ترور عالم برجسته سوری

۰۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۱۴۱۷۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری مهر، تلویزیون سوریه گزارش داد شیخ محمد سعید البوطی رئیس اتحادیه علمای بلادالشام در انفجار انتحاری در مرکز دمشق کشته شد. در این عملیات تروریستی، دست کم 42 نفر دیگر از جمله نوه البوطی جان خود را از دست دادند، این جنایت تروریستی به زخمی شدن دهها نفر دیگر از شهروندان سوری منجر شد.

تلویزیون سوریه گزارش داد این انفجار در نزدیکی مسجد الایمان در منطقه المزرعه دمشق در شامگاه 21 مارس رخ داد. خبرگزاری سوریه نیز گزارش داد البوطی در حالی که مشغول تدریس دروس دینی به طلاب و دانشجویان در مسجدالایمان بود، کشته شد و بیشتر قربانیان نیز از دانشجویان هستند.

شبکه روسیاالیوم هم گزارش داد منابع رسمی سوری احتمال می دهند که ترور شیخ البوطی از سوی یکی از شاخه های مسلحانه مخالفان به سبب مواضع سیاسی وی در حمایت از رهبری و  دولت سوریه از ابتدای بحران این کشور و نتیجه نقش و تاثیرگذاری زیاد وی بر محافل اسلامی سوریه صورت گرفته باشد.

در پی این عملیات تروریستی، شیخ احمد حسون مفتی سوریه در سخنانی که از تلویزیون سوریه پخش شد گفت الازهر، اتحادیه علمای مسلمان و سازمان همکاری اسلامی و دیگر نهادها، اگر امروز در قبال ترور شیخ البوطی سکوت کنند، شریک ترور تمام سوریها خواهند بود.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز با محکوم کردن ترور شیخ البوطی و دهها نفر از دانشجویان سوری، با خانواده های این افراد ابراز همدردی و همبستگی کرد.

محمد عبدالستار وزیر اوقاف سوریه نیز با محکوم کردن این جنایت اعلام کرد سوریه شیخ علمای خود و یکی از بزرگترین اندیشمندان خود را به دست کینه توزان و جنایتکاران از دست داد.

شیخ البوطی که به زبانهای ترکی، کردی و انگلیسی تسلط داشت، با وجودی که برخی سوریها و اعراب با مواضع سیاسی وی به سبب حمایت از نظام سوریه اختلاف نظر داشتند، با این حال مورد احترام و تقدیر اکثر سوریها قرار داشت.

کلید واژه ها: سوریه البوطی ترور


نظر شما :