سفیر ایران حمله انتحاری به سفارتخانه آمریکا را محکوم کرد

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۱۲۳۱۵ سرخط اخبار

به گزارش روز شنبه ایرنا ، حسین پور جمعه شب با شرکت در یک گفت وگوی تلویزیونی با شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه ˈتی.آر.تی ˈ ضمن محکوم کردن حمله انتحاری دیروز به سفارت آمریکا در آنکارا که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن چند نفر شد، گفت: ایران جزو کشورهای قربانی تروریسم است و ما اینگونه حملات در هر جایی را محکوم می کنیم .

وی با اشاره به تضاد در برخورد غرب با تروریسم اظهارداشت : غرب در برخورد با تروریسم دو گانه برخوردار می کند و از نظر غرب تروریسم خوب و بد وجود دارد که این موضوع اشتباه است و جامعه جهانی به ویژه غرب باید با یک نگاه به این معضل نگاه کند.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به مشترکات دو کشور ایران و ترکیه در زمینه های دینی ، تاریخی و مذهبی ، روابط دو کشور را در طول سال های اخیر بی نظیر و یا کم نظیر دانست و گفت : در طول چند سال اخیر حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه از پنج میلیارد دلار به 23 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافته است که این حجم تبادلات تجاری تنها 20 درصد از ظرفیت های دو کشور است و می تواند بیش از پیش گسترش یابد.

او گفت ، این حجم تبادلات تنها در سایه حمایت مقامات بلند پایه دو کشور حاصل شده است.

حسین پور در ادامه گفت: با این وجود دو کشور در برخی از مسائل اختلاف سلیقه و نظر هایی نیز دارند.

وی گفت ، ما در طول دو سال گذشته شاهد آن بوده ایم که برخی قصد داشتند از اختلاف نظر دو کشور در باره موضوع سوریه استفاده کرده و موجب تخریب روابط دو کشور شوند که این چنین نشده است.

وی تصریح کرد بین خانواده ها نیز اختلاف نظر بوجود می آید و هم اکنون مقامات دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی با یکدیگر در حال رایزنی هستند.

سفیر ایران در آنکارا در باره سخنان مخالف برخی از مقامات ایران و ترکیه در باره روابط دو کشور اظهارداشت: ما پیش از این نیز اعلام کرده ایم که مواضع رسمی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ، رییس جمهوری و وزیر امور خارجه بیان می شود و سخنان برخی از دوستان موضع رسمی ایران نیست.

او گفت ، برخی قصد دارند روابط ایران و ترکیه را تیره کنند چرا که به خوبی از این امر آگاه هستند که تهران و آنکارا توانایی رفع بسیاری از فتنه ها را در منطقه دارند.

حسین پور با محکوم کردن حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به یک مرکز تحقیقاتی و علمی در حومه دمشق گفت : ذات رژیم صهیونیستی ، وحشی گری و تجاوزگری است و از بدو پیدایش این رژیم نامشروع ،همیشه شاهد درنده خویی های این رژیم نسبت به همسایگانش بوده ایم .

وی افزود: جامعه بین الملل در خصوص این حمله بسان گذشته سکوت اختیار کرده است. این سکوت باعث می شود که این رژیم به درنده خویی ها خود ادامه دهد، مجامع بین الملل باید با این رژیم برخورد کنند.

سفیر ایران در باره تحریم های اعمال شده از سوی غرب علیه ایران گفت : ایران اسلامی، 34 سال است که در تحریم به سر می برد و این امر باعث رشد علمی و فناوری در ایران شده است و ایران اسلامی در حالی که در تحریم به سر می برد ، در بسیاری از بخش ها به خود کفایی رسیده است.

وی در ادامه گفت: غربی ها از این تحریم ها سودی نخواهند برد بلکه این مردم ایران هستند که از آن تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کرده و در بسیاری از زمینه ها به خود کفایی رسیده اند.

حسین پور بیان کرد: غربی ها می گویند که هدف تحریم ها وارد آوردن فشار بر دولت ایران است که این چنین نیست ، من این سووال را مطرح می کنم تحریم دارو و یا قطع برنامه های شبکه های تلویزیونی ایران از ماهواره های اروپایی ، فشار بر دولت ایران محسوب می شود؟

وی اظهار داشت : این تحریم ها نمی تواند مانع از استفاده مردم ایران از حق مشروع خود در استفاده از برنامه های هسته ای شود.

سفیر ایران در آنکارا در باره برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران اظهارداشت : تمامی برنامه های هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد ما با آژانس مشکلی نداریم و این را مسوولان آژانس نیز عنوان کرده اند ، فشاری که غربی ها علیه ایران وارد می کنند ، یک فشار سیاسی است.

او گفت ، ما در پی ساخت سلاح هسته ای نبوده ، نیسیتم و نخواهیم بود ، رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتن سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده است که این فتوا از قانون نیز برای ما با ارزش تر است.

وی در باره ایجاد روابط ایران با آمریکا اظهارداشت : ایران آماده برقراری روابط سیاسی با تمامی کشورهای جهان به جز اسراییل است چرا که این رژیم را یک رژیم نامشروع می داند .

سفیر ایران در ترکیه در پایان خاطرنشان کرد که رییس جمهوری آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری خود اگر واقع گرا باشد و خواستار ایجاد روابط با ایران باشد باید گام های لازم را بردارد.

کلید واژه ها: تحریم ترکیه آنکارا گفت در آنکارا تروریسم


نظر شما :