داوود اوغلو: اسرائیل منفور جامعه جهانی است

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۳ کد : ۱۹۱۲۴۷۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه از رژیم صهیونیستی به سبب سیاست گسترش شهرکسازی ها انتقاد کرده و گفت که این رژیم اکنون در میان جامعه بین الملل منفور است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی در شهر قاهره اسرائیل را به خاطر آنچه که تداوم توسعه شهرکهای غیرقانونی خواند محکوم کرد.

 

احمد داوود اوغلو خطاب به حاضران گفت: اسرائیل بارها و بارها ثابت کرده که نمی تواند تغییراتی که نه فقط در اطراف آن بلکه در طرز نگرش جامعه بین المللی به اقداماتش رخ می دهد، درک کند.

 

داوود اوغلو همچنین به گزارش اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل که شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل را الحاق تدریجی زمین های فلسطینی ها به این رژیم دانسته اشاره کرد.

 

چند روز پیش بازرسان حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل خواستند تا توسعه شهرک ها را متوقف کرده و همه شهرک نشینان یهودی را از مناطق اشغال شده در کرانه باختری خارج کند.

 

آنها گفتند که اقدامات اسرائیل نقض قوانین بین المللی است. شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود گفت که شهرکسازی های اسرائیل نقض کنوانسیون 1949 ژنو است.

داوود اوغلو افزود: حقیقت این است که اسرائیل اکنون به سبب توسعه شهرک های غیرقانونی خود از سوی جامعه بین المللی منفور است.

 

داوود اوغلو از اسرائیل خواست که سیاست تحریک آمیز و غیرقانونی شهرک سازی را پایان داده و احیای فرآیند صلح را که منجر به آزادی و حاکمیت کشور فلسطین در چارچوب مرزهای پیش از سال 1967 و بیت المقدس به عنوان پایتخت دائم آن شود، بپذیرد.

 

این در حالی است که در طول دوره چهار ساله نخست وزیری بنیامین نتانیاهو 38 درصد از مجموع 6900 پروژه آغاز شده در کرانه باختری شهرک سازی ها در داخل خاک فلسطینی ها بوده اند در حالی که در دوره نخست وزیران پیشین این میزان 20 درصد بود.

 

داوود اوغلو همچنین در خصوص دیگر مشکلات جهانی نظیر مساله قبرس ، بحران سوریه ، مشکلات اقلیت مسلمان در یونان ، خشونت علیه مسلمانان روهینجا در میانمار و درگیری جاری در کشور مالی صحبت کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل شهرک اوغلو غیرقانونی


نظر شما :