طرح قطر برای حذف فلسطین لو رفت

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۱۵۳۳۸ سرخط اخبار

منابع آگاه فاش کردند که مسئولان قطری برنامه ای تعدیل شده از طرح "صلح عربی" را در دست دارد که در صورت اجرا به حذف فلسطین منجر می شود.

به گزارش العالم، اجلاس سران عرب در سال 2002 میلادی طرح عبدالله بن عبدالعزیز ولیعهد وقت سعودی را تصویب کرد که به عنوان "طرح صلح عربی" در دستور کار اعراب قرار گرفت. البته رژیم صهیونیستی این طرح را نپذیرفت و آن را ناهماهنگ و نامناسب با انتظارات خود عنوان کرد و معتقد بود که امنیتش را تامین نمی کند و خواهان حذف برخی از مفاد آن شد.

در این طرح بدون پرداختن به وظایف هریک از طرف های ذیربط بعد از تصویب آن بر موارد زیر تاکید شده است:

الف- عقب نشینی کامل از اراضی اشغالی از جمله بلندیهای جولان سوریه تا خط چهارم ژنو سال 1967 میلادی و اراضی اشغالی در جنوب لبنان

ب- دستیابی به یک راه حل عادلانه برای مشکل آوارگان فلسطینی براساس قطعنامه شماره 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

ج- پذیرش تاسیس کشور مستقل فلسطینی دارای حاکمیت در اراضی اشغال شده فلسطین از چهارم ژوئن سال 1967 در کرانه باختری و نوار غزه به مرکزی قدس شرقی.

سپس کشورهای عربی درگیری اعراب و اسرائیل را تمام شده می شمارند و توافقنامه صلحی را امضا می کنند که امنیت همگان را تامین می کند و روابطی طبیعی و کامل با اسرائیل یعنی عادی سازی فراگیر در همه عرصه ها را انجام می دهند.
این طرح را رژیم صهیونیستی رد کرد و حاکمان قطر متعهد شدند که آن را تعدیل کنند تا موافقت این رژیم را کسب نمایند و در همین راستا اجلاس اخیر در دوحه قطر در سایه شرایط کنونی جهان عرب برگزار شد تا حاکم قطر متن بیانیه پایانی کنفرانس آماده شده از قبل را به حاضران تحمیل و تشکیل هیأتی عربی برای اعزام به واشنگتن را به منظور بحث درباره امکان حل و فصل درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی به صورتی ویژه تضمین کند و مانعی در آن در خصوص عضویت ترکیه نباشد. این هیأت اکنون در حال عزیمت به واشنگتن است.

طرح صلح عربی تعدیل شده برای حذف مسئله فلسطین

در این راستا، شبکه المنار به نقل از برخی منابع ویژه بسیار آگاه فاش کرد که حاکم قطر طرح صلح عربی تعدیل شده را با خود به همراه دارد به گونه ای که تعدیل این طرح زیر نظارت یک تیم خاص در دوحه صورت گرفت تا به شکل زیر درآید.
الف- حذف بند اول مربوط به عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی عربی در جولان و لبنان یعنی طرحی که امیر قطر به همراه خود دارد به درگیری فلسطینی ها و این رژیم محدود می شود.

ب- بند دوم متعلق به آوارگان به این صورت درمی آید: دستیابی به راه حلی توافقی برای مشکل آوارگان بدون در برداشتن عبارت "عادلانه" و حذف تبصره "براساس قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل". این بند به این صورت می شود "دستیابی به یک راه حل مورد توافق برای مشکل آوارگان فلسطینی".

ج- این بند مربوط به تاسیس کشور فلسطین و قدس بعد از تعدیل آن از طرف قطر به این صورت در می آید: "پذیرش تشکیل کشور فلسطینی عاری از سلاح در اراضی فلسطینی اشغالی از سال 1967 میلادی همراه با مبادله اراضی". یعنی قطر عبارت "مستقل و دارای حاکمیت" را حذف می کند و کلمه "مبادله" را در آن می گنجاند و همچنین عبارت "به پایتختی قدس شرقی" را حذف می کند و به جای آن عبارت "راه حلی راضی کننده دوطرف برای مشکل قدس شرقی و اماکن دینی" را اضافه می نماید.

این منابع افزودند: حکام قطر پیش از این به واشنگتن و تل آویو و کشورهای اروپایی تعهد دادند که این طرح تعدیل شده را براس گفته حکام قطر یعنی پول در برابر صلح با اسرائیل به جای زمین در برابر صلح، تصویب کنند.

این منابع خاطرنشان کردند که مسئولان قطری درحال بررسی دعوت برای برگزاری اجلاس فوق العاده جهت تصویب این طرح تعدیل شده در صورت پذیرش آن از سوی صهیونیست ها و حمایت آمریکایی ها از آنها است.

این منابع معتقدند، این نقش خطرناک و مشکوک قطر همزمان با تحرکات آن برای حذف سازمان آزادیبخش فلسطین است.

کلید واژه ها: قطر تعدیل حذف عربی اراضی اشغالی آوارگان فلسطین قدس رژیم صهیونیستی برای مشکل


نظر شما :