گزارش ایندیپندنت درخصوص مذاکرات آلماتی:

اکنون بهترین زمان برای توافق است

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۳۳۰۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
احتمال دارد این بار مذاکرات تهران با 1+5 در قزاقستان بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به نتیجه رسیده و اتفاقی جدید و مثبت در این مذاکرات رخ دهد
اکنون بهترین زمان برای توافق است

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات ایران با 1+5 در حالی از روز سه شنبه در آلماتی قزاقستان آغاز می شود که هاله ای از بیم و امید بر مذاکرات سایه انداخته است. هر دو طرف انتظار دارند که طرف مقابل یک گام رو به جلو بردارد در حالی که هیچ کدام نیز حاضر به کوتاه آمدن از خواسته های خود نیستند. این در حالی است که برخی تحلیلگران از احتمال موفقیت آمیز بودن این دور از مذاکرات می گویند و احتمال می دهند که این بار بر خلاف مذاکرات گذشته یک گام رو به جلو برداشته شود.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در سرمقاله ای که روز دوشنبه 25 فوریه منتشر کرد، در این باره نوشت که احتمال دارد این بار مذاکرات تهران با 1+5 در قزاقستان بر سر برنامه هسته ای اش به نتیجه برسد و اتفاقی جدید و مثبت در این مذاکرات بیفتد.

در ادامه این یادداشت آمده است: به رغم این که تهران و واشنگتن در ماه های اخیر اظهاراتی ایجابی ایراد کرده اند، می توان امیدوار بود پس از دوره ای از رکود، اتفاقی مثبت در مذاکرات رخ دهد. تحولات اخیر احتمال رسیدن به توافق را بیش از هر زمانی ممکن کرده است.

اما از سوی دیگر در هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران یک قدم در برنامه هسته ای اش پیش رفته و نسل جدیدی از سانتریفیوژها را در نیروگاه هسته ای نطنز نصب کرده است. این سانتریفیوژها می توانند سرعت و غلظت غنی سازی اورانیوم را دو تا سه برابر افزایش دهند که این مساله باعث نگرانی غرب از برنامه هسته ای ایران شده و مدعی شده است که احتمال رسیدن ایران به بمب هسته ای را افزایش داده است. به ادعای آنها نصب نسل جدید سانتریفیوژها به ایران این امکان را می دهد که با سرعت بیشتری به سمت تولید بمب هسته ای حرکت کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که فعالیت های هسته ای اش کاملا زیر نظر بازرسان آژانس انرژی اتمی است و تنها اهداف صلح آمیز دارد و غرب بدون ارائه دلیل و مدرکی تنها درصدد ایجاد تنش در این پرونده و جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای است. به اعتقاد تهران برخورداری از انرژی هسته ای حق مسلمش است و غرب باید این حقوق را برای ایران به رسمیت بشناسد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفته است که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا سه برابر افزایش یافته و علاوه بر آن تهران در حال برنامه ریزی برای ساخت 16 مرکز هسته ای جدید در نقاط دیگری از ایران است که می تواند توانایی ایران را در تامین سوخت هسته ای بیش از پیش تقویت کند.

روزنامه ایندیپندنت در این یادداشت همچنین می نویسد: اگر چه هیچ کدام از این اتفاقات نمی تواند در جریان مذاکرات اعتمادی ایجاد کند. اما مجموعه 1+5 قصد دارد همه این موارد را در آلماتی مطرح کند و بر سر آنها با طرف ایرانی به مذاکره بنشیند. در این میان گفته می شود که احتمال دارد مذاکره کنندگان 1+5 بپذیرند که گذشته ها را پشت سر بگذارند و قبول کنند که ایران به غنی سازی اورانیوم خود تحت شرایطی ادامه دهد. این مساله می تواند اتفاقی جدید در مذاکرات ایران با غرب به وجود آورد. به هیچ وجه واقعی نیست که تصور کنیم وقتی ایران اعلام آمادگی برای انجام مذاکره می کند، چیزی برای مذاکره نداشته باشد. درباره تحریم ها نیز می توان گفت که اگر چه می تواند بیش از اینها تشدید شوند و فشارها را بر ایران افزایش دهند اما این طور هم نیست که ابدی باشند و هیچ بازگشتی از آنها وجود نداشته باشد. اما ایران نیز برای مذاکرات خود محدودیت هایی دارد که باید طرف مقابل این حقیقت را درک کند.

در پایان این یادداشت آمده است: همچنان فرصت برای ایجاد پلی دیپلماتیک میان ایران و غرب وجود دارد. به رغم این که ایران توانایی های خود را در غنی سازی اورانیوم به شدت تقویت کرده اما این مساله به آن معنا نیست که ایران قصد دستیابی به سلاح هسته ای آن هم خارج از چارچوب های مقرر بین المللی دارد. در حالی که به نظر می رسد اسرائیل نیز تا اندازه ای از مواضع گذشته خود کوتاه آمده است و دیگر کمتر حرف از جنگ می زند، زمان فعلی بهترین زمان برای رسیدن به توافق با ایران است و می توان به فکر پایانی برای این بازی موش و گربه که قرار نیست تا ابد ادامه یابد، بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مذاكرات هسته اي


نظر شما :