گفت‌وگوی «عرشه‌ای» ایران و آمریکا در خلیج فارس

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۲ کد : ۱۹۱۵۷۰۸ سرخط اخبار

یک مقام نیروی دریایی آمریکا گفت که برگزاری مانور مین زدایی با حضور نزدیک به 40 کشور در خلیج فارس اقدامی تحریک کننده در قبال ایران نیست.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین گزارش داد که حدود 40 کشور در مانور سه هفته ای حضور خواهند داشت که هفته آینده در خلیج فارس آغاز می شود و بزرگترین مانور از این نوع خواهد بود که در منطقه برگزار می شود.

جان میلو، یک مقام نیروی دریایی آمریکا به روزنامه گاردین گفت که این مانور اقدامی تحریک آمیز در قبال ایران نیست.

وی افزود که اهمیت خطوط دریایی خلیج فارس برای اقتصاد جهانی جلوگیری از تلاش دولت ها و تروریست ها برای مین گذاری در آب هایی که حدود 20 درصد نفت جهان هر روز از طریق آن انتقال می یابد را ضروری می سازد.

میلر که ریاست ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین را بر عهده دارد گفت: فعالیت ضدمین گذاری یک تمرین دفاعی است و نمی توان آن را به اشتباه به عنوان یک مانور تهاجمی تفسیر کرد.

میلر ادامه داد:این مانور اطمینان می دهد که اگر برخی در این آب ها مین گذاری کنند، تعداد زیادی از کشورهای جهان به آن پاسخ خواهند داد.

وی افزود: برای همه جهان اهمیت دارد که این راه های آبی از آزادی رفت و آمد برخوردار باشد.

میلر گفت که انتظار دارد نیروی دریای ایران با دقت بر این مانور نظارت کند.

وی افزود: ما از آن ها دعوت نمی کنیم اما می دانیم که قصد دارند بیایند.

وی ادامه داد: این مانور در آب های بین المللی برگزار می شود و آن ها همان حقوقی را دارند که ما داریم. خلیج فارس یک فضایی آبی نسبتا محدود است، آن ها آن جا هستند و ما هم آن جا هستیم. ما هر روز با یکدیگر گفت وگو می کنیم نه در سطح دولتی بلکه در سطح عرشه این یک رابطه حرفه ای است.

میلر افزود: ضرورت، اطمینان یافتن از آن است که نیروهای دریایی درباره نیات یکدیگر دچار محاسبات غلط نشوند و حادثه تاکنیکی غیرضروری که به پیامدهای استراتژیک منجر شود رخ ندهد.

کلید واژه ها: مانور خلیج فارس خلیج


نظر شما :