سنا آزمود، ایران پذیرفت؟

۰۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۹ کد : ۱۹۱۳۰۷۶ سرخط اخبار
چاک هگل از جمله افرادی بود که در آن زمان از این اقدام بوش انتقاد کرد. وی این نکته را خاطرنشان کرده بود که حضور ایران در فهرست محور شرارت کمکی به بهبود اوضاع نمی کند و در مقابل موضع تندروها در ایران را تقویت می کند.

دیپلماسی ایرانی: در ماه های اخیر دیدگاه های متناقضی در مورد چاک هگل؛ نامزد پست وزیر دفاع آمریکا وجود داشته و این نقطه نظرها معمولا با انتقادهایی نیز همراه بوده است. اما آنچه قطعی است، حمایت ایران از نامزدی هگل است.

هگل در کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا مورد هجمه سناتورها قرار گرفت و حتی در بسیاری موارد نظریه های خود در موضوعات مختلف را با موضع کنگره و سنا به طور هماهنگ تر شده ای بیان کرد. نظر نه چندان مثبت سنا در مورد هگل با نظر مثبت کشورهای خارجی مانند ایران همراه بود. موضوعی که از نگاه تیز بین سناتورهای آمریکایی نیز پنهان نماند و آنها اعلام کردند که هگل از حمایت ایران برخوردار شده و نمی تواند آن را انکار کند.

در این زمینه می توان به اظهارات رامین مهمپانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توجه کرد که در پاسخ به نامزدی هگل برای وزارت دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت، امیدور است آمریکا سیاست متفاوتی را دنبال کند و تغییرات تدریجی در سیاست خارجی آمریکا ایجاد شود و واشینگتن در جهت احترام به حقوق دیگر کشورها حرکت کند.

مشابه این اظهارات در نوامبر گذشته نیز از زبان مهمانپرست مطرح شده بود. زمانی که باراک اوباما، برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد. برخی دیگر از مقامات ایرانی نیز زمانی که از آنها در مورد  جان کری، وزیر امور خارجه جدید آمریکا سئوال شد؛ موضع گیری های مشابهی داشتند.

نکته ای که حائز اهمیت است، این است که ایران به این دلیل از هگل حمایت کرد که وی پیش تر به طور عمیقی نسبت به اقدام نظامی علیه ایران ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالی است که منتقدان هگل ادعا می کنند برای مقاله موثر با ایران باید تهدید ها را به طور جدی مطرح کرد. هرچند که تا کنون اقداماتی مانند قرار دادن نام ایران در کنار عرق و کره شمالی در محور شرارت مورد ادعای جورج بوش نتواسته راهکاری رو به جلو ایجاد کند و در عین حال به روند همکاری های ایران و آمریکا بر سر مساله افغانستان ضربه زده است. این درحالی است که ایران پس از همکاری با آمریکا در مورد افغانستان در سال 2001، انتظار گسترش دامنه مذاکرات به دیگر موضوعات مطرح در روابط دوجانبه را داشت. اما اقدامی که بوش در مورد اضافه کردن نام ایران به فهرست محور شرارت انجام داد، این انگیزه را در جمهوری اسلامی از بین برد. از آن پس مقامات تهران همواره اعلام کردند که در مساله افغانسان و سرنگونی طالبان به آمریکا کمک کردند اما در مقابل آمریکا با افزودن نام ایران به فهرست مورد ادعای بوش، به همکاری تهران پاسخ داد.

گفتنی است چاک هگل از جمله افرادی بود که در آن زمان از این اقدام بوش انتقاد کرد. وی این نکته را خاطرنشان کرده بود که حضور ایران در فهرست محور شرارت کمکی به بهبود اوضاع نمی کند و در مقابل موضع تندروها در ایران را تقویت می کند.

منبع: PROSPECT.ORG

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا هگل بوش


نظر شما :