پلیس سایبری ایران هم تحریم شد

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۱۲۵۳۱ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده از روز چهارشنبه تحریم های را علیه ایران اعلام کرده که در آن عزت الله ضرغامی را بنا بر آنچه که کمک به دولت برای سانسور گزارش های غربی می خواند، تحریم کرده است. خزانه داری آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران را نیز تحریم کرده است. به این ترتیب که در تمامی کشورهای خریداری نفت ایران حساب هایی افتتاح می شود که پول ناشی از فروش نفت در این حساب ها بلوکه می شود تا از آن برای خرید کالاهای تولید همان کشور استفاده شود.

به این ترتیب ایران می تواند در مقابل فروش نفت، نه ارز های رایج، بلکه تولیدات دخالی کشور مورد نظر را دریافت و آن را وارد کند. هدف اصلی آمریکا از اجرای چنین تحریمی، جلوگیری از ورود ارز به ایران است که بنا بر ادعای واشینگتن از آن برای پیشبرد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی استفاده می شود. اما تهران همچنان بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید داشته و اتهامات غرب را بی اساس می داند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که در خصوص تحریم های جدید سخن می گفت، نوشت: این اقدام به طور قابل توجهی دسترسی ایران به درآمد نفتی و نوع استفاده از آن را محدود می کند. از سوی دیگر  افرادی که در ایران به محدودیت رسانه ای کمک می کنند نیز هدف تحریم ها قرار گرفته و از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده منع شده اند. در تحریم های جدید همچنین پلیس سایبری ایران که در سال 2009، ساماندهی شد نیز تحریم شده است. به گزارش خزانه داری آمریکا، شرکت صنایع الکترونیک ایران نیز که بنا بر ادعای واشینگتن در نظارت بر پیامک های تلفن های همراه نقش دارد، هدف تحریم ها قرار گرفته است.

این در حالی که است که پیش از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ارزش ریال در یک سال گذشته 50 درصد کاهش داشت. هرچند تحریم های جدید مانند تحریم هایی که اواسط تابستان اجرا شد، محدودیت هایی علیه صادرات نفت ایجاد نمی کند، اما موارد مصرف درآمد نفتی را تنها به خرید کالا از کشورهای وارد کننده نفت، محدود می کند. کارشناسان بر این باورند از این پس کشورهای خریدار نفت ایران همکاری بیشتری با آمریکا در جهت اعمال تحریم ها انجام خواهند داد، چرا که آنها از اینکه بابت نفت وارد شده ، محصولات تولید داخل کشورشان را به ایران بفروشند، بسیار خشنود می شوند.از سوی دیگر درآمد مضاعف ناشی از فروش محصولات داخلی به کشورهایی مانند هند ، ترکیه و کره جنوی کمک می کند با فراغ بال بیشتری به دنبال منابع جایگزین برای نفت ایران باشند.به گزارش نیویورک تایمز، در بیانیه خزانه داری آمریکا آمده است که هدف از این تحریم ها، فشار فزاینده بر دولت ایران است.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا درآمد تحریم های جدید


نظر شما :