وقتی اتباع خارجی دردسرساز می شوند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۱۵۸۹۷ سرخط اخبار
چند سالی است که با رونق ورود و خروج اتباع خارجی آذربایجان و باکو تحت عنوان گردشگران سلامت به کشور، مراکز درمانی تبریز شاهد رشد چمشگیر و بی سابقه مراجعه آذربایجانی به مراکز درمانی هستند که گذشته از مزایا، دردسرهایی هم دارند.

به گزارش خبرنگار مهر از تبریز، ورود اتباع خارجی با اینکه فرصت های زیادی در زمینه گردشگری و ورود ارز به کشور داشته است ، چالش های مختلف و خطرناکی در حوزه سلامت و تهدید فرهنگ ملی ایجاد کرده است که ضرورت دارد مدیریت درستی بر تهدیدات گردشگری سلامت در استان انجام گیرد.

آذربایجان شرقی به جهت همجواری با جمهوری آذربایجان و نخجوان روزانه پذیرای گردشگران خارجی است که به گفته مردم و مسئولان امر مشکلات زیادی از جمله در بحث بهداشت ایجاد کرده اند.

 

IMG15360190.jpg

 

منشی های پزشکان عدالت را رعایت نمی کنند

پیر زنی که برای مداوا به پزشک مراجعه کرده است، به خبرنگار مهر گفت: منشی های پزشکان با گرفتن مبالغ اضافی یا به اصطلاح عامیانه زیر میزی در نوبت دهی به مراجعه کنندگان عدالت را رعایت نمی کنند و در حق هم استانی ها ظلم می کنند.

فاطمه که با منشی یکی از پزشکان بیمارستان سینا درگیر شده بود، ادامه داد: وقتی وارد مطب های پزشکان می شوی، علاوه بر اینکه جمعیت زیادی را مشاهده می کنی که اکثرشان از اتباع خارجی است، باعث تاخیر رسیدن نوبت و بعضی مشکلات فرهنگی می شود.

وی در حالیکه به شدت از وضع پوشش این اتباع گلایه می کرد، افزود: ورود این افراد به کشور وضع فرهنگی جامعه را تغییر می دهد و مسئولان باید محدودیت هایی را برای ورود این افراد ایجاد کنند.

مافیا به بهداشت و درمان هم رسید

منشی یکی از پزشکان تبریز با تایید وجود مافیا و دلالان در حوزه بهداشت و درمان به خبرنگار مهر گفت: اکثر اتباعی که به مطب مراجعه می کنند تنها نیستند و یک نفر همراهی شان می کند و در رفتن به هتل، پزشک راهنمایی و در عوض مبالغی را دریافت می کند.

م-ع افزود: البته این راهنمایی به شرطی که با افراد کاربلد در حوزه درمان انجام گیرد، مشکلی ندارد ولی چون راهنمایی های این افراد مفید نیست و صرفا به جهت گرفتن مبالغ هنگفت است، هیچ وقت به نتیجه درست نمی انجامد.

این منشی همچنین افزود: این دلالان با بستن قرارداد با بعضی از پزشکان با ارجاع بیمار هم از پزشکان و هم از اتباع خارجی مبالغی دریافت می کنند.

IMG15363619.jpg

ایران برای اتباع خارجی بهشت است

یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایین بودن ارزش پول کشور، گفت: اتباع خارجی به جهت ارزان بودن خدمات بهداشتی و درمانی در کشور به ایران سفر می کنند و ایران برایشان بهشت است.

وی گفت: اگر کسی فقط 100 دلار با خودش وارد کشور کند با فروش این دلارها می تواند هزینه تمام مراحل درمانش را تهیه کند در حالیکه در کشور خودش با این مقدار دلار فقط بخشی از مراحل درمان را می تواند سپری کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ولی با این حال نباید فراموش کرد که این اتباع با وارد کردن ارز به کشور گام مهمی در جهت افزایش ارز برمی دارند.

وی همچنین گفت: هرچند شاید خریدهای اندک آنها در کوتاه مدت به چشم نیاید ولی ممکن است در بلند مدت باعث نابرابر شدن عرضه و تقاضا باشد و اقتصاد کشور را دچار مشکل کند.

 

IMG15370231.jpg

 

محدودیتی برای فروش دارو به اتباع خارجی نداریم

یکی از تکنسین های داروخانه ای در خیابان 17 شهریور تبریز گفت: محدودیتی برای فروش داروی وارداتی یا تولید داخل به اتباع خارجی نداریم.

وی در پاسخ به  سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا این داروها یارانه ای هستند، ادامه داد: اکثر داروها در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر خیلی ارزان هستند و برای این اتباع هم فرقی ندارد که داروها یارانه ای هستند یا غیر یارانه ای چرا که در هر صورت ارزان تر از کشور خودشان است.

داروهای وارداتی خیلی راحت از کشور خارج می شود

پیر مردی که در داروخانه دکتر شجاعی مشغول خرید دارو بود به خبرنگار مهر گفت: دولت با هزار بدبختی و صرف هزینه های بالا اقدام به واردات دارو می کند و این اتباع هم گونی گونی با خود دارو های ارزان دولتی خارج می کنند.

 حاج محمود که از ارائه سرویس به هم وطنان در مقایسه با خارجی ها به شدت ناراضی بود، افزود: در تبریز مراکز درمانی محدود است و نمی تواند همزمان جوابگوی نیازهای داخلی و خارجی باشد.

وی ادامه داد: افرادی که به عنوان راننده با این اتباع کار می کنند اغلب دفترچه های درمانی دارند که مشخص نیست بعضی پزشکان چه طور قبول می کنند دارو برای این افراد تجویز کنند.

مسافران با کنترل بیشتر وارد کشور شوند

اصغر رضایی پیراپزشک یکی از مراکز درمانی در این خصوص می گوید: هنگام ورود گردشگران سلامت ، کنترل های لازم انجام نمی گیرد در حالیکه باید از عدم ابتلای این مسافران به انواع بیماری های خطرناک اطمینان حاصل کرد.

وی ادامه داد: شیوع بیماری های خطرناک وارداتی علاوه بر اینکه هزینه های زیادی را برای هموطنان در پی خواهد داشت می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی هم  استانیها و شروع بیماری های واگیر خطرناک تری هم باشد که درمان و پیشگیری را دچار مشکل می کند.

کلید واژه ها: اتباع خارجی پزشکان اتباع خارجی خبرنگار تبریز مهر درمانی خبرنگار مهر این اتباع دارو درمان ارزان به کشور از پزشکان مراکز درمانی مراکز سلامت


نظر شما :