یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5:در قزاقستان شنونده‌ایم

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۳ کد : ۱۹۱۲۶۷۳ سرخط اخبار

دولتیار با بیان اینکه به طور رسمی پیشنهادی دریافت نکرده ایم درباره احتمال ارایه پیشنهاد جدید از سوی 1+5 به ایران در قزاقستان گفت: 1+5 می داند که باید پیشنهاد و حرف جدیدی برای ایران داشته باشد؛ ما در آلماتی شنونده ایم.

مصطفی دولتیار در گفت وگو با خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که در قزاقستان ادامه گفت وگوها در مسکو پیگیری می شود یا بحث جدیدی مطرح خواهد بود؟ گفت: ما در مسکو بحث هایمان را مطرح کردیم و قرار بود آنها پاسخ دهند و قاعدتا باید در قزاقستان بررسی هایشان را ارایه کنند. خودشان (1+5) هم متوجه هستند و می دانند که باید پیشنهاد جدیدی را به ایران دهند.

وی در پاسخ به اینکه در رسانه ها به نقل از منابع دیپلماتیک در ماه های گذشته مطرح شد که 1+5 یک پیشنهاد جدید و به روز شده ای را به ایران ارایه خواهد کرد؟ اظهار کرد: سیگنال های متفاوتی در این باره منتشر شده است. برخی جاها اعلام کردند که "پیشنهاد بهتری را آماده کردند" و برخی دیگر اعلام کردند که "همان پیشنهاد قبلی را بزک کرده و ظاهر آن را درست کرده اند" اما به ما چیزی ارایه نشده است و باید به نشست بعدی بیایند و ببینیم چه چیز با خود همراه دارند.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 تاکید کرد: در قزاقستان ما شنونده هستیم. ما حرف هایمان را قبلا زدیم و بر اساس آنچه به ما ارایه خواهند کرد، پاسخ شان را خواهیم داد.

وی درباره انتخاب قزاقستان به عنوان کشور میزبان مذاکرات ایران و 1+5 گفت: قزاقستان به طور رسمی به ایران اعلام کرد که تمایل دارد میزبان مذاکرات باشد و طبیعی است کشور میزبان مذاکرات ایران و 1+5 اعتبار بین المللی را برای خود کسب می کنند، ایران پیشنهاد هیچ یک از کشورهای علاقه مند به میزبانی مذاکرات را رد نکرده است. برای ما مهم این است کشورهایی که تحریم های یکجانبه غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران را اجرا کردند نمی توانند میزبان مذاکرات باشند. قزاقستان در مجموع از جمله کشورهایی بوده است که تعاملاتش با ایران را حفظ کرده است.

دولتیار درباره ادامه اجرای سیاست "هویچ و چماق" از سوی آمریکا و اعمال تحریم های یک جانبه و از سویی ارایه پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران، اظهار کرد: ما هم تصمیمی برای اینکه از شیوه گذشته مبنی بر مقاومت در مقابل زورگویی ها دست برداریم نداشته و نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بر سر موضوع هسته یی یک اجماع ملی در بین ایرانیان سراسر دنیا و حتی یهودی های ایرانی تبار در سرزمین های اشغالی است که در نظرسنجی ها طرفدار برنامه صلح آمیز هسته یی ایران هستند. موضوع هسته یی از استثنایی ترین موضوعاتی است که یک ملتی با تمام تفاوت هایی که در درون خود دارد بر آن متمرکز است و حق طبیعی مردم ایران است که از حق داشتن دانش و تکنولوژی صلح آمیز هسته یی بهره مند شود.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که مقامات اتحادیه اروپا چندین بار اعلام کردند پاسخ پیشنهادات ایران در بغداد و مسکو را داده اند، گفت: خیر، ایران پاسخی دریافت نکرده است و شخصا این مساله را تکذیب می کنم.

مذاکرات ایران و 1+5 قرار است هشتم اسفندماه در آلماتی قزاقستان برگزار شود.

کلید واژه ها: قزاقستان هسته یی یی مذاکرات در قزاقستان میزبان مذاکرات میزبان


نظر شما :