اعتراض آلمان به بستن حساب دانشجویان ایرانی

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۵ کد : ۱۹۱۳۰۱۲ سرخط اخبار

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، هفته نامه اشپیگل در گزارشی از بسته شدن حساب های بانکی دانشجویان ایرانی توسط بانک های دویچه، کومرتس و دیگر موسسات مالی آلمانی خبر داد.

بر اساس این گزارش، دویچه بانک، کومرتس بانک و دیگر موسسات مالی آلمانی شروع به بستن حساب های دانشجویان ایرانی کرده اند و از گشودن حساب های جدید نیز خودداری می کنند.

این هفته نامه در وب سایت خود نوشته است، مشتریان ایرانی نامه هایی از این بانک ها مبنی بر بسته شدن قریب الوقوع حساب هایشان دریافت کرده اند و هیچ دلیلی برای این تصمیم به آنها ارائه نشده است.

لوتز باکلیتچ یکی از مقامات سازمان مهاجران ایرانی در برلین اعلام کرد: از نوامبر سال 2012، تعداد شکایت ها در مورد حساب های مسدود شده و خودداری از گشودن حساب جدید افزایش یافته است. صدها ایرانی از این اقدامات متاثر شده اند.

به نوشته این گزارش، موجودی برخی از این حساب ها بیش از هزار یورو است. از طریق پست به صاحبان این حساب ها اطلاع داده شده است که می توانند موجودی خود را به صورت نقد تحویل بگیرند یا به موسسه دیگر انتقال دهند.

این بانک ها از ارائه دلایل این اقدامات خودداری کردند، اما برخی موسسات مالی علت این اقدامات را تحریم های غرب علیه ایران عنوان کردند. 

باکلیتچ توضیح داد: به علت افزایش فشارهای شرکای تجاری در آمریکا، بانک های آلمانی به تدریج حساب مشتریان ایرانی را می بندند. از دیدگاه آمریکا، مبادلات تجاری نباید هیچ رابطه ای با ایران داشته باشد.

بستن پی درپی حساب های ایرانی ها حتی سبب شده است تا دولت آلمان نیز با این بانک ها تماس بگیرد. امیلی هاربر یک مقام وزارت امور خارجه آلمان از طریق نامه به بانک ها اعلام کرده است که حرکت این بانک ها در مسدود کردن حساب های بانکی شهروندان ایرانی پایه قانونی ندارد. وی خواستار بررسی مجدد مدیریت حساب ها و گشایش حساب های جدید شده است.

 

پیش از تحریم های بانک ملت و صادرات نیز توسط اتحادیه اروپا نقض شده است.

کلید واژه ها: حساب بانک


نظر شما :