کیم جانگ اون در هراس از سرنوشت قذافی

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۱۴۵۴۸ آسیا و آفریقا باشگاه خوانندگان
خبرگزاری یونهاپ در مطلبی به نگرانی رهبر جوان کره شمالی از دچار شدن به سرنوشت معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی پرداخته است.
کیم جانگ اون در هراس از سرنوشت قذافی

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری یونهاپ در مطلبی به نگرانی رهبر جوان کره شمالی از دچار شدن به سرنوشت معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد که کیم جانگ اون رهبر کمیسیون دفاعی کره شمالی  با تاکید بر ضرورت تملک سلاح هسته ای ضمن اشاره به سقوط دولت معمر قذافی به آموخته های خویش از کشورهای خاورمیانه اشاره کرده است.

روزنامه «نودونگ» ارگان رسمی حزب کارگران کره شمالی با اختصاص دادن صفحات اول و دوم روزنامه دوم آوریل خود محتوای کامل گزارش ارایه شده توسط کیم جانگ اون در اجلاس اعضای مرکزی حزب  را منتشر کرده است.

در این گزارش کیم جانگ اون با تاکید بر «ارتفای ساختار اقتصادی و ساخت سلاح هسته ای» اضافه کرده است که « ما هرگز نباید فراموش کنیم که کشورهای شبه جزیره بالکان و منطقه خاورمیانه با هراس از ابرقدرت ها ساختار دفاعی قوی ای را فراهم ننموده و با عقب نشینی دربرابر فشارها و گرفتاری در بازی های کشورهای امپریالیستی از توان دفاعی موجود خود نیز دست کشیدند و در نهایت قربانی تجاوز شدند.»

او اضافه کردکه :« درحدود هفتاد سالی که از پیدایش سلاح اتمی می گذرد، جنگ سرد در مقیاس جهانی و به مدت طولانی ادامه پیدا کرد و در مناطق مختلف جنگ های کوچک و بزرگ به وقوع پیوست. اما کشورهای دارای سلاح هسته ای هیچگاه مورد تجاوز واقع نشدند.»

در سال 2011 با کشته شدن معمر قذافی و گسترش جنبش های دموکراسی خواهی در کشورهای مختلف خاور میانه، کره شمالی همزمان با تقویت آموزش های نظامی برای جوانان، گفتگو پیرامون وضعیت سیاسی کشورهای خاورمیانه را در واقع ممنوع کرده بود.

ماه گذشته نیز خبرگزاری مرکزی چوسان گزارش داده بود که کشورهایی که در برابر فشارهای آمریکا از برنامه هسته ای خود دست کشیده اند نتایج اسف باری را تجربه کرده اند اما این برای اولین بار است که رهبر کره شمالی مستقیما این موضوع را اعلام کرده است.

از طرف دیگر کیم جانگ اون با تاکید بر «متنوع سازی تجارت خارجی» بیان کرده است که «ما باید در مناطق مختلف کشور مکان های گردشگری را تاسیس کرده و متناسب با هر منطقه برنامه توسعه اقتصادی را به کارببندیم.»

بر مبنای این گزارش کیم جانگ اون، کره شمالی اقدام به راه اندازی مجدد راکتور پنج مگاواتی یانگ بیان نمود تا تلاش چند ده ساله جامعه بین الملل برای غیرهسته ای سازی کره شمالی به حباب روی آب تبدیل شود.

از کار اندازی این راکتور پنج مگاواتی به عنوان آخرین مورد از توافقات گفتگوهای شش جانبه سال 2007 که تاکنون به آن عمل شده بود شناخته می شود. مطابق با این توافق کره شمالی تاسیسات هسته ای یانگ بیان را پلمب نمود اما سپس با بیان اینکه آمریکا به تعهدات خود به صورت کامل عمل نکرده است به غیر از راکتور پنج مگاواتی بقیه امکانات این تاسیسات هسته ای را بازگشایی کرده بود.  

به این ترتیب اکنون این بحث مطرح می شود که با راه اندازی مجدد راکتور یانگ بیان، کره شمالی آخرین پایه از میز مذاکرات شش جانبه را به آتش کشیده است و راهی برای بازگشت به مذاکرات باقی نمانده است.

کلید واژه ها: کره شمالی کیم جانگ اون سعید رضا اتحادی


نظر شما :