مخالفت 1+5 با پیشنهاد مذاکرات هسته ای در مصر

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۹۱۲۱۵۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه ایران گسترش روابط ایران و مصر را نیازمند حوصله بیشتر دانست.

به گزارش مهر، صالحی در گفتگو با خبرنگاران اعزامی به اتیوپی در پاسخ به سئوالی در خصوص سطح روابط ایران و مصر توضیح داد: بین ایران و مصر 33 سال قطع رابطه بوده و این قطع رابطه طولانی مدت محدودیتهای خاص خودش را پیش آورد.

وی افزود: اکنون با انقلاب بزرگی مردمی که در مصر رخ داد شرایط بسیار تغییر کرده و قابل مقایسه با قبل نیست به گونه ای که در فاصله چند ماه که از انتخابات مصر می گذرد قدمهای بسیار بلندی برداشتیم و طی این چند ماه اخیر سه سفر به مصر انجام دادم و سفر آخر نیز بنا به دعوت رسمی و سفر دو جانبه رسمی به مصر بوده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر یک مقدار حوصله شود قدمهای بزرگتری نیز برداشته خواهد شد، ادامه داد: انقلاب مصر نوپاست و زمانی طول می کشد که بخواهد این انقلاب جابیافتد و ارثی که به انقلابیون رسیده و اقتصاد ورشکسته ای که از دولت فاسد گذشته به دولت امروز مصر رسیده را حل کند.

صالحی همچنین در این خصوص با ذکر مثالی عنوان کرد: طبیعی است که انسان اول خانه خود را مرتب می کند و بعد به بیرون می آید.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تلاش برخی کشورهای منطقه برای عدم گسترش روابط بین ایران و مصر نیز بیان کرد: نمی توان گفت این تحلیلها کاملا بی اساس است اما شاید به این شدتی که رسانه ها می گویند نیز نباشد که البته این مسئله نیازمند تحلیل زیادی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران و مصر اعلام کرده اند که روابط این دو کشور به مفهوم و معنای علیه رابطه با کشورهای دیگر نیست.

صالحی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه "گفته شده که سخنگوی کاترین اشتون عنوان کرده که ایران در حال وقت کشی است و همچنین بحث میزبانی مصر و ترکیه و سایر کشورها" نیز بیان کرد: ایران به مصر پیشنهاد داده و مصر نیز اظهار علاقه کرده بود و 1+5 نیز به هر دلیل علاقمند است که نشست در جای دیگری باشد.

وی اضافه کرد: ترکیه نیز یکی از بهترین انتخابهای ما محسوب می شود اما کشورهای دیگری نیز مانند کشورهای دیگری از جمله قزاقستان، سوئد، سوئیس و ترکمنستان پیشنهاد میزبانی این دور از مذاکرات را مطرح کرده اند و ما نیز دلمان می خواست که به کشورهای دوست نیز پاسخ بدهیم.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: ما همیشه اعلام کرده ایم که آماده مذاکره هستیم و هیچ وقت نیز قطع کننده مذاکره نبودیم همچنین آقای جلیلی نیز گفته اند که مذاکره ادامه یابد و برای چه هر چند وقت یکبار مذاکره را قطع می کنند.

صالحی نیز بیان کرد: ما آماده مذاکره تا رسیدن به نتیجه مرضی الطرفین هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا در روزهای یکشنبه و دوشنبه به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است.

صالحی همچنین در پاسخی به سئوالی درباره اختلافات سودان و سودان جنوبی گفت: ما جنوب سودان را به رسمیت شناختیم و آمادگی داریم از ظرفیت "نم" برای حل مسئله بین این دو کشور استفاده کند.

کلید واژه ها: مصر ایران و مصر مذاکره


نظر شما :