاهده نمی شود.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی در ادامه به مسأله برداشت های نادرست اروپاییان از وضعیت داخلی ایران اشاره کرد و گفت: درک نادرست از اسلام و انقلاب اسلامی و استقلال ملت ایران، موجب موضع گیری های ناصحیح کشورهای غرب نسبت به ایران شده و بر اساس این تصویر نادرست تصمیماتی اتخاذ می شود که هم به ضرر ملت ایران و هم به زیان اروپایی هاست.
 
روحانی به مسئله تروریسم و افراطی گری به عنوان خطری جهانی نیز اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان و از جمله اروپا با افراطی گری و ترورسیم مواجه هستند.
 
وی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی همکاری با سایر کشورها در مسیر مبارزه با تروریسم را دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری حمایت برخی کشورهای منطقه و غرب از تروریست های جنگجو در سوریه را اقدامی خطرناک برای امنیت منطقه دانست.
 
روحانی گفت : برای بازگشت ثبات و امنیت به سوریه، راه حلی جز مذاکره و ایجاد تفاهم و حاکم شدن نظر مردم بر کشور نخواهد بود.
 
وی با اشاره به نقش سازنده ایران در افغانستان و عراق به ابتکارات ایران و همکاری این کشور با نماینده دبیر کل سازمان گفت اقدامات برخی کشورهای اروپایی در حمایت از گروه های مسلح نتیجه ای جز ناامنی در منطقه و خسارت های جبران ناپذیر بر کشور و مردم سوریه نخواهد داشت.
 
در پایان این دیدار، سفیر نروژ در کشورمان خواستار گسترش همکاری های دوجانبه تهران - اسلو در حوزه های صنعتی و نفتی و آکادمیک شد.
 

 

کلید واژه ها: اروپا نروژ سوریه تحریم جانبه و همکاری روابط دو اروپا با


نظر شما :