اهمیت سفر صالحی به عربستان

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۰:۴۰ کد : ۱۹۱۶۱۹۴ سرخط اخبار

نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی سفر وزیر خارجه ایران به عربستان را بسیار مهم ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی العالم نسیب حطیط در گفت وگو با این شبکه خبری، ضمن مهم توصیف کردن سفر علی اکبر صالحی به عربستان، گفت: با توجه به این که هدف این سفر شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی پیرامون بحران مالی است، ایران می توانست به اعزام یک نماینده اکتفا کند.
وی با اشاره به این که ایران در تلاش است با مشارکت عربستان به مسائل مهم و حساس منطقه از جمله مسئله سوریه، لبنان، عراق و یمن و نیز مسئله فلسطین بپردازد، گفت: این شراکت به نفع عربستان است زیرا ترکیه و قطر نقش عربستان در سطح منطقه را به حاشیه رانده اند.
حطیط افزود: از آنجایی که عربستان پیمان راهبردی با رژیم صهیونیستی ندارد، ایران مشارکت با این کشور را به مشارکت با ترکیه ترجیح می دهد.
وی در قسمتی دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران سوریه، گفت: از آنجایی که جریان های سلفی از نظر فکری با عربستان و از نظر منبع مالی با قطر پیوند خورده اند، اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان به آرامش سیاسی و کاهش فتنه مذهبی در سوریه منجر شده است.
این تحلیلگر لبنانی گفت: آمریکایی ها نیز به این باور رسیده اند که بحران سوریه راه حل سیاسی دارد و نظام و ارتش سوریه برنده میدان هستند، بنابراین به نفع عربستان است که از گزینه نظامی درخصوص سوریه صرف نظر کند و با ایران برای حل این بحران شریک شود.
علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران دیروز یک شنبه برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی پیرامون بحران مالی عازم جده شد.
سعود الفیصل همتای عربستانی صالحی در دیدار با وی، عربستان و ایران را دو کشور مهم و تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: کشورش همواره خیرخواه ایران است و تمایل به برقراری روابط مبتنی بر رعایت منافع مشترک دارد.

کلید واژه ها: عربستان سوریه بحران


نظر شما :