سه چالش بزرگ هیگل و آزمون ایران

۲۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۴ کد : ۱۹۱۱۳۳۴ سرخط اخبار

مخالفت ها با این سناتور سابق از حزب جمهوریخواه که دو دوره نماینده ایالت نبراسکا در سنای آمریکا بوده و تجارب نظامی وی از جنگ ویتنام تا عراق را در بر می گیرد، عمدتا در سه محور قابل توجه است.

رویکرد چاک هیگل به ایران، روابط با لابی صهیونیستی، میزان تعهد به رژیم اشغالگر قدس و دیدگاههای وی درباره بودجه پنتاگون سه مساله جنجال برانگیز در رابطه با این گزینش به شمار می رود.

هیگل در گذشته در هر سه زمینه انتقادهای خود را آشکارا مطرح کرده و خواستار اصلاح سیاست های دولت آمریکا در موارد مطرح شده است.

اکنون که وی در آستانه تکیه زدن بر کرسی وزارت دفاع قرار دارد، بزرگترین پرسش ناظران این است که در این سمت تا چه اندازه به شعارها و وعده های اصلاحی خود عملا پایبند خواهد ماند.



**رویکرد هیگل به ایران

به گزارش ایرنا، محافل سیاسی در آمریکا بر این باورند که هیگل با توجه به درس های تلخ از اشغال ویتنام، افغانستان، عراق و اشتباهات راهبردی چندین دولت آمریکا در جنگ افروزی در آسیای مرکزی، خاورمیانه و آفریقا به این باور رسیده است که واشنگتن دیگر توان ماجراجویی نظامی را ندارد و رفتن به سمت گزینه جنگ بویژه بدون حمایت جهانی چیزی جز فاجعه برای اقتصاد این کشور و مشروعیت جهانی آمریکا نخواهد داشت.

بر این مبنا به نظر می رسد هیگل در نقش رییس پنتاگون و یکی از پیچیده ترین سازمان های نظامی جهان، بیش از پیش آمریکا را از افکار ماجراجویانه بویژه در قبال ایران دور و تلاش خواهد کرد در راستای سیاست اوباما برای حل چالش های این کشور در چارچوب دیپلماسی و هماهنگی با سایر متحدان واشنگتن حرکت کند.

این احتمال نگرانی محافل نزدیک به رژیم صهیونیستی و نمایندگان همراه لابی صهیونیستی (آیپک) را در کنگره را برانگیخته که می گویند اوباما با گزینه هیگل دیگر نمی تواند تهدید نظامی خود را علیه ایران به عنوان یک گزینه جدی مطرح کند.

در این رابطه، سناتور جمهوریخواه ˈلیندزی گراهامˈ حامی سرسخت رژیم صهیونیستی در کنگره، اعلام کرد جمهوریخواهان از نامزدی هیگل برای وزارت دفاع پشتیبانی نمی کنند، زیرا انتخاب وی قدرت نظامی آمریکا را در برابر ایران ضعیف نشان داده و ادعای کاربرد زور را توخالی نشان خواهد داد.

هیگل همچنین به دلیل اینکه در گذشته سه بار با افزایش تحریم های ایران توسط کنگره مخالفت کرده است، متهم شده که به اندازه کافی ضد ایرانی نیست.

وی دلیل مخالفت خود را با تصویب تحریم ها، تاثیر منفی آن بر گفت وگوی دیپلماتیک با ایران ذکر کرده و گفته است دیپلماسی بهترین روش در برابر پرونده هسته ای و سایر چالش های بین المللی آمریکا است.

این در حالی است که این چهره جمهوریخواه در گذشته چند بار به تحریم های ایران رای داده است.

هیگل سال 2010 با تایید تحریم های آمریکا و شورای امنیت علیه ایران مدعی کارآمدی این تحریم ها شد و گفت: تحریم های سازمان ملل بهترین فرصت برای وارد کردن فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک است.

افزون بر این، هیگل مواضع دیگری در قبال رویکرد واشنگتن به برنامه صلح امیز هسته ای ایران داشته که باعث حساسیت تندروها در واشنگتن شده است.

در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پسر، هیگل چندین مرتبه اعلام کرد که به اقدام علیه تاسیسات هسته ای ایران به عنوان راه حل باور ندارد و آن را فاجعه بار می داند.

وی همچنین گفته است که از رویکرد اوباما مبنی بر کاربرد زور به عنوان آخرین راه حل حمایت می کند.

هیگل اخیرا در یک سخنرانی بار دیگر بر این مساله تاکید کرده و گفته بود: نتیجه حمله آمریکا یا اسراییل به ایران فاجعه بار بوده و پیامدهای آن تا سال های سال گریبانگیر خواهد شد.



هیگل و رژیم صهیونیستی

از هنگام طرح نام چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا، مخالفان وی انتقاد های بسیای به سخنان گذشته وی درباره رژیم صهیونیستی و ضرورت تعدیل سیاست کاخ سفید در باره این رژیم مطرح کرده و ادعا کرده اند هیگل بگونه لازم حامی تل آویو نیست.

در این رابطه گراهام گفته است که بسیاری از جمهوریخواهان و دموکرات ها از مواضع وی در قبال رژیم صهیونیستی و همچنین حماس و حزب الله نگرانند.

از نگاه جمهوریخواهان و نمایندگان کنگره که روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند، هیگل به اندازه کافی به امنیت فلسطین اشغالی متعهد نیست.

به گفته محافل سیاسی آمریکا، وی بارها در جلسات خصوصی به اوباما گفته است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قدردان کمک ها و حمایت های آمریکا نبوده و با تندروی های سیاسی، هر روز بیشتر منزوی می شود.

معرفی گزینه اوباما برای وزارت دفاع در داخل رژیم صهیونیستی بازتاب منفی داشته است.

رییس کنست یا پارلمان این رژیم سه شنبه (دیروز) گفت که وجود هیگل در راس پنتاگون برای ما نگران کننده است.

صهیونیست ها و حامیان آنان در واشنگتن دی سی برای توجیه نگرانی خود به مواضع گذشته هیگل استناد می کنند.

وی سال 2000 در گروه 12 سناتوری بود که حاضر به امضای نامه حمایت از اسراییل توسط نمایندگان سنا در جریان انتفاضه دوم نشد.

هیگل همچنین با قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا مخالفت کرده و حاضر به امضای نامه آن نشد.

این در حالی بود که رژیم صهیونیستی و دولت های آمریکا فشار همه جانبه ای به اتحادیه اروپا وارد کرده اند که حزب الله لبنان را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد، که این اتحادیه تاکنون تسلیم این فشارها نشده است.

هیگل همچنین سال 2009 با ارسال نامه ای از اوباما خواست که با جنبش فلسطینی حماس گفت وگو کند.

این پیشینه باعث شده است که حتی همقطاران هیگل در حزب جمهوریخواه که بسیار بیشتر از وی به رژیم صهیونیستی گرایش دارند، با تعیین وی به وزارت دفاع مخالفت کنند.

کلید واژه ها: هیگل آمریکا رژیم صهیونیستی تحریم اوباما واشنگتن وزارت دفاع کنگره مخالفت رژیم صهیونیستی و گزینه جمهوریخواه هیگل به


نظر شما :