شما را به عنوان کشور اتمی نمی پذیریم

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۹۱۵۳۴۶ سرخط اخبار

 آمریکا ضمن رد فوری تقاضای کره شمالی مبنی بر اینکه به عنوان یک کشور اتمی شناخته شود، اعلام کرد که این درخواست واقع بینانه و قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا به سرعت ادعای پیونگ یانگ را مبنی بر شناخته شدن به عنوان کشور اتمی، رد کرد، این در حالی است که وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو فعالیت های موشک بالستیک و برنامه های تسلیحات اتمی کره شمالی را محکوم کرده و خواستار برگزاری مذاکرات "معتبر" در خصوص خلع تسلیحات اتمی شدند.

توماس کانتریمن، معاون وزیر امنیت بین المللی و منع گسترش تسلیحات اتمی آمریکا اعلام کرد: درخواست کره شمالی مبنی بر شناخته شدن به عنوان کشور اتمی واقع بینانه و قابل قبول نیست.

کانتریمن که ریاست هیات نمایندگان آمریکا در مذاکرات دو هفته ای معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را بر عهده دارد، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: بسیار مهم است که جهان به این مساله با آرامش و حساب شده پاسخ دهد اما هدف اصلی خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کره است و هر چه کشورهای بیشتری مقصود این هدف را متوجه شوند، شانس بیشتری برای رسیدن به این هدف داریم.

وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل در بیانیه ای اعلام کردند که اقدامات تحریک آمیز کره شمالی نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است و ثبات منطقه ای را تضعیف کرده و دورنماهای رسیدن به صلح در این شبه جزیره را به مخاطره می اندازد.

آنها افزودند: به کره شمالی تاکید می کنیم تا از اقدامات تحریک آمیز بیشتر دست بردارد. پیونگ یانگ باید ابتدا تمامی برنامه های اتمی و موشک بالستیک خود را ترک کرده و به مذاکرات خلع تسلیحات اتمی ملحق شود.

کره شمالی خواسته است تا به عنوان یک کشور هسته ای به رسمیت شناخته شود و شرط آمریکا را برای توقف برنامه هسته ای خود پیش از آغاز مذاکرات رد کرد.

روزنامه "رودونگ سینمون" کره شمالی در گزارشی نوشت: اگر قرار است کره شمالی با آمریکا مذاکره کند باید مذاکره ای میان کشورهای اتمی باشد و یکی از طرفین این مذاکره نباید طرف دیگر را مجبور کند تا دست از تسلیحات اتمی خود بردارد.

کلید واژه ها: کره شمالی تسلیحات تسلیحات اتمی آمریکا مذاکرات


نظر شما :