صادرات طلای ترکیه به ایران متوقف خواهد شد؟

۲۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۹۱۲۸۲۵ سرخط اخبار

در حالی که پیش از این وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرده بود که علیرغم تحریم ها جدید آمریکا علیه ایران صادرات طلای ترکیه به ایران متوقف نخواهد شد، امروز رویترز در گزارشی خبر داده است که یکی از بانک های دولتی ترکیه، صادرات طلا به ایران و همچنین انتقال پول حاصل از صادرات نفت ایران به هند، به کشور را متوقف کرده است.

به گزارش تابناک، امروز خبرگزاری رویترز از توقف صادرات طلای ایران به ترکیه در پی تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران خبر داده است. به گفته رویترز این چیزی است که مقامات بانکی ترکیه امروز اعلام کرده اند که بر اساس آن همچنین بانک دولتی هال بانک ترکیه پرداخت پول نفت ایران را از سوی سایر مشتریان متوقف ساخته است.

طی ماه های اخیر و در پی شدت گرفتن صادرات طلای ترکیه به ایران و بالا رفتن حجم تجارت گاز در برابر طلای ترکیه با ایران، مقامات آمریکایی همواره در صدد بودند تا از صادرات طلا به ایران از سوی ترکیه جلوگیری کنند. تحریم های اخیر آمریکا دقیقاً بر همین مبنا تنظیم شده تا از انتقال پول نفت ایران به هر شکلی به کشور جلوگیری کند.

بر همین اساس رویترز در گزارش خود آورده است که اکنون هال بانک از تبدیل پول گاز ایران، که به لیره در این بانک پس انداز می شد، به طلا خود داری می کند. همچنین این بانک انتقال پول حاصل از صادرات نفت ایران به هند و بازگرداندن آن به ایران را متوقف کرده است.

یکی از مقامات بانکی ترکیه به رویترز گفته: از این پس هال بانک تنها اقدام به پرداخت پول حاصل از صادرات نفت و گاز به ترکیه خواهد کرد و ایران تنها قادر خواهد بود از این پول برای خرید کالا، دارو و کالاهای صنعتی استفاده کند.

وی گفته: در دور جدید تحریم ها بر علیه ایران تجارت گاز در برابر طلا بسیار مشکل خواهد بود زیرا بر اساس این تحریم ها ایران باید نوع کالایی که با پول نفت خریداری می کنند را دقیقاً مشخص سازند... در نتیجه بدون شک تجارت طلا در برابر گاز متوقف خواهد شد.

این در حالی است که وزیر اقتصاد ترکیه پیش از این بارها اعلام کرده بود که صادرات طلا به ایران ادامه خواهد داشت و تحریم های آمریکا و اروپا تأثیری بر مراودات تجاری ایران و ترکیه نخواهد داشت.

هفته گذشته آخرین باری بود که ظفر چاگلایان، به این موضوع اشاره کرد. وی گفت: ما به صادرات طلای خود به ایران طی سال جاری ادامه خواهیم داد. ما هیچ محدودیتی برای صادرات طلا به ایران نداریم و هیچ محدودیتی نیز روی این فرایند اعمال نخواهیم کرد.

وی همچنین پیش از این اعلام کرده بود که صادرات طلای ترکیه به ایران از طریق بانک های خصوصی این کشور صورت می گیرد و بانک های دولتی در این امر دخالتی ندارند. وی گفته بود که به این ترتیب این تجارت مشمول تحریم نخواهد بود.

بر این اساس و با استناد به گزارش رویترز و گفته های ظفر چاگلایان، می توان عنوان کرد که آن بخش از صادرات طلای ترکیه به ایران که از طریق بانک های دولتی همچون هال بانک صورت می گرفته است، اکنون تحت تأثیر تحریم های جدید آمریکا متوقف شده یا خواهد شد. اما همچنان بانک های خصوصی ترکیه می توانند به صادرات طلا به ایران ادامه دهند.

کلید واژه ها: ترکیه صادرات تحریم


نظر شما :