کاهش تحریم ها در مقابل افزایش شفافیت

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۹۱۳۸۷۳ سرخط اخبار

یک روزنامه کویتی به نقل از منابع آگاه از بروز گشایش در مسئله هسته ای ایران خبر داد.

به گزارش شفاف، منابع ارشد دیپلماتیک به روزنامه کویتی القبس گفته اند به زودی در مسئله هسته ای ایران میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 گشایشی به وجود خواهد آمد.

این منابع گفته اند: سه کشور اروپایی در گروه 1+5 یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان در مذاکرات اخیر با ایران در آلماتی قزاقستان پیشنهاد جدیدی را به تهران ارائه کردند. هدف از ارائه این پیشنهاد آب کردن یخ روابط میان دو طرف بود. 

براساس این پیشنهاد، تحریم ها علیه ایران کاهش می یابد و در مقابل تهران باید به اقداماتی برای افزایش شفافیت در برنامه هسته ای اش دست بزند. 

منابع آگاه اضافه کردند: ایران هم به این پیشنهاد گروه 1+5 با رویکردی مثبت پاسخ داد. قرار است جزئیات پاسخ ایران به گروه 1+5 در جلسه بعدی  دو طرف در سطح کارشناسان در روز 17 ماه جاری میلادی برررسی شود.
 
این منابع همچنین پیش بینی کردند نزدیکی در روابط ایران و غرب بر تعدادی از مسائل و موضوعات مطرح در سطح منطقه نیز تاثیرگذار باشد که در راس آنها می توان به مسئله سوریه اشاره کرد.
 
گروه 1+5 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه) به علاوه آلمان از چند سال پیش تاکنون مجموعه مذاکراتی را با ایران انجام می دهند.  
 
برنامه هسته ای ایران موضوع اصلی این مذاکرات است. آخرین جلسه مذاکرات دو طرف در شهر آلماتی قزاقستان انجام شد. ایران و گروه 1+5 پس از این مذاکرات، نسبت به نتایج آن ابراز خوشبینی کردند. گروه 1+5 و از جمله آمریکا هم این جلسه از مذاکرات با ایران را مفید توصیف کرده اند.

کلید واژه ها: گروه 1+5 مذاکرات


نظر شما :