دیپلمات ها به رویترز خبر دادند

از سرگیری تبدیل اورانیوم به سوخت در ایران

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۰:۵۲ کد : ۱۹۱۲۶۳۹ اخبار اصلی
دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در گفت و گو با رویترز این نکته را خاطرنشان کرده اند که به نظر می رسد ایران تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت را آغاز کرده تا از این طریق ذخایر اورانیوم غنی شده را کاهش دهد.
از سرگیری تبدیل اورانیوم به سوخت در ایران

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات ها می گویند به نظر می رسد ایران تبدیل مقادیر اندکی از اورانیوم غنی شده به سوخت راکتور را آغار کرده، روندی که بنا بر ادعای آنها در صورت توسعه یافتن می تواند به خرید زمان برای مذاکره بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی منجر شود.

به گزارش رویترز، امکان تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت – اقدامی که ذخایر اورانیوم غنی شده را کاهش می دهد – یکی از معدود روش هایی است که از تبدیل شدن مجادله هسته ای ایران به یک بحران در تابستان جاری جلوگیری می کند. چرا که در غیر این صورت تا ماه ژوئن، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به اندازه ای می رسد که اسرائیل آن را خط قرمز توصیف کرده و اقدام نظامی را برای آن پیش بینی کرده است. این در حالی است که همچنان امید اندکی به پیشرفت مذاکرات هسته ای با ایران تا زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. به این ترتیب بازه زمانی حال حاضر تا ماه ژوئن یک بازه زمانی حساس به شمار می رود.

دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در گفت و گو با رویترز این نکته را خاطرنشان کرده اند که به نظر می رسد ایران تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت را آغاز کرده تا از این طریق ذخایر اورانیوم غنی شده را کاهش دهد. آنها تصریح می کنند که اطلاعات دقیقی در این زمینه در دست نیست اما آنچه انجام شده بسیار محدود بوده است. همچنین دستیابی به اطلاعات جزئی در این مورد تا زمانی که گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران منتشر نشود، امکان پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر در حال حاضر اطلاع دقیقی در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در دست نیست، اما دیپلمات ها می گویند امیدوارند به زودی این ذخایر را برآورد کنند.

در شرایطی که دانشمندان در خصوص اینکه چه میزان اورانیوم غنی شده برای تبدیل سریع به بمب هسته ای مورد نیاز است،  مقامات اسرائیلی ادعا می کنند 240 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد کافی است. تحلیلگران می گویند، ایران می تواند فراتر از این میزان نیز اورانیوم غنی شده تولید کند اما نزدیک شدن به خط قرمز اسرائیل، ریسک اقدام نظامی را نیز به همراه دارد.

گفتنی است در سال گذشته ایران با تبدیل حدود 100 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد به سوخت هسته ای از بروز بحران در پرونده هسته ای اش جلوگیری کرد. برخی ناظران بین المللی در آن زمان اینگونه تحلیل کردند که ایران از افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده به اندازه ای که نگرانی جدی غرب را برانگیخته کند، پرهیز دارند.  با  این حال تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت برای مدت کوتاهی در ایران انجام شد و از آن پس تولید اورانیوم غنی شده جدید از سرگرفته شد. دیپلمات ها بر این باورند که ایران در حال حاضر ماهیانه 14 تا 15 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به ذخایر خود اضافه می کند و می تواند تا ماه می یا ژوئن به خط قرمز اسرائیل برسد، مگر اینکه روند تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت را از سربگیرد( اقدامی که گفته می شود هم اکنون انجام شده است).

انتخابات ریاست جمهوری در ایران

رویترز در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مساله هسته ای بر عهده مقام معظم رهبری است این نکته را خاطرنشان می کند که با توجه به اظهارات اخیر رهبری در خصوص مذاکره با آمریکا به نظر نمی رسد ایشان تا پس از انتخابات موضعی در خصوص مذاکرات جدی داشته باشند. در همین حال به نظر می رسد نظریه ای در بین کشورهای تحریم کننده ایران فراگیر شده که تحریم ها بدون مذاکره سیاسی ایران  آمریکا ، در متوقف ساخت برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی موثر واقع نمی شود. از همین رو جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد مذاکره مستقیم را به تهران ارائه کرده و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز می گوید واشینگتن آماده است در جریان مذاکرات 8 اسفند در قزاقستان بر سر پرونده هسته ای ایران، با تهران مذاکره کنند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات عالی رتبه در این زمینه گزارش داد: روشن است که ایران تنها در صورتی در پرونده هسته ای حرکت می کند که مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشد. بنا بر ادعای وی، پیش از اینکه مذاکره تهران و واشینگتن محقق شود، ایران تجربه مدیریت شده  خود  را ادامه خواهد داد و در ضمن به توسعه تکنولوژی هسته ای خود مبادرت می کند. این در حالی است که ترکیب این دو استراتژی زمان برای مذاکره دیپلماتیک با ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری را بسیار محدود می کند. چرا که پس از این مدت، پیشرفت تکنولوژیکی ایران در مقوله هسته ای به خط قرمز های تازه ای نزدیک می شود که شامل توانایی تولید سلاح هسته ای است. به این معنی که تهران قادر خواهد بود در مدت زمان کوتاهی، سلاح هسته ای تولید کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی


نظر شما :