3 پیشنهاد بارزانی به ائتلاف شیعیان

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۹۱۵۵۶۳ سرخط اخبار

 

در ادامه بحران سیاسی عراق و تحریم جلسات کابینه از سوی وزیران کرد، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد، مسعود بارزانی سه راهکار را با هدف حل بحران موجود عراق به هیات شیعه ای که اخیرا به کردستان عراق سفر کرده بود، پیشنهاد داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار اخیرش با ائتلاف شیعیان که به کردستان سفر کرده بودند، سه گزینه را برای حل اختلافات پیشنهاد داد.

 

بنا به گفته محمود احمد، از اعضای دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق ، که ریاست آن را بارزانی بر عهده دارد، رئیس منطقه کردستان با ائتلاف شیعیان عراق به وضوح سخن گفته و سه گزینه را به آنها پیشنهاد داده که پایبندی به اصول شراکت و به شمار آوردن کردها به عنوان دومین قومیت در عراق از جمله این گزینه هاست.

 

محمود احمد همچنین اعلام کرد: گزینه دوم جدایی و خروج با رضایت است و در صورتی که هیات ائتلاف اتحاد ملی شیعیان عراق با این دو گزینه مخالفت کنند تنها گزینه جنگ برای حمایت از مردم کردستان عراق باقی می ماند.

 

همچنین یک منبع آگاه در کردستان عراق که در نشست بارزانی با ائتلاف شیعیان حضور داشت، گفت: شرکت کنندگان در این نشست با بارزانی در خصوص آخرین مواضع مربوط به بحران سیاسی عراق و نیز برخی از گزینه های قانونی برای تقویت موضع کردها در خصوص همه پرونده های موجود در عراق گفت وگو کردند.

 

همچنین مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق اعلام کرد: نیچروان بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان عراق امروز (دوشنبه) به بغداد می رود.

 

وی در بیانیه ای تاکید کرد: هدف از سفر نخست وزیر کردستان عراق به بغداد مذاکره با نوری مالکی، نخست وزیر عراق به منظور عبور از مشکلات و اختلافات است.

 

یکی از نمایندگان کرد نیز تاکید کرد: بررسی آخرین تحولات عراق و قانون نفت و گاز از جمله موضوعات نشست بارزانی با مالکی است.

 

علی موسوی، مشاور رسانه ای مالکی نیز تاکید کرد: سفر هیات کردستان عراق به بغداد همواره به منظور ایجاد تفاهم در خصوص مشکلات موجود میان دو طرف از سوی دولت عراق مورد استقبال قرار گرفته چرا که دو طرف اطمینان دارند راه حل و فصل مشکلات جز از طریق مذاکره و پایبندی به قانون اساسی ممکن نیست.

کلید واژه ها: عراق کردستان کردستان عراق بارزانی گزینه ائتلاف شیعیان


( ۱ )

نظر شما :