توجیه عباس برای طرح مبادله اراضی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۱۶۰۴۶ سرخط اخبار

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت اعلام آمادگی طرفهای عربی برای مبادله زمین با رژیم صهیونیستی به هیچ وجه به معنای مشروعیت شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی نیست.
به گزارش خبرگزاری آلمان از رام الله، کمیته مرکزی جنبش فتح پس از نشستی که به ریاست محمود عباس در رام الله برگزار شد با انتشار بیانیه ای به نقل از عباس اعلام کرد سخن گفتن از مبادله اراضی از نظر فلسطینی ها به معنای تغییرات جزئی و متقابل در مرزهاست. عباس تاکید کرد شهرک سازی در هر جای سرزمین های فلسطینی «غیرقانونی» است. وی تاکید کرد مبادله اراضی بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطینی در مرزهای سال 1967 و برخوردار شدن این کشور از حاکمیت کامل، غیرممکن است.
هیئتی از وزیران امور خارجه کشورهای عربی اخیرا با سفر به واشنگتن اعلام کرد توافقنامه صلح با اسرائیل باید مبتنی بر تشکیل دو کشور بر اساس خط مرزی چهارم ژوئن 1967 با امکان مبادله جزئی اراضی باشد.
محمود عباس همچنین تاکید کرد طرف فلسطینی با تلاش های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل با جدیت تعامل می کند تا این تلاش ها به نتیجه برسد. وی در عین حال گفت به نتیجه رسیدن این تلاش ها در درجه نخست نیازمند آن است که اسرائیل به روشنی راه حل تشکیل دو کشور را در بر اساس مرزهای 1967 بپذیرد و شهرک سازی را متوقف و اسرای فلسطینی به ویژه کسانی را که قبل از پایان سال 1994 بازداشت شده اند آزاد کند.
وی افزودمصوبه سازمان ملل متحد درباره به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور غیرعضو سازمان ملل متحد نشان می دهد سرزمین اشغالی فلسطین، محل تشکیل کشور فلسطین است و این سرزمین ها را نمی توان سرزمین های مورد مناقشه دانست. عباس تهدید کرد در صورتی که دولت اسرائیل به مانع تراشی در برابر اراده جامعه بین المللی و مصوبات آن ادامه دهد، گزینه های ما بر اساس قوانین بین المللی روشن است که یکی از این گزینه ها پیوستن کشور فلسطین به سازمان های بین المللی است.
جان کری از بیستم مارس برای از سرگیری مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها که از اکتبر 2010 به علت اختلاف بر سر شهرک سازی متوقف مانده است تلاش می کند.

کلید واژه ها: عباس سرزمین فلسطین شهرک سازی اسرائیل شهرک مبادله


نظر شما :