گزارش نیویورک تایمز از هجوم مردم به سوپرمارکت ها

ریال باز هم ضعیف تر می شود

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۱۵۳۴۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
کارشناسان می گویند تصمیم دولت، ریال را در برابر دلار ضعیف تر خواهد کرد اما به نظر می رسد برخی انگیزه ها در سیاست داخلی نیز در زمینه این تصمیم گیری موثر بوده است.
ریال باز هم ضعیف تر می شود

دیپلماسی ایرانی: اعلام نرخ رسمی جدید برای ارز و  هجوم مردم به سوپر مارکت ها برای تهیه مواد غذایی به دلیل نگرانی از افزایش چند برابری قیمت ها، به دستمایه ای برای گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز تبدیل شده که پیش بینی می کند این روند به کاهش بیش از پیش قدرت خرید ریال منجر می شود.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این تغییر کمتر از دو ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اتفاق می افتد و مشکلات اقتصادی ایران را عمیق تر خواهد کرد. مشکلاتی که تحلیلگران اقتصادی می گویند بخشی از آن به تحریم های غرب و بخشی دیگر به سوء مدیریت اقتصادی دولت مربوط می شود. این در حالی است که با توجه به تغییر نرخ رسمی ارز انتظار می رود قیمت ها حدود 60 درصد افزایش پیدا کنند. چرا که نرخ جدید ارز تقریبا دو برابر نرخ قبلی است که برای واردات دارو، مرغ، شکر و حتی برخی قطعات خودرو و مواد شیمیایی از آن استفاده می شد.

طبق سیستم پیچیده چند نرخی در بازار ارز ایران، وارد کنندگان باید در گذشته دلار هزار و 226 تومانی خریداری می کردند اما اکنون این نرخ دو هزار و 450 تومان محاسبه می شود. نرخ جدید ارز بسیار نزدیک تر به نرخ ارز در بازار آزاد است که 3 هزار و 550 تومان محاسبه می شود.

گزارش رسانه های داخلی ایران حاکی از آن است که یک هفته طول می کشد تا مصرف کنندگان ایرانی تغییر در قیمت ها را حس کنند. به همین دلیل است که مردم تلاش می کنند در مدت باقی مانده با هجوم به مراکز خرید، مواد غذایی مورد نیاز دست کم برای آینده ای نزدیک را خریداری کنند. در این بین گوشت و روغن خوراکی بیشترین تقاضا را دارند، به نحوی که بطری های روغن در یک چشم بر هم زدن از روی طبقات سوپرمارکت ها، ناپدید می شوند.

به گزارش نیویورک تایمز، ارزش پول ملی ایران در سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده و بخشی از آن ناشی از تحریم های غرب است که توانایی های نظامی بانکداری جمهوری اسلامی را محدود کرده و در عین حال، صادرات نفتی را نیز کاهش داده است. برخی دیگر نیز کاهش ارزش ریال را به نرخ تورم ارتباط می دهند که به طور رسمی 30 درصد اعلام شده اما کارشناسان می گویند بسیار بالاتر از این رقم است.

گزارش رسانه های داخلی ایران حاکی از آن است که یک هفته طول می کشد تا مصرف کنندگان ایرانی تغییر در قیمت ها را حس کنند. به همین دلیل است که مردم تلاش می کنند در مدت باقی مانده با هجوم به مراکز خرید، مواد غذایی مورد نیاز دست کم برای آینده ای نزدیک را خریداری کنند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی می گویند بالا رفتن نرخ تورم تنها ناشی از تحریم هاست اما تحریم ها سودمند بوده اند، چرا که توانایی ایران را برای خودکفایی افزایش داده اند. اما تصمیم برای خداحافظی با نرخ رسمی هزار و 226 تومانی دلار و سلام بر نرخ 2 هزار و 450 تومانی، هفته گذشته از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اتخاذ شد که می گوید می خواهد بازار ارز را تک نرخی کند.

کارشناسان می گویند تصمیم دولت، ریال را در برابر دلار ضعیف تر خواهد کرد اما به نظر می رسد برخی انگیزه ها در سیاست داخلی نیز در زمینه این تصمیم گیری موثر بوده است.

اما انگیزه احمدی نژاد از اتخاذ چنین تصمیمی هرچه باشد، این چشم انداز بازار دارو در ایران است که مورد تهدید قرار گرفته و کمبود دارود هم اکنون نیز به نگرانی فراگیر در بین بیماران تبدیل شده است. مقامات تهران می گویند دلیل کمبود دارو، تحریم هاست و در مقابل کشورهای تحریم کننده ایران تاکید دارند که این تحریم ها مواد غذایی و دارو را شامل نمی شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: نرخ تحریم ارز دارو مواد غذایی قیمت


نظر شما :