صادق خرازی: اسد می تواند پیروز انتخابات شود

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۹۱۳۵۳۷ سرخط اخبار
بشار اسد اگر شش ماه دیگر مقاومت کند شرایط جنگ سوریه و موضع طرف های منطقه ای این جنگ، به صورت کلی تغییر می کند و با برگشتن ورق همه مجبور می شوند برای مذاکره با او تلاش کنند.
 
این جمله دکتر صادق خرازی، سفیر پیشین کشورمان در فرانسه است که در مصاحبه ای در تابستان امسال آن را در تحلیل تحولات سوریه گفته بود. اکنون که شش ماه از آن روز می گذرد، جدیدترین تحولات سوریه را در گفت وگویی با دکتر خرازی بررسی کرده ایم. مشروح این مصاحبه را در ویژه نامه نوروزی همشهری که هفته آینده منتشر می شود می خوانید.
 
شما پیش بینی کرده بودید اگر اسد شش ماه دوام بیاورد، اوضاع سوریه عوض می شود. اکنون شرایط چه تغییری کرده است؟
 
روزبه روز هر چه جلوتر می رویم شرایط نشان می دهد که سیستم حاکمیتی حزب بعث مستقرتر شده و اکنون آن ازهم پاشیدگی سابق را کمتر می بینیم. این مسئله نشان می دهد که در برابر سه فشار از درون، بیرون و منطقه که سیستم سیاسی سوریه را آچمز کرده بود این کشور حالا استقرار جدیدی پیدا کرده است. حکومت این کشور توانسته هم جریان های موسوم به ترور را تا حدی مدیریت و کنترل کند و هم از طرف دیگر از نقش مردم در امنیت استفاده کند.
 
این کشور همچنین توانسته موقعیت منطقه ای خود را مستحکم تر کند و از طرفی هم به اروپا و آمریکا نشان داده و ثابت کرده که جریان مخالف سوریه همان جریان ترور، وحشت و خشونت است که در عراق و افغانستان فعال هستند. سوریه توانسته در این رابطه یک مدیریت زیرکانه داشته باشد و موفق شود. نقش سه کشور چین، روسیه و ایران هم در کنار سوریه، نقشی فوق العاده استراتژیک بوده و به موقعیت منطقه ای و بین المللی سوریه کمک کرده است. از طرف دیگر هم به دلیل اختلاف هایی که بین جریان افراط و جریان معارض کلاسیک وجود داشته آنها نتوانستند آن اعتمادسازی را برای دنیای غرب و در داخل این کشور به وجود آورند. حکومت سوریه اکنون می رود تا تجربه ای جدید را در شرایط آرام داشته باشد.
 
موضع طرف های خارجی در این بین چه تغییری کرده است؟
 
فشار غربی ها اکنون کمتر شده است. در این میان اشتباه های استراتژیک قطر از همه حتی از عربستان سعودی و ترکیه بیشتر بوده و در حال ادامه دادن این اشتباه هاهم هستند. مقاومت بشار، مقاومت قابل توجهی است و سوریه توانسته به خوبی از شرایط منطقه ای و بین المللی خودش استفاده کند. سوری ها همیشه نشان داده اند که مدیران خردمندی در دوران بحران و سختی هایشان هستند.
 
شما در گذشته به اشتباه های استراتژیک دولت سوریه که به هر حال در وضعیت کنونی نقش داشته است اشاره کرده اید. فکر می کنید حکومت سوریه متوجه این اشتباه ها شده اند و اکنون در حال اصلاح آنها هستند؟
 
به نظرم نگاه منطقه ای ایران همیشه این بوده که مسائل پیرامونی بشار اسد را به گونه ای به او گوشزد کند. هر نوع رفتار پلیسی در برابر مردم اشتباه استراتژیک بود. نمی شود با پدیده های اجتماعی، رفتار امنیتی و پلیسی داشت و این یکی از اشتباه های بشار بود که تا حدی توانسته آن را اصلاح کند. به کارگیری نخبگان و چرخش نیروهای سیاسی از دیگر مسائل مهم است. بشار اسد چرخش خوبی در این زمینه داشته است. اگر وضع به همین صورت پیش رود و اتفاق جدیدی رخ ندهد در سال ۲۰۱۴ بعید است بشار اسد نتواند رأی خوبی برای ماندن به دست آورد. اسد یک اقلیت ۱۷-۱۸ درصدی علوی را دارد. از سنی ها ۳۰ تا ۳۵ درصد براساس آمار خود سازمان ملل از طرفداران جدی اسد هستند. با درنظر گرفتن حامیان کرد و مسیحی، بشار اسد حمایت بیشتر از ۵۰درصد مردم را با خود دارد. بشار اسد به نظر من اگر درست عمل کند مشکل ثبات و رای آوردن را نخواهد داشت.

کلید واژه ها: سوریه توانسته بشار اسد استراتژیک


نظر شما :