پژوهشگر مؤسسه بروکینگز:

سیاست اوباما در قبال ایران تغییر نمی‌کند

۱۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۹۱۳۷۱۷ سرخط اخبار

از چند ماه پیش و با مطرح شدن نام جان کری و چاک هیگل برای سمت های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا، برخی تحلیلگران این گمانه را مطرح می کردند که به سبب مواضع معتدل تر این دو تن، سیاست آمریکا در دوره جدید نسبت به ایران تغییر می کند؛ اما یک تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگز نظری متفاوت در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، تحلیلگران بین المللی اندک اندک و جدی به این نتیجه می رسند که بسیار نامحتمل است حضور جان کری و چاک هیگل در دو سمت کلیدی دولت آمریکا، تغییری چشمگیر در سیاست های این کشور نسبت به ایران پدید آورد.

به نوشته «شین هوا»، مایکل اوهانلون، پژوهشگر ارشد مؤسسه بروکینگز از جمله افرادی است که چنین دیدگاهی دارد و بر این باور است، مسیر اوباما در قبال ایران، کاملاً روشن است. وی می گوید: «اوباما تاکنون ادبیات شدیداللحنی در این زمینه به کار برده است».

در این باره باید گفت، مقامات ارشد کاخ سفید، از جمله شخص باراک اوباما تاکنون بار ها با طرح ادعاهایی علیه ایران، اظهار داشته اند به هیچ وجه اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نمی دهند و در این راه، از همه گزینه ها و امکانات بهره خواهند برد.

در همین راستا و در جدید ترین اظهارات در این زمینه، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس سالانه لابی یهودیان آمریکا (آیپک) اظهار داشت، تهدید اوباما مبنی بر احتمال استفاده از گزینه نظامی، بلوف نیست و این گزینه همچنان روی میز است.

بایدن گفت: «رئیس جمهور آمریکا نمی تواند بلوف بزند و چنین کاری هم نمی کند. باراک اوباما بلوف نمی زند».

از سوی دیگر، با وجود اینکه انتظار می رفت روی کار آمدن کری و هیگل به نرم تر شدن رویکرد آمریکا در قبال ایران منجر شود، هر دوی این مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، ادعاهای کم و بیش تهدیدآمیزی علیه ایران مطرح کرده اند. جان کری در سفر خود به خاورمیانه از محتمل تر شدن تقابل میان ایران و غرب سخن گفت و چاک هیگل نیز این روز ها به شدت می کوشد دل اسرائیلی ها را به دست آورد.

در این زمینه، اوهانلون می گوید: فارغ از این که چه کسی در رأس وزارتخانه های دفاع و امور خارجه باشد، موضع اوباما تغییری نخواهد کرد.

وی می افزاید: «رئیس جمهور، اوباماست. مقامات کابینه می آیند و می روند، و هیچ یک از آن ها تصمیمی نمی گیرند . همه آن ها پیش از این هم از سمت هایشان کنار گذاشته شده اند؛ نه تنها توسط اوباما، بلکه در هر دولت دیگر».

وی می افزاید: «مهم است به یاد داشته باشیم که ادبیات شخص اوباما درباره این موضوع، نسبتاً شدید و سفت و سخت است».
گفتنی است، موضع گیری های روز گذشته آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز شاهدی بر اظهارات اوهانلون است. در جریان نشست روز گذشته آژانس، نماینده آمریکا ضمن حمله لفظی شدید به ایران، اتهام وقت کشی، فریب و کارشکنی در موضوع هسته ای را علیه ایران مطرح کرد.

به هر حال، مجموع موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی که در تقابل آشکار با اظهارات حتی یک هفته پیش آن هاست، بار دیگر ثابت می کند که آمریکا به طور جدی و واقعی در پی حل و فصل مشکلات و تنش ها با ایران نیست و ادعا هایش در این باره، بیشتر مصرف تبلیغاتی دارد تا واقعی.

کلید واژه ها: آمریکا اوباما هیگل


نظر شما :