العرب در پاسخ به ادعای پلیس کانادا:

مقصر قطر و عربستان هستند نه ایران

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۱۵۳۶۷ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
بنا به اطلاعاتی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داده‌اند افراد دستگیر شده توسط پلیس کانادا با افرادی گمراه و به شدت افراطی در عربستان که از القاعده دستور می‌گرفته‌اند، ارتباطات نزدیک داشته اند.
مقصر قطر و عربستان هستند نه ایران

دیپلماسی ایرانی: ادعای تازه کانادا مبنی بر دستگیری دو مظنون به همکاری با القاعده و ارتباط آنها با القاعده ایران به اندازه ای مضحک بود که حتی رسانه های غربی و عربی نیز نسبت به آن خندیدند و تحلیل های مختلفی در نکوهش این ادعا ارائه دادند.

به ادعای پلیس کانادا این افراد درصدد بودند که قطاری از تورنتو به مقصد امریکا را منفجر کنند که در تلاش خود ناکام ماندند.

در همین حال روزنامه العرب، چاپ لندن، به سر نخ هایی دست یافته است که نشان می دهد این افراد با قطر و عربستان ارتباط داشته اند.

بنا به این گزارش افرادی که پلیس کانادا دستگیر کرده و هویتشان را اعلام نکرده است، کانادایی نیستند. به گفته یک منبع آگاه یکی از این افراد تونسی و دیگری فلسطینی الاصل است که به گفته منابعی از کشورهای عربی خلیج فارس که العرب آنها را موثق دانسته، بر خلاف آن چه در برخی رسانه ها آمده یکی از این دو متهم حتی گذرنامه اماراتی نداشته و اصلا در این کشور نبوده است.

به گفته این منابع رائد جاسر ابراهیم عموری، اردنی الاصل است که در 26 فوریه 1967 در طولکرم به دنیا آمده و گذرنامه ای به شماره 382701 دارد که در دوم فوریه 2012 صادر شده است. وی قبل از این بارها به امارات متحده عربی سفر کرده بوده و اخیرا از قطر به کانادا وارد شده است. بنا به اظهارات این منابع این فرد در تاریخ 17 سپتامبر 2011 وارد قطر شده و در تاریخ بیستم همان ماه از این کشور به مقصد کانادا خارج شده و در همان جا اقامت گزیده است.

به استناد این منابع جاسر به کشورهای مختلف عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات بارها سفر کرده است اما ارتباطات اصلی او با افرادی در داخل قطر بوده است. وی ارتباطات بسیار گسترده ای با اسلام گرایان تندروی ساکن در قطر داشته و خود نیز از اندیشه های افراطی تبعیت می کرده است.

این منابع همچنین می گویند که سازمان امنیت امریکا گروهی را مامور زیر نظر گرفتن او کرده بود تا به فعال اسلام گرای متهم دوم رسیده است. بنا به اطلاعاتی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داده اند جاسر با افرادی گمراه و به شدت افراطی در عربستان که از القاعده دستور می گرفته اند، ارتباطات نزدیک داشته و از آنها دستور می گرفته است. جاسر اخیرا به طور مرموزی متوجه تعقیب خود توسط امریکایی ها می شود و از طریق صفحه ویژه خود در سایت لنکدن که ویژه افراد فعال با گروه های تروریستی است به اطلاع القاعده می رساند که توسط سازمان های امنیتی امریکا تحت تعقیب است.

به رغم این که پلیس کانادا از تمامی این جزئیات و اطلاعات خبر دارد اما در نشست مطبوعاتی خود مدعی شد که این افراد مورد حمایت عناصر القاعده ایران بوده اند و از آنها دستور و توصیه می گرفته اند. اگر چه دولت کانادا تاکید کرد، هیچ اطلاعاتی که ثابت کند این افراد از سوی دولت ایران برای انجام حملاتی در داخل کانادا حمایت می شده اند، در اختیار ندارد.

در همین رابطه دیوید جاکوبسن، سفیر ایالات متحده امریکا در اتاوا نیز گفت: «این دستگیری ها نشان از همکاری های بسیار عمیقی است که به فراتر از مرزها رسیده است.»

ایران اتهام های دولت کانادا را رد کرده و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهارات پلیس کانادا را مضحک خوانده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند که هم دولت کانادا و هم دولت امریکا به خوبی می دانند که این افراد هیچ ارتباطی با ایران ندارند و تنها به دنبال بهانه ای سیاسی برای تحت فشار قرار دادن تهران هستند. به اعتقاد تحلیلگران غربی ها می خواهند در کش مکش پرونده هسته ای ایران و همچنین با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور به انحای مختلف تهران را تحت فشار بگذارند تا به مصالحه با غرب تن دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392/ باز انتشار: دوشنبه 8 اردیبهشت 1392

کلید واژه ها: کانادا امریکا القاعده قطر پلیس کانادا ايران و كانادا


نظر شما :